Ja, we zitten nog steeds in lockdown… we hebben er zelfs een avondklok bij. Gisteren kregen we te horen dat de branche nog wel tot 2 maart in lockdown zitten. Geen fijn vooruitzicht. Iedereen ziet de voor en nadelen van het ondernemerschap in deze tijd. En nee, de overheid helpt niet mee. Hoe ga jij jouw zaak redden/ overeind houden? Luisteren naar negatieve verhalen is in ieder geval voor mij geen optie. Laat dat ook voor jou geen optie zijn! Ga voor die productverkoop en het online advies. Bepaal daarnaast ook je eigen grens.
Iedereen moet nu creatief zijn om klanten te behouden en de content op social media in de gaten houden… zeker nu internet en webshops goed worden bezocht. Daar moet ook jij gebruik van maken. Het is NU echt de tijd om je content op peil te houden met leuke acties en eventuele tips waar vragen naar zijn… Hou contact met je klanten en vraag hoe het met hun gaat. Wederzijdse interesse in elkaar is super belangrijk. Maar in alles bepaal je je eigen grens.
“Appen naar klanten met eerlijke adviezen over huid, haar, hairextentions is een must”, zegt Kim Smit van KIM KIM Haaridee. “Blijven adviseren via je social media netwerk geeft de klant niet het gevoel dat zij alleen zijn in hun vragen en twijfels.”
En wat zijn je verwachtingen? Bespreek dit ook met je personeel als je die hebt. Ik hoor meerdere verhalen dat de consument momenteel erg mondig is als zij een bestelling willen plaatsen. Een klant kan dominant zijn als zij iets snel willen en er toch even op moet wachten in deze tijd. Wil een klant per se korting? Morgen nog die crème in huis want het is thuis op? Bepaal de grens. Ik adviseer niet te veel kortingen weg te geven. Want de klant onthoudt dit en wil straks altijd die korting. Juist nu moet je zorgen dat je marge goed blijft. Ga ook door deze tijd niet ineens je prijzen fors verhogen. Houd je inkoop en verkoop stabiel zodat je klant blijft kopen. Zorg voor de toekomst: een goede BUFFER op de bank en vermijd overhead kosten! Bepaal je grens in wat je kunt doen voor je klanten, zodat de balans in je bedrijf goed blijft. Ditzelfde geldt voor investeringen.
Zeker in deze tijd zullen de kleine ondernemers moeilijk hebben, maar ook de grote ondernemers moeten hun hoofd boven water zien te houden. We zitten er allemaal in… All we can do? Geloof in je ondernemerskracht en in je medewerkers, maar voor iedere onderneming is de grens te bepalen. Succes allemaal en sterkte in deze moeilijke tijden van onzekerheid.
Roberto Dresia
Wat vind jij?