“Klanten die John van G gebruiken, blijven het merk trouw”

Posted on

Rolien Blaauw van Schoonheidssalon Rolien uit Musselkanaal werkt al sinds de start van haar bedrijf in augustus 1997 met de merken John van G en Doctor Eckstein. Ze nam dit over van een bestaande salon bij haar in de buurt die ermee stopte en is er tot op de dag van vandaag heel erg blij mee. Net zoals haar klanten. Ze is dan ook zelf het uithangbord van haar producten en gebruikt het allemaal. Vooral met John van G heeft ze een mooie bijverkoop en daar hoeft ze eigenlijk weinig voor te doen. In dit artikel vertelt Rolien over haar salon en de samenwerking met Cosinta.

Rolien is al jaren werkzaam in de beautybranche. Ze is er zogezegd ‘ingerold’. Ze werkte in een drogisterij/parfumerie en wilde graag iets anders, hogerop binnen het bedrijf. Dat was echter niet mogelijk, aangezien het een eenmanszaak betrof. Schoonheidsspecialiste trok haar ook wel. Ze dacht erover na, maar twijfelde omdat er in het dorp al twee schoonheidsspecialisten zaten, waarvan één een goede vriendin was. Die vond echter dat ze de stap moest wagen en zo startte Rolien aan de versnelde opleiding. Toen ze die afrondde, wilde het toeval dat 1 van de 2 schoonheidsspecialistes er mee stopte. Ze ging in gesprek met deze schoonheidsspecialist en nam haar klanten, maar ook haar producten over. Samen met haar collega/vriendin pionierden ze heel wat af. “Dat was retespannend destijds. Ik moest 2000 gulden betalen voor de spullen en moest nog maar zien of de klanten mijn kant op zouden komen. Maar ik maakte een vliegende start. En was zelf ook meteen weg van de merken die ik had overgenomen. Cosinta heeft mij in die tijd heel goed geholpen.” Als ze nu een order plaatst is dat meestal rond de 1000 euro per keer en daar ligt ze geen moment meer wakker van.

Verkoop
Het make-up merk John van G verkocht zichzelf. “Zelf gebruikte ik ook alle producten van John van G en merkte al snel dat het echt topproducten zijn. Ik was zelf gewend om met make-up producten te werken van grote merken vanuit de parfumerie, maar John van G deed daarvoor zeker niet onder. Als ik een bruidje moest doen, wist ik bijvoorbeeld dat de make-up de hele dag goed zou blijven zitten. Ik hoefde niet eens naar de bruiloft toe voor een touch-up. Ik gaf – en geef – de bruidjes wat producten mee, mochten ze willen bijwerken, maar in principe is het niet nodig.” Klanten die John van G gebruiken, blijven het merk ook trouw. “Als ze het eenmaal gebruiken dan komen ze er altijd voor terug. En logisch ook, want het is goed geprijsd en van goede kwaliteit. Daarnaast is ook het navulbare magneetsysteem ideaal. Er zijn lege paletten verkrijgbaar in verschillende maten – de beautyboxen – die voorzien zijn van dit magneetsysteem. Wanneer de blokjes oogschaduw, wenkbrauwpoeder, of blusher aan vervanging toe zijn, kan de klant ze gemakkelijk vervangen door nieuwe, losse blokjes. Zo kan de klant altijd haar eigen favoriete pallet samenstellen en houd je nooit een kleur over die je toch niet gebruikt.”

Collectie
De collectie van John van G is zeer uitgebreid. “Voor iedere huidconditie zijn er productvarianten en ze komen vier keer per jaar met een ruim assortiment met de nieuwste kleuren. Blushers, lipsticks, oogpotloden, (minerale) oogschaduw, wenkbrauwpotloden… Onlangs kwamen ze met de waterproof oogschaduw stilo’s, daar zijn mijn klanten weg van. Net als van de waterproof lipstick stilo’s. Ook de wenkbrauwborsteltjes verkopen zichzelf, evenals de day & night mascara. Nu in coronatijd wordt er wel wat minder make-up verkocht. Veel mensen dragen geen make-up, omdat hun mondkapje er vies van wordt of omdat je er door het mondkapje niet veel van ziet. Mensen gaan minder de deur uit. Maar de oogproducten blijven in deze tijd wel beter lopen.” Wat Rolien fijn vindt is dat je bij Cosinta gewoon per stuk kan bestellen. “Dat vind ik zelf fijner dan dat ik verplicht ben om een bepaalde hoeveelheid af te nemen. Ik bestel het via de website en ik heb het de volgende dag in huis, ideaal. Overigens is het met Cosinta heel fijn samenwerken omdat het een groothandel is waar je voor alle spullen die je nodig hebt in de salon terecht kan.”

Actie!
Bestel nu en ontvang 10% korting voor de voorjaarsdisplay van John van G. Klik hier en pak die korting!

Eerlijkheid
Dat John van G zichzelf verkoopt is voor Rolien heel fijn, ze is geen echte ‘verkoper’ zoals ze zelf zegt. “Natuurlijk wijs ik de klant er wel op als we iets nieuws binnen hebben. Maar ik ben niet iemand die blijft vragen of herhalen. Ik wil plezier hebben in mijn werk en tevreden klanten. Ik geef een eerlijk advies. Die eerlijkheid zorgt ervoor dat klanten altijd weer terugkomen.” Niet voor niks heeft Rolien de salon al 24 jaar en heeft ze inmiddels de moeders, maar ook hun dochters als klant. Rolien runt overigens naast haar schoonheidssalon nog een wellnesscentrum met een privé sauna, jacuzzi en stoomcabine, voor maximaal 4 personen. Die is momenteel gesloten in verband met corona, maar ze hoopt dat snel weer te kunnen heropenen. “Ik vind het heerlijk om mensen daar in de watten te leggen met een hapje en een drankje. En het is een perfecte combinatie met mijn salon.”

Aanrader
Rolien is blij met de salon zoals het nu is. “Ik ben 54 en in mijn salon is het altijd druk. Om het weekend heb ik een lang weekend vrij. Is het mooi weer, dan heeft ze zonder al te veel te plannen de tijd om met de camper op pad te gaan. “Ik ben blij met de leverancier die ik heb. Ik kan voor alles bij hen terecht. Als je bij Cosinta een cursus volgt, is alles wat dat betreft tot in de puntjes verzorgd. Ik kan iedereen aanraden om eens een afspraak te maken en de producten te bekijken en uit te proberen. Ik stap niet meer over en ik weet zeker dat als je er als specialist eenmaal mee begint, je er net zo enthousiast over bent als ik.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
De week van… Hermien van Rijsoort
“Klanten die John van G gebruiken, blijven het merk trouw”