HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

KIVH: ‘Een gezond kleurtje met de juiste voeding’

Genieten van de zon zonder huidschade veroorzaakt door UV licht, dat kan met de juiste voeding. Je moet natuurlijk ook goed en regelmatig een antizonnebrandmiddel toepassen, maar onder andere carotenoïden uit groenten en fruit kunnen de huid ook in bepaalde mate beschermen tegen zonschade. Bovendien geven ze de huid een extra tintje. In deze column vertellen we je wat carotenoïden zijn, waar ze in zitten, wat ze doen in de huid en in welke doseringen ze nodig en veilig zijn. Auteurs: Samantha Jordaans en Inge Backx, oprichters van het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH)

Carotenoïden is een verzamelnaam van gele, oranje en rode kleurstoffen die van nature aanwezig zijn in groente en fruit, maar ook in onze huid. Bètacaroteen is zo’n carotenoïde, het komt voor in onder andere zoete aardappel, wortelen, pompoen en paprika. Het geeft deze voedingsmiddelen een gele of oranje kleur. Het lichaam is in staat om bètacaroteen om te zetten in vitamine A dat het herstellend vermogen van de huid ondersteunt. Andere voorbeelden van carotenoïden zijn luteïne, zeaxanthine, lycopeen en astaxanthine.

Niet bruin maar geel zonder zon
Carotenoïden verhogen het vermogen van de huid om licht te absorberen, werken als antioxidant en beïnvloeden het immuunsysteem. Er wordt gedacht dat suppletie met bètacaroteen, geen bruine, maar een geeloranje verkleuring van de huid veroorzaakt. Hierdoor zou zonlicht beter gereflecteerd worden. De hoeveelheid bètacaroteen die in de huid terechtkomt is niet voldoende om als een echt antizonnebrandmiddel te werken. Echter, bètacaroteen kan door de licht absorberende eigenschappen, in bepaalde mate, wel een deel van het UV-licht dat het huidoppervlak bereikt wegvangen.

Carotenoïdenmengsel en tomatenpurree
De inname vanaf 24 mg bètacaroteen per dag kan een zekere bescherming bieden tegen de schadelijke effecten van UV-licht. De huid blijkt minder gevoelig voor verbranding door de zon naarmate de dosering van carotenoïden hoger is. Een combinatie van het innemen van supplementen met bètacaroteen én het gebruik van een antizonnebrandmiddel kan een verhoogde bescherming bieden, ten opzichte van het enkel toedienen van een antizonnebrandmiddel. Er is ook aangetoond dat een carotenoïdenmengsel bestaande uit bètacaroteen, lycopeen en luteïne, met 8 mg van elke verbinding, een beschermend effect heeft dat vergelijkbaar is met dat van 24 mg bètacaroteen alleen (Krutmann, 2011 ). Dit is mogelijk veiliger, omdat een hoge dosering bètacaroteen geassocieerd is met een verhoogd risico op longkanker bij rokers (Omenn, 1996 ).

Om 8 mg bètacaroteen, 8 mg lycopeen en 8 mg luteïne per dag binnen te krijgen zou je respectievelijk ongeveer 100 gram gekookte wortelen moeten eten, 230 gram gekookte tomaten én 120 gram gekookte spinazie. Rauwe groente levert in dezelfde hoeveelheden minder carotenoïden. Bovendien wordt de opname van carotenoïden bevorderd als voedsel gekookt is en als er een geringe hoeveelheid vet in de maaltijd aanwezig is.

Onderzoekers geven verschillende verklaringen voor het beschermende effect van carotenoïden tegen UV- schade, zoals stimulatie van pigmentvorming, vermindering van verwijding van de bloedvaten en het wegvangen van vrije radicalen en reactieve zuurstofmoleculen die ontstaan door inwerking van UV-straling. Ook werd aangetoond dat een dagelijkse inname van 40 g tomatenpuree resulteerde in een vermindering van roodheid van veertig procent na UV-bestraling (Stahl, 2012 ).

500 gram groente per dag
Met 250 gram groente kom je lang niet aan de hoeveelheden carotenoïden die nodig zijn om van binnenuit extra bescherming te bieden tegen zonschade. Probeer daarom minstens twee keer zoveel groente binnen te krijgen. Dit doe je door groente, en fruit, te verwerken in alle maaltijden. Wat dacht je van een wortelsapje bij het ontbijt, een salade met spinazie voor de lunch en een vegetarische lasagneschotel met verse tomatenpuree, mediterrane groenten en olijfolie als diner. Red je het niet om dagelijks zo’n 500 gram groente binnen te krijgen, kun je natuurlijk ook kiezen voor een voedingssupplement als aanvulling op de voeding. Maar let dan wel op dat er niet meer dan 15 mg bètacaroteen in zit. Een veilige keuze is een supplement met lagere doseringen bètacaroteen, lycopeen en luteïne. Voor de beste opname neem je een supplement in tijdens of na een maaltijd.

Meer weten?
Vind je dit interessant en wil je meer weten over carotenoïden in de voeding en hoe je supplementen met carotenoïden beoordeelt en adviseert voor het hoogst haalbare resultaat? We vertellen er graag alles over in de online opleiding ‘Voeding, suppletie en huidveroudering’ die vanaf de zomer dagelijks start. De opleiding is geaccrediteerd met 12,5 punten voor huidtherapeuten en 19 punten voor schoonheidsspecialisten. Aanmelden kan via deze link.
Benieuwd naar onze andere opleidingen? Ga dan snel naar kivh.nl/opleidingen voor ons aanbod.

Over het Kennisinstituut voor Voeding & Huid, het initiatief dat wetenschap praktisch toepasbaar maakt.
Het Kennisinstituut voor Voeding & Huid (KIVH) is opgericht voor twee diëtisten en is het eerste initiatief waarbij specialismen binnen de huid- en voedingsbranche samenkomen. Het is ontstaan vanuit de behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde kennis op het gebied van voeding, suppletie en huidgezondheid. Het KIVH biedt praktische adviezen die gebaseerd zijn op de laatste wetenschappelijke inzichten, waarbij een volwaardige voeding altijd voorop staat. Met het delen van specialistische kennis met onder andere schoonheidsspecialisten, door middel van opleidingen en een kennisbank , draagt het KIVH bij aan het bieden van completere behandelingen voor onder andere mensen met een slappe en/of doffe huid, acne, rosacea, oedeem en alopecia. De missie van het KIVH om voeding, en indien nodig suppletie, een vast onderdeel te maken van huidbehandelingen.
Wil je meer weten over wat het KIVH voor jou kan betekenen of wil je een opleiding volgen? Ga dan naar www.kivh.nl voor meer informatie. En vergeet ons niet te volgen op Instagram voor meer gratis content.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Column ingrediënten: Zink Oxide
KIVH: ‘Een gezond kleurtje met de juiste voeding’