HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Ken jij je doelgroep? Facebook kent hem beter!

Je wilt nieuwe klanten, dus je gaat adverteren. Onderwerp van je advertentie? Je nieuwe zomerkleuren. Pakkende foto? Check. Overtuigende tekst? Check. Rest je nog twee dingen: Een budget kiezen en de doelgroep instellen. Laten we qua budget eens beginnen met 5 euro per dag. Dat moet genoeg zijn.
Dan de doelgroep. Voor de effectiviteit van je advertentie is die doelgroep enorm belangrijk. Die stel je dus piekfijn in: vrouwen van 15 tot en met 64 jaar oud, woonachtig in een straal van 17 kilometer om je salon, met als interesses: Mode, Haarkleuringen, Haarproducten, Cosmetica, Schoonheidsverzorging, Zon, Vakanties, Zomer, Daten, Zwembad, Zonnebrillen, Stranden, Zonnebaden. En om hem af te maken, levensgebeurtenis: Nieuwe relatie. Je advertentie is good to go!

Tegenvallende resultaten

Een week na het plaatsen van je advertentie kijk je eens naar de cijfers en je bereik valt toch flink tegen. Het aantal nieuwe klanten is te verwaarlozen. Hoe kan dat? Met je advertentie was niks mis. Als je hem zelf zou tegenkomen, zou je spontaan doorklikken om een afspraak te maken. Mijn beste gok? Je doelgroep.

Hoe goed ken je jouw doelgroep echt?

Naar eigen inzicht heb je je doelgroep zo goed mogelijk ingesteld. Logisch. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat je aanbod ook voor anderen interessant is en dat je misschien wel hele groepen over het hoofd ziet? Mijn ervaring leert me dat dit voor Facebookadvertenties vaak het geval blijkt te zijn. Hoe goed je jouw doelgroep ook kent, Facebook kent je doelgroep beter.

Facebook kent je doelgroep beter

Facebook weet een hele hoop van ons. Facebook weet welke sport je volgt, waar je gisteren gegeten hebt en met wie je vorige week woensdag op een verjaardag was. Weet Facebook te veel van ons? Ja, maar dat is een ander verhaal. Facebook weet in elk geval precies wat jij interessant vindt. Zo kan Facebook jou ook precies de berichten en advertenties laten zien waarin jij geΓ―nteresseerd bent, zodat je extra lang op Facebook blijft, extra veel advertenties ziet, en Facebook Γ©xtra veel geld verdient. Want daar gaat het tenslotte om.

In het verlengde daarvan weet Facebook vaak ook veel beter dan jijzelf welke personen er geΓ―nteresseerd zijn in jouw diensten. En om jouw advertenties effectiever te maken, deelt Facebook die kennis graag met je. Bijvoorbeeld in de vorm van β€˜vergelijkbare doelgroepen’. Vandaag vertel ik je daar alles over!

Geen nattevingerwerk, maar data

Een zelf samengestelde doelgroep is gebaseerd op hoe jij dΓ©nkt dat je doelgroep eruit ziet. Een β€˜vergelijkbare doelgroep’ daarentegen, is gebaseerd op personen die daadwerkelijk interesse getoond hebben. Bijvoorbeeld door je website te bezoeken.
Om Facebook een vergelijkbare doelgroep te laten maken, maak je in je advertentiebeheer eerst een β€˜aangepaste doelgroep’ aan. Zo’n aangepaste doelgroep bestaat uit een groep personen die al interactie gehad hebben met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door op een van je Facebookberichten te klikken, of door een bepaalde pagina van je website te bezoeken.
Heb je eenmaal een aangepaste doelgroep gemaakt, dan kan Facebook op basis van deze groep – die daadwerkelijk interesse getoond heeft – een nieuwe groep van vergelijkbare personen samenstellen. Zo stel je dus een doelgroep samen gebaseerd op data en niet langer gebaseerd op nattevingerwerk.

Klein probleem…

Om een aangepaste doelgroep te kunnen maken, heb je een groep nodig van minstens 100, maar nog liever 200 of 300 personen. Als je aangepaste doelgroep te klein is, is het voor Facebook namelijk erg lastig om de belangrijkste overeenkomsten eruit te pikken. Voor kleine salons is dit soms een probleem. Die hebben misschien niet zoveel websitebezoekers of interactie op hun Facebookberichten. Gelukkig heb ik daar een slimme truc voor.

Een truc voor je aangepaste doelgroep

Kun je nog geen aangepaste doelgroep aanmaken, publiceer op je website dan eens een blogartikel waarvan je zeker weet dat het interessant is voor je doelgroep. Zo’n blog klikt men namelijk veel sneller aan dan een commercieel bericht. Denk in de richting van β€˜Volgens stylisten worden dit dΓ© haarkleuren van deze zomer’, of een ander interesse-wekkend thema.

Maak op Facebook vervolgens een advertentie aan voor je nieuwe blogartikel en richt die advertentie op een heel brede doelgroep. Bijvoorbeeld op letterlijk iedereen die in een straal van 17 kilometer om je salon woont, man of vrouw, jong of oud.

Natuurlijk bereik je zo een hele hoop mensen die wellicht nooit klant zullen worden, maar dat maakt niet uit. In deze fase wil je dat iedereen je advertentie ziet en zo de kans krijgt om door te klikken naar je blogartikel …en jou zo onbewust te laten weten dat ze geΓ―nteresseerd zijn in wat je doet.
Zodra je advertentie voldoende websitebezoekers heeft opgeleverd, kun je van deze bezoekers je aangepaste doelgroep maken. Koppie, koppie!

Vergelijkbare doelgroep, effectievere advertentie

Nu je een aangepaste doelgroep hebt aangemaakt, kun je die als uitgangspunt voor je vergelijkbare doelgroep opgeven. Facebook analyseert je aangepaste doelgroep dan om overeenkomsten te ontdekken: hebben je websitebezoekers vergelijkbare interesses? Vaak hetzelfde beroep? Et cetera. Zo vindt Facebook nieuwe personen waarvan de kans groot is dat ze Γ³Γ³k in jouw bedrijf geΓ―nteresseerd zijn. En dat maakt je advertenties vaak een stuk effectiever.

Waarom gokken?

Adverteren op Facebook is iets dat je leert met vallen en opstaan. Toen ik er net mee begon, maakte ik me net zo goed schuldig aan alle beginnersfouten. Maar waar een wil is, is een weg. En al doende leert men. Natuurlijk hoeft niet iedere kapper een volleerd Facebookmarketeer te worden. Maar probeer die vergelijkbare doelgroepen eens uit de volgende keer dat je weer iets wilt promoten. Want waarom zou je gokken, als Facebook over harde cijfers beschikt.

CornΓ© Ter Maten is oprichter van Netbeauty. Dit bedrijf ondersteunt ondernemers in de beauty-
branche met trainingen en gespecialiseerde salonwebsites.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Met korting naar Massage & Complementair Vakbeurs (MCV)

Posted on

Op 19 en 20 april 2024 vindt de 12de editie van De ...

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Kom ook naar Beauty Trade Special!

Posted on

Een weekend vol glitter, glamour en grenzeloze inspiratie. Dat is precies wat ...

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Strijd jij mee? Nieuw initiatief: Beautysector in de kou

Posted on

Gisteren kregen wij op Facebook een melding van een nieuwe facebookgroep: ‘Beautysector ...

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Belastingdienst: Minder dan € 20.000,- omzet per jaar? Vrijgesteld van BTW met KOR

Posted on

Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Extra opleiding ‘Voeding, suppletie en huidveroudering’ met kortingscode!
Ken jij je doelgroep? Facebook kent hem beter!