Dit is de eerste column van Renate Verweij (29) op Beauty-pro.nl. Maar we stellen haar eerst even voor. Renate inspireert en motiveert als saloncoach én ondernemer. Ze is pas 19 jaar oud als ze de keuze maakt om ondernemer te worden en daar heeft ze geen seconde spijt van. Haar keuze valt op de nagelbranche en ze besluit haar eigen nagelsalon La Rêve Chique te openen. Vooral het creatieve, uitdagende en menselijke aspect in de branche spreekt haar aan. Nu, 10 jaar later, viert ze een mooi jubileum en de successen die ze van haar twee ondernemingen ervaart. Als docent nagelstylist ontdekt ze namelijk een gat in de markt in de wereld van saloncoaching. Uit ervaring weet ze als geen ander hoe close je als nagelstylist kunt worden met klanten. Tegelijk maakt dat het soms lastig om bepaalde stappen te nemen, zoals prijsverhoging. Voor haar is het een uitdaging om iemand te overtuigen om wel voor zichzelf te kiezen. Wat zijn iemands persoonlijke drijfveren? Welk pad wil iemand bewandelen? Welke stappen zijn zij bereid te nemen om hun ultieme doel te bereiken? Renate gaat met talloze stylisten mee op ontdekkingsreis… Van kijken naar hun persoonlijke situatie tot samen haalbare doelen stellen en een route uitstippelen om deze te behalen. Deze gedreven onderneemster is ervan overtuigd: samen sta je sterk!
Lees hieronder de eerste column van Renate
Hahaha geintje! Dat durf ik echt niet. Toch is het belangrijk om jezelf en jouw salon online te presenteren. Ik vertel je waarom!
Weet je dat mensen graag naar andere mensen kijken? En ook vaak heel nieuwsgierig zijn naar wat er achter de voordeur gebeurt? Je kent het wel. Je loopt langs een rijtje huizen en je kijkt automatisch naar binnen. Funda, dé site waar je je nieuwe huis vindt, wordt zelfs bekeken door mensen die helemaal niet op zoek zijn naar een nieuw huis. Dat komt omdat binnenkijken bij andere mensen gewoon leuk is.
Daarom is het belangrijk om jezelf en je bedrijf te laten zien. Je volgers een kijkje achter de schermen te geven. Ik zie in de statistieken van mijn socials dat foto’s waar ik zelf of mijn salon op sta, veel beter scoren dan foto’s met alleen maar nagels. Niet zo gek eigenlijk. Wat vind je zelf leuker om te zien? Een vrolijke en enthousiaste stylist, of een serie foto’s van vingers met mooie gelakte nagels?
Het is dus belangrijk om foto’s van je werk af te wisselen met foto’s van jezelf. En als je het echt goed wil aanpakken, dan voeg je daar nog een derde optie aan toe: filmpjes! Wist je dat bewegend beeld super goed bekeken wordt? Instagram houdt van filmpjes. En als Instagram ergens van houdt, wil dit medium dat graag laten zien aan mensen met dezelfde interesses. Als jij onderdeel wordt van dit algoritme, dan zit je gebeiteld en vergroot je je online zichtbaarheid.
Ik hoor je denken… Goed verhaal Renaat, maar ik ben daar helemaal niet goed in en ik vind het doodeng. En misschien denk je zelfs dat niemand op jouw filmpjes zit te wachten. Ik kan je vertellen dat ik die gedachten ook had. En het heeft dus best even geduurd voordat ik het aandurfde. Vroeger was ik erg verlegen. Ik hield mij in groepen altijd op de achtergrond, hopend dat niemand me zag. Zelf bellen vond ik vreselijk. In elke training die ik volgde kreeg ik hetzelfde te horen. Laat je meer zien! Ik hoorde het aan en… deed er vervolgens niks mee. Ik bleef lekker veilig anoniem, dan heeft ook niemand een mening over je.
Dat veranderde toen ik voor de grap een geinig filmpje deelde. Slechts een sfeerimpressie van de salon, zonder geluid en met kort mijn gezicht erin. Wat kreeg ik dáár leuke reacties op. Eindelijk hadden mijn volgers een beeld bij de persoon achter het bedrijf.
Klanten willen nog voordat ze een voet bij je over de drempel hebben gezet, weten wie je bent. Ze willen degene leren kennen die hun nagels gaat doen en ook alvast een kijkje in de salon nemen. Voelt het goed, dan volgt een afspraak. Voelt het ongezellig of onpersoonlijk? Grote kans dat ze een ander bellen. Met de goede online zichtbaarheid maak je de drempel voor de klant zo laag mogelijk. Je bent open en gastvrij. Een prima basis voor een langdurige klantrelatie.
Nog wat praktische tips. Vermijd filters. Echte foto’s doen het altijd het beste. Dat lijkt een open deur, maar het komt nog vaak voor dat klanten degene die ze uiteindelijk voor zich hebben niet herkennen als de persoon met wie ze online al een connectie hadden. Geen goed begin. En investeer voor goede foto’s een keer in een brandingshoot. Zeg nou zelf, hoeveel selfies maak jij voordat je de foto goed genoeg vindt om te posten? Professionele foto’s zijn de investering meer dan waard. En die filmpjes? Gewoon beginnen! Geef jezelf de tijd, het wordt vanzelf makkelijker.
Ik daag je uit! Maak eens een leuk kort filmpje van jezelf. Met of zonder geluid, in 1 keer goed of 100 keer opnieuw. Is dit nog een stap te ver? Plaats dan een leuke foto van jezelf in je salon. Laat jezelf zien! Je zal zien dat het loont.
Succes!
Liefs Renate, @renateverweij
Fotocredits: Sanne van der Putten van Studios Flair.
Wat vind jij?