Je wilt nieuwe klanten, dus je gaat adverteren. Onderwerp van je advertentie? Je nieuwe zomerkleuren. Pakkende foto? Check. Overtuigende tekst? Check. Rest je nog twee dingen: Een budget kiezen en de doelgroep instellen. Laten we qua budget eens beginnen met 5 euro per dag. Dat moet genoeg zijn.
Dan de doelgroep. Voor de effectiviteit van je advertentie is die doelgroep enorm belangrijk. Die stel je dus piekfijn in: vrouwen van 15 tot en met 64 jaar oud, woonachtig in een straal van 17 kilometer om je salon, met als interesses: Mode, Haarkleuringen, Haarproducten, Cosmetica, Schoonheidsverzorging, Zon, Vakanties, Zomer, Daten, Zwembad, Zonnebrillen, Stranden, Zonnebaden. En om hem af te maken, levensgebeurtenis: Nieuwe relatie. Je advertentie is good to go!
Tegenvallende resultaten
Een week na het plaatsen van je advertentie kijk je eens naar de cijfers en je bereik valt toch flink tegen. Het aantal nieuwe klanten is te verwaarlozen. Hoe kan dat? Met je advertentie was niks mis. Als je hem zelf zou tegenkomen, zou je spontaan doorklikken om een afspraak te maken. Mijn beste gok? Je doelgroep.
Hoe goed ken je jouw doelgroep echt?
Naar eigen inzicht heb je je doelgroep zo goed mogelijk ingesteld. Logisch. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat je aanbod ook voor anderen interessant is en dat je misschien wel hele groepen over het hoofd ziet? Mijn ervaring leert me dat dit voor Facebookadvertenties vaak het geval blijkt te zijn. Hoe goed je jouw doelgroep ook kent, Facebook kent je doelgroep beter.
Facebook kent je doelgroep beter
Facebook weet een hele hoop van ons. Facebook weet welke sport je volgt, waar je gisteren gegeten hebt en met wie je vorige week woensdag op een verjaardag was. Weet Facebook te veel van ons? Ja, maar dat is een ander verhaal. Facebook weet in elk geval precies wat jij interessant vindt. Zo kan Facebook jou ook precies de berichten en advertenties laten zien waarin jij geïnteresseerd bent, zodat je extra lang op Facebook blijft, extra veel advertenties ziet, en Facebook éxtra veel geld verdient. Want daar gaat het tenslotte om.
In het verlengde daarvan weet Facebook vaak ook veel beter dan jijzelf welke personen er geïnteresseerd zijn in jouw diensten. En om jouw advertenties effectiever te maken, deelt Facebook die kennis graag met je. Bijvoorbeeld in de vorm van ‘vergelijkbare doelgroepen’. Vandaag vertel ik je daar alles over!
Geen nattevingerwerk, maar data
Een zelf samengestelde doelgroep is gebaseerd op hoe jij dénkt dat je doelgroep eruit ziet. Een ‘vergelijkbare doelgroep’ daarentegen, is gebaseerd op personen die daadwerkelijk interesse getoond hebben. Bijvoorbeeld door je website te bezoeken.
Om Facebook een vergelijkbare doelgroep te laten maken, maak je in je advertentiebeheer eerst een ‘aangepaste doelgroep’ aan. Zo’n aangepaste doelgroep bestaat uit een groep personen die al interactie gehad hebben met jouw bedrijf. Bijvoorbeeld door op een van je Facebookberichten te klikken, of door een bepaalde pagina van je website te bezoeken.
Heb je eenmaal een aangepaste doelgroep gemaakt, dan kan Facebook op basis van deze groep – die daadwerkelijk interesse getoond heeft – een nieuwe groep van vergelijkbare personen samenstellen. Zo stel je dus een doelgroep samen gebaseerd op data en niet langer gebaseerd op nattevingerwerk.
Klein probleem…
Om een aangepaste doelgroep te kunnen maken, heb je een groep nodig van minstens 100, maar nog liever 200 of 300 personen. Als je aangepaste doelgroep te klein is, is het voor Facebook namelijk erg lastig om de belangrijkste overeenkomsten eruit te pikken. Voor kleine salons is dit soms een probleem. Die hebben misschien niet zoveel websitebezoekers of interactie op hun Facebookberichten. Gelukkig heb ik daar een slimme truc voor.
Een truc voor je aangepaste doelgroep
Kun je nog geen aangepaste doelgroep aanmaken, publiceer op je website dan eens een blogartikel waarvan je zeker weet dat het interessant is voor je doelgroep. Zo’n blog klikt men namelijk veel sneller aan dan een commercieel bericht. Denk in de richting van ‘Volgens stylisten worden dit dé haarkleuren van deze zomer’, of een ander interesse-wekkend thema.
Maak op Facebook vervolgens een advertentie aan voor je nieuwe blogartikel en richt die advertentie op een heel brede doelgroep. Bijvoorbeeld op letterlijk iedereen die in een straal van 17 kilometer om je salon woont, man of vrouw, jong of oud.
Natuurlijk bereik je zo een hele hoop mensen die wellicht nooit klant zullen worden, maar dat maakt niet uit. In deze fase wil je dat iedereen je advertentie ziet en zo de kans krijgt om door te klikken naar je blogartikel …en jou zo onbewust te laten weten dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet.
Zodra je advertentie voldoende websitebezoekers heeft opgeleverd, kun je van deze bezoekers je aangepaste doelgroep maken. Koppie, koppie!
Vergelijkbare doelgroep, effectievere advertentie
Nu je een aangepaste doelgroep hebt aangemaakt, kun je die als uitgangspunt voor je vergelijkbare doelgroep opgeven. Facebook analyseert je aangepaste doelgroep dan om overeenkomsten te ontdekken: hebben je websitebezoekers vergelijkbare interesses? Vaak hetzelfde beroep? Et cetera. Zo vindt Facebook nieuwe personen waarvan de kans groot is dat ze óók in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. En dat maakt je advertenties vaak een stuk effectiever.
Waarom gokken?
Adverteren op Facebook is iets dat je leert met vallen en opstaan. Toen ik er net mee begon, maakte ik me net zo goed schuldig aan alle beginnersfouten. Maar waar een wil is, is een weg. En al doende leert men. Natuurlijk hoeft niet iedere kapper een volleerd Facebookmarketeer te worden. Maar probeer die vergelijkbare doelgroepen eens uit de volgende keer dat je weer iets wilt promoten. Want waarom zou je gokken, als Facebook over harde cijfers beschikt.
Wat vind jij?