HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

DUURZAAMHEIDSTREND: hergebruikte ingrediënten in cosmetica

Gebruikt koffiedik, citroenschillen, pompoenpitten… De belangstelling voor geüpcyclede ingrediënten neemt, volgens het Engelse researchbureau Ecovia Intelligence, toe in de cosmetica-industrie. Maar wat moeten we ons hier nou precies bij voorstellen? Het gaat voornamelijk om bijproducten van voedsel die als grondstof worden gebruikt, zoals aan het begin van dit artikel genoemd. Kunnen ze dat echt hergebruiken in cosmetica? JA! Dat kan zeker! Het gebeurt zelfs al.

Bijproducten van voedingsmiddelen worden door de cosmetica-industrie steeds vaker als grondstof opgewaardeerd. De trend wint aan kracht nu de pandemie van het coronavirus de traditionele toeleveringsketens voor natuurlijke cosmetische ingrediënten heeft opgeschud. Ecovia Intelligence verwacht dat de acceptatiegraad zal stijgen naarmate de cosmetica-industrie zich ontwikkelt naar regionale toeleveringsketens voor haar grondstoffen, en ook producten ontwikkelt voor een circulaire economie.

Natuurlijke ingrediënten
Zijstromen van voedsel, of bijproducten van voedsel, zijn al vastgesteld als een bron van natuurlijke ingrediënten. Sommige ingrediënten, zoals palmpitolie, worden veel gebruikt in cosmetische en persoonlijke verzorgingsproducten. Volgens Ecovia Intelligence is er een grotere vraag naar dergelijke grondstoffen vanwege de groeiende vraag van consumenten naar natuurlijke en biologische producten voor persoonlijke verzorging. De zoektocht naar duurzaamheid is een andere belangrijke drijfveer, waarbij cosmetica- en ingrediëntenbedrijven beloven om meer plantaardige en natuurlijke ingrediënten in hun formuleringen te gebruiken.

Verstoorde toeleveringsketens
Volgens het marktonderzoeksbureau is er dit jaar meer belangstelling voor herbruikbare ingrediënten. de pandemie COVID-19 heeft inderdaad de aanvoer van natuurlijke ingrediënten verstoord. De inzameling en verwerking van plantaardig materiaal is beïnvloed door noodmaatregelen die zijn ingevoerd door nationale en internationale regeringen. Kopers van ingrediënten ondervonden ook hogere transportkosten en vertragingen door quarantainemaatregelen in havens. De pandemie heeft er daarom toe geleid dat veel operatoren regionale, zo niet lokale, bronnen van natuurlijke ingrediënten overwegen. Bijproducten van voedsel worden steeds vaker gezien als een duurzame bron van dergelijke materialen.

Het Franse bedrijf Laboratories Expanscience heeft een actief ingrediënt voor oogverzorging ontwikkeld op basis van afgedankte avocado’s.

Recente lanceringen
In de afgelopen 12 maanden zijn enkele opmerkelijke herbruikbare ingrediënten op de markt gebracht. Het Franse bedrijf Laboratories Expanscience heeft een actief ingrediënt voor oogverzorging ontwikkeld op basis van afgedankte avocado’s. Het heeft een duurzame toeleveringsketen opgezet voor de grondstof uit Peru. Recent lanceerde het bedrijf Givaudan: Koffee’Up. Op de markt gebracht als een alternatief voor arganolie, is het geüpcyclede ingrediënt gemaakt van koffiedik. Het ingrediënt is ontwikkeld in samenwerking met de Deense start-up Kaffe Bueno.

Rahn AG upcycled pompoenpitten om het actieve ingrediënt Reforcyl-Aion te maken. Afkomstig van pompoenen in Stiermarken (Oostenrijk), wordt het ingrediënt voor huidverzorging op de markt gebracht als zijnde in overeenstemming met de principes van een circulaire economie. Cargill Beauty heeft pectine gewonnen uit overgebleven citroenschil om een ​​nieuwe texturizer en emulsiestabilisator voor huidverzorgingsproducten te produceren.

Vraag naar duurzaamheid
Op basis van deze nieuwe generatie natuurlijke ingrediënten creëren cosmeticamerken speciale lijnen. Het Taiwanese bedrijf Hair O ’Right is een pionier; In 2006 introduceerde het natuurlijke haarverzorgingsproducten gemaakt van koffiedik. Het maakt nu producten met andere geüpcyclede ingrediënten, zoals gojibessenwortels en distilleerkorrels. Het gebruik van dergelijke ingrediënten past in het ethos van duurzame merken; Hair O ’Right is CO2-neutraal en een toonaangevende gebruiker van gerecyclede verpakkingsmaterialen. Erkenning van zijn groene inspanningen kwam vorig jaar toen het de titel Sustainability Leadership ontving tijdens de Sustainable Beauty Awards 2019.

Nieuwe merken
Er ontstaan ​​nieuwe merken die gepositioneerd zijn op hun upcycled ingrediënten. Het merk Dr. Craft, gelanceerd in het VK, gebruikt bijvoorbeeld weggegooide zwarte bessenpulp om duurzame haarkleuren te maken. Upcircle Beauty is een ander Brits merk dat afvalmateriaal upcycled voor zijn huidverzorgingsassortiment. LOLI Beauty uit New York gebruikt ook upcycled ingrediënten. Het heldenproduct Plum Elixir is gemaakt van pruimenpitolie die afkomstig is van biologische boerderijen.

Op de markt gebracht als een alternatief voor arganolie, is het upcycled ingrediënt gemaakt van koffiedik.

Cosmetica en de circulaire economie
Volgens Ecovia Intelligence willen cosmetica- en persoonlijke verzorgingsbedrijven nu de transitie maken naar een circulaire economie. Grote bedrijven zoals Unilever en P&G ontwikkelen zero waste-systemen en stappen over op duurzame verpakkingsmaterialen. Aangezien het verwijderen van afval een van de huurders is van de circulaire economie, biedt upcycling een kans voor dergelijke bedrijven. Volgens het marktonderzoeksbureau zal de acceptatiegraad van geüpcyclede ingrediënten naar verwachting stijgen, aangezien dergelijke cosmeticabedrijven hun producten opnieuw formuleren met ingrediënten uit afvalstromen.

Bron: premiumbeautynews.com

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Stelling van de week: Nieuwe inzichten?
DUURZAAMHEIDSTREND: hergebruikte ingrediënten in cosmetica

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord