Zielige klanten, wat doe je ermee? Toen ik in de beautybranche begon te werken was ik echt de koning van de zielige klanten. Als klanten problemen hadden gaf ik ze veel aandacht en bood ik een luisterend oor. Al hun problemen vertelden ze aan mij. Hoe meer aandacht ik gaf, hoe meer aandacht ze namen. In het begin gaf me dat een goed gevoel, maar hoe vaker ze terugkwamen en hoe fijn zij zich ook voelden na de afspraak, ik was erna compleet leeg. De verhouding met de klant raakte compleet uit balans.
Verhoudingen kunnen in elke relatie uit balans raken. In vriendschappen, in liefdesrelaties maar ook bij klantrelaties. Dat je alleen maar geeft en niets meer terugkrijgt. En het is belangrijk om je daar bewust van te worden. Van klanten die al je aandacht vragen, maar weinig doen voor je bedrijf. Let goed op wat jij geeft en of het ten koste van jezelf gaat. Een klant heeft namelijk niets aan jouw medelijden, daar zal zij niet beter van worden. Vaak voed je daarmee het rollenpatroon van gever en nemer. Waak daarom over de verhouding met je klant en of deze nog wel in balans is. Hoe voel jij je na het bezoek van die klant? En hoe voel je je als ze een afspraak maakt? Zie je er tegenop, zakt de moed je in de schoenen? Wees dan niet bang om een klant los te laten als je je er heel ellendig bij voelt.
Wil je de klant wel houden? Probeer dan bewust het rollenpatroon te doorbreken. Geef geen ruimte meer voor energie zuigende verhalen. Je kunt het gesprek afleiden, door bijvoorbeeld bewust vragen te stellen die over een leuk onderwerp gaan.
Om een succesvolle beauty business te runnen, moet je soms keuzes maken om in de juiste balans te blijven. Houd daarom niet vast aan klanten die jouw energie wegzuigen, omdat je die energie beter in positieve zaken kunt stoppen.
Zo blijven jij en jouw beauty business energiek én in de juiste balans!
Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.
Wat vind jij?