Starters in de beautybranche: Amanda Beck – BeautyRitual

Deze week hebben wij het verhaal van Amanda Beck zij is 27 jaar oud en heeft haar eigen schoonheidssalon, BeautyRitual, in Breda. Haar droom was altijd al om een eigen salon te hebben en dat is dit jaar werkelijkheid geworden. Op 1 december heeft zij de sleutels van haar salon in ontvangst mogen nemen en op 10 december heeft zij haar eerste klant behandeld. Maar toen vorige week maandag bekend werd dat we in een volledige lockdown kwamen heeft zij net als iedereen haar deuren moeten sluiten. “Toen wij eindelijk een weekje open waren kregen wij het nieuws wat heel Nederland te horen kreeg. Ons land, Nederland, gaat in lockdown. De salons moeten sluiten. Wat een uitermate slechte timing zeg. Natuurlijk gaat gezondheid voor alles, maar dat neemt niet weg wat voor een domper dit voor ons is.”

“Ik heb samen met mijn partner, waarmee ik al meer dan 11 jaar samen ben, twee lieve kleine meisjes van 3 jaar en 1,5 jaar oud.” In 2017 heeft zij de opleiding schoonheidsspecialiste op het Vitalis College in Breda afgerond, toen was zij ongeveer 17 weken zwanger. “Na het afronden heb ik er drie jaar uitgelegen. Ik zat echt tot aan mijn oren in de pampers. Maar hoe mooi het moederschap ook is en hoeveel ik ook geniet van mijn kinderen, ik voelde aan alles dat ik écht weer aan het werk wilde. Vandaar de stap naar het ondernemen. Mijn eigen tijd/rooster in kunnen delen is toch wel heel handig dan in combinatie met kinderen.”

Openen na de eerste sluiting
“Het was uiteraard best spannend om in deze tijd een eigen salon te starten. Er is veel onzekerheid en niet alleen voor mij. Mensen verliezen hun baan, komen thuis te zitten. Het is een moeilijke tijd voor iedereen. Maar deze kans krijg je niet vaak en daarom heb ik het met beide handen aangepakt. De verbouwing liep heel erg uit, waardoor wij pas in december open konden. In de tussentijd heb ik mij zo goed mogelijk voorbereid. Ik ben op zoek gegaan naar een merk die bij mij zou passen. Ik heb gekozen voor Cenzaa. En wat ben ik blij met hun. De producten zijn niet alleen geweldig, maar het hele team staat altijd voor je klaar. Je kan jezelf blijven ontwikkelen door middel van trainingen, maar ook omdat zij zelf ook door blijven ontwikkelen. Het totale plaatje klopt.”

Starten als zelfstandig schoonheidsspecialist
“Ik heb mezelf in juni ingeschreven bij de KvK, omdat de plannen toen werkelijkheid gingen worden. Een hele goede vriendin, de eigenaresse van het pand, heeft mij gevraagd of ik een cabine wilde huren bij haar. Natuurlijk zei ik ‘Ja!’. Maar op dat moment was er nog niets. Heel de salon moest nog gebouwd worden. Maar wat is het eindresultaat een plaatje geworden! Het is zeker geen standaard salon. Ik werk er met nog 4 andere dames die allemaal gepassioneerd zijn in hun vak. Iedereen doet wat anders en toch sluiten we op elkaar aan.” 

De eerste stappen naar een eigen salon
“Bij alles wat je koopt voor je bedrijf moet je je btw-nummer doorgeven. Dit heb je natuurlijk niet als je geen KvK hebt. En aangezien ik helemaal vanaf nul moest beginnen, moest ik ook álles kopen. En dat is echt veel. Ik ben op zoek gegaan naar merken waarmee ik wilde werken. Niet alleen voor de gezichtsverzorging, aangezien ik ook wimperstyliste ben, ook voor een wimpermerk (Lash Extend). Voor te harsen heb ik Lycon gekozen, super hars! Ik heb een zakelijke rekening aangevraagd, een pinautomaatje gekocht en de rest voor de inrichting van mijn cabine. Daar gaat zeker wat tijd in zitten. En niet alleen in het kopen, maar ook voor alle administratie goed bij te kunnen houden. Ik had een lijst met dingen waarvan ik dacht dat allemaal geregeld zou moeten worden. Soms kwamen er dingen bij en sommige waren overbodig. Zo ben ik het lijstje gewoon afgegaan.”

Parttime
“Ik werk parttime vanuit (op de woensdag, donderdag en vrijdag). Ik ben en blijf moeder en omdat ik al drie jaar thuis heb gezeten met mijn kinderen is het niet alleen voor mij wennen. Mijn kindjes zijn het zo gewend dat ik er altijd ben. Laten we het maar eerst is zo opbouwen en vanuit daar zien we wel. Het is altijd makkelijker om méér te gaan werken dan minder.
In de toekomst wil ik misschien wel fulltime gaan werken. Maar zolang mijn beide kinderen nog niet naar de basisschool gaan, blijf ik parttime werken. De tijd zal het leren. Op dit moment zit ik nog vol in de opstartfase, klantenbestand opbouwen, klanten aantrekken. Dit is toch wel moeilijker dan ik dacht. Maar de mensen om mij heen zeggen mij continue dat ik veel te veel en veel te snel wil. Dus misschien moet ik toch maar naar hun gaan luisteren? Nu in deze corona-tijd en de tijdelijke lockdown gaat het allemaal wat moeizamer.  Om klanten te werven maak ik reclame via social media, zoals Facebook en Instagram. Ik bied acties aan, wil voor en na foto’s plaatsen en ik plaats informatie over de producten/behandelingen. Uiteindelijk ben ik van mening dat mond-tot-mondreclame echt de beste reclame is.”

Website
“Ik heb een website, www.beauty-ritual.nl. Dit is tevens een webshop, maar of ik dit ga behouden weet ik niet. Ik heb deze website zelf gemaakt, maar hij is zeker nog niet af. Er moeten nog andere prijslijsten op, meer informatie over de verschillende behandelingen etc. Ik weet nog niet of ik de producten er zo op laat staan of eraf ga halen. Daar moet ik nog eventjes over nadenken, maar aangezien we helaas in een lockdown zitten heb ik daar nu tijd voor.”

Salonbenodigheden
“Ik heb goed gezocht naar mijn inventaris. Ik heb gekeken naar prijs, kwaliteit en uiterlijk. Ik vind het zelf best wel belangrijk dat het niet alleen functioneel is, maar dat het ook een goede uitstraling heeft. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen op een website (www.enduring.nl) waar ze een hele mooie massagetafel/behandelstoelen hebben. Dit had eigenlijk alles en zag er mooi uit. Prijstechnisch was het in verhouding met andere behandelstoelen die ik had gezien. Dus hop, een afspraak gemaakt en ernaar toe gereden. Hier heb ik ook meteen mijn andere apparatuur gekocht. Ik ben er erg blij mee en klanten vinden de extra brede stoel inclusief stoelverwarming erg fijn. En dat is natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb vrijwel alles nieuw gekocht, omdat ik goed wil beginnen. Natuurlijk heb ik ook voor tweedehands gekeken. Maar ik vind het wel fijn dat er iemand snel langs kan komen voor reparatie of vervanging mocht er iets kapot gaan. En dat is in het tweede geval niet.”

Merken
“Ik werk met het merk Cenzaa, een Nederlands bedrijf. Ik heb dit merk als tip gekregen van de eigenaresse en ik was er meteen fan van. Ik heb nog verder gekeken, maar geen enkele merk kon mijn interesse wekken. Of ze waren ver boven mijn budget en dan wordt automatisch je doelgroep ook anders. Wat bij mij de doorslag gaf was dat het team bij Cenzaa zo betrokken is, dat ze meedenken, trainingen aanbieden en zelf altijd in ontwikkeling zijn. Ze staan niet stil en dat vind ik erg belangrijk. Ik bied manueel huid verbeterende behandelingen aan inclusief fruitzuur behandelingen en bindweefselmassage. Er is nu ook een nieuw concept: de 360 skincode. Een geheel persoonlijk en op maat gemaakt huidverbeteringsprogramma voor thuis en in de salon waarbij het draait om de binnenkant, buitenkant, lifestyle en mind. Deze wordt in delen gelanceerd en begin december heb ik de prachtige ampullen display mogen ontvangen. In de toekomst wil ik ook nog met apparatuur werken, zoals de dermapen en/of de diamond touch. Ik heb er zoveel goede verhalen over gehoord en gezien, dat is niet te ontkennen, en ik vind dat dit echt van een toegevoegde waarde is voor de salon.”

Brancheorganisatie
“Ik ben ingeschreven bij ANBOS. De bijkomende voordelen van deze organisatie vind ik wel fijn. En dat er automatisch sommige zaken direct geregeld zijn en je er altijd met je vragen terecht kunt zijn zeker handig. Op dit moment ben ik nog niet ingeschreven in het SKIN Register. Ik ben pas net begonnen, dus ik zie op dit moment nog niet de toegevoegde waarde ervan in. Eventueel in de toekomst als ik me echt gericht ga specialiseren en ik ook een klantenbestand heb dat ik me bedenk.”

Toekomstplannen
“Ik wil me nog verder gaan specialiseren in de dermapen en/of diamond touch. Ook wil ik nog verder leren in de wimperextensions, lash lift en brow lamination. Dit zijn toch wel behandelingen die populair zijn en die ik zelf ook leuk vind. Ik vind het zelf heel moeilijk om te zeggen waar ik over 5 of 10 jaar wil staan. Uiteraard is mijn doel om een succesvolle salon te hebben.”

Prijzen
“Voor de prijzen heb ik de richtlijnen van Cenzaa en Lash Extend aangehouden. Natuurlijk zijn deze behandelingen uit te breiden met verschillende maskers, ampullen en deelbehandelingen.”

Vakinformatie
“Cenzaa heeft een online kennisbank waar enorm veel informatie op staat. Ze geven tools om te gebruiken en soms kun je zelf een stukje informatie creëren. Ook is er een besloten facebook pagina van Cenzaa waar wij met onze collega’s kunnen sparren over een huidprobleem en andere zaken waar wij tegenaan lopen.” 

Loop je nog tegen dingen aan als starter waarvan je vindt dat het duidelijker moet of kan bij verschillende instanties/leveranciers/brancheorganisaties?
“Er zijn altijd wel dingetjes waar je tegenaan loopt. Met de corona lopen alle dingen een beetje uit. Producten die later gelanceerd worden of waarvan de levertijd langer zijn. Maar of ik er problemen mee heb gehad, nee.”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten?
“Geloof in jezelf en twijfel niet aan jezelf. Praat jezelf niet omlaag en ga niet te laag in je prijzen. Je hebt ervoor je geleerd, veel tijd in gestoken en zeker heel wat geld in gestoken wat je niet 1,2,3 terug verdiend. Je kan later veel makkelijker wat lager gaan in je prijzen of leuke acties aanbieden dan je prijzen duurder maken. Daar win je zeker geen klanten mee. En heb plezier in je werk, dat straal je uit!”

Wat ga jij nu, tijdens de tweede lockdown, doen?
“Er is genoeg te doen achter de schermen. Je kan altijd bij blijven leren. De website moet nog verder afgemaakt worden. En het is belangrijk om actief te blijven op social media en contact te blijven houden met je volgers en (toekomstige) klanten.”

Wat zou jij graag aan starters willen vertellen die nu ook hun deuren hebben moeten sluiten?
“Ga niet stil zitten, maar blijf in beweging. Houdt contact met je klanten en optimaliseer wat voorheen niet goed werkt voor jou en/of je klanten.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Marketingvlog: Doelen stellen voor 2021 – XOXO Marketing
Starters in de beautybranche: Amanda Beck – BeautyRitual