Steeds meer vraag naar Halal cosmetica: wat mag wel en wat niet?

In mei dit jaar publiceerden wij in Vakmagazine De Beauty Professional een artikel over vegan, halal en vega cosmetica. We benoemden de verschillen en zochten uit wat het nu precies betekent: https://beauty-pro.nl/beauty/cosmetica-vega-vegan-of-halal/. Nu kregen wij een whitepaper onder ogen over halal cosmetica, dat wij graag met jullie willen delen, want de vraag naar halal cosmetica wordt steeds groter. Het controleren van de ingredienten voor Halal cosmetica wordt niet altijd op de juiste of op dezelfde manier gedaan door keuringsbedrijven en er zitten nogal wat haken en ogen aan de ingredienten die cosmeticafabrikanten mogen gebruiken. Maar, iedere gelovige bepaalt zelf hoe ver hij of zij gaat. De een let alleen op wat hij of zij eet, de ander wil ook halalnagellak.

De markt voor Halal cosmetica is een groeimarkt: in 2015 bedroeg de totale omzet ongeveer 20 miljard euro, de schatting is dat in 2022 de omzet 54 miljard dollar zal zijn. Juist bij Halal cosmetica is kennis over de bestanddelen van de te gebruiken producten van groot belang: Halal betekent ‘toegestaan’ in het Arabisch en duidt op wat er in mag zitten volgens de religieuze voorschriften en wat vooral niet.

Voorbeelden van mensen die het strikt nemen. Neem lippenstift: inhoudsstoffen die niet halal zijn, kunnen per ongeluk worden ingeslikt bij het eten of drinken. Hetzelfde geldt voor parfums: deze mogen absoluut niet op basis van alcohol worden gemaakt, want het (zelfs per ongeluk) innemen van verdovende middelen is streng verboden. ‘Haram’ betekent onrein in het Arabisch en vele dieren zijn haram volgens het geloof: varkens, roofdieren, reptielen en insecten zijn voorbeelden. Ook dieren die wel worden geaccepteerd, moeten volgens vaste rituelen worden geslacht: andere dieren mogen niet aanwezig zijn en de keel en slagaders worden in een beweging doorgesneden waarbij de naam van Allah wordt aangeheven. Bloed is haram, dus het dier moet eerst volledig leegbloeden voordat het wordt verwerkt. Vissen en schelpdieren zijn meestal wel halal. Dit maakt het selecteren en verwerken van ingrediënten ingewikkeld. Lecithine, glycerol, vetzuren en collageen moeten voor halal cosmetica aan de religieuze wetten voldoen. Neem kleurstoffen gemaakt van insecten: haram. Moisturizers en skin creams met enzymen en micro-organismen uit verse zuivel (dus niet gesteriliseerd of gepasteuriseerd): haram. Rennet is een voorbeeld: een enzym uit kalfsmagen. Is het kalf niet volgens de voorschriften geslacht dan is het enzym haram. Voor halal cosmetica wordt dus plantaardig rennet gebruikt. Ook gemodificeerde stoffen moeten volledig halal zijn om toegepast te mogen worden. Als maar een onderdeel van het modificeren niet halal is, is het volledige eindresultaat haram. Met plantaardige oplossingen wordt dit vermeden. Stamcellen in anti-aging creams? Dan moet worden aangetoond dat deze volledig plantaardig zijn. Een halal certificaat moet als bewijs dienen, de toeleverancier van grondstoffen moet dit kunnen laten zien.

In juni 2019 stond in het Parool een artikel over halal keurmerkinstanties. Wat niet per se erg positief was omdat het in Nederland nu eenmaal niet centraal geregeld is. Lees dat artikel hier terug: https://www.parool.nl/nieuws/halal-als-keurmerk-big-business-maar-zonder-toezicht~b69eb67d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Maar halal gaat verder dan de inhoud van de producten volgens de whitepaper. Wudu is het ritueel wassen van de handen en het gezicht voor het bidden of het vastpakken en lezen van een Koran. Dit betekent dat cosmetische producten voor de handen eenvoudig afwasbaar moeten zijn. Nagellak wordt vaak juist ontworpen om vochtafstotend te zijn, dus dit maakt het gebruik extra lastig voor Moslimas. Zij willen afwasbare nagellak om het wasritueel te kunnen uitvoeren.

Er zijn dus halal certificaten nodig om aan te tonen dat bestanddelen of toepassingen halal zijn. Er zijn wereldwijd verschillende instanties die deze certificaten verlenen. Onze whitepaper komt uit het buitenland. Majelis Ulama Indonesia (MUI) is een Indonesisch instituut dat vaak als de hoogste standaard wordt gezien in de moslimwereld. Andere bekende standaarden van instituten zijn het Maleisische JAKIM en UHCS uit de Verenigde Arabische Emiraten. Met een van deze drie goedkeuringen zit men goed bij het aanbieden van halal ingrediënten en cosmetica. Deze instituten beoordelen niet alleen, ze adviseren ook: ze hebben experts en wetenschappers in dienst die kunnen vertellen wat halal is en wat niet. Zodat uiteindelijk het halal symbool met een gerust hart op het product kan worden gezet.

Halalcertificering (bron: website RVO)
Bij export van een groot aantal producten naar islamitische landen is een halalcertificaat vereist. Voor de verkoop aan islamitische consumenten in niet-islamitische landen, is het bijzonder raadzaam uw producten van een halalkeurmerk te voorzien. Dit geldt voor bijvoorbeeld vlees en alle producten waarin vlees verwerkt wordt: gelatine, kleurstoffen, E-nummers en andere kunstmatige toevoegingen, cosmetica en persoonlijke verzorgingsmiddelen en dranken. Het hele productieproces en alle materialen die tijdens transport en opslag in aanraking komen met deze producten moeten voldoen aan de vereisten van de islamitische wet. Vlees moet volgens een islamitisch ritueel worden geslacht. Om dit aan te tonen, moet bij export vaak een halalcertificaat worden overlegd. Er zijn wereldwijd (nog) geen bindende uniforme normen en certificeringsvereisten. Moslimlanden formuleren voorschriften zodat de producten conform de eisen van dat land zijn. Dat kan per land verschillen. Het is daarom van belang te onderzoeken welke specifieke producteisen er gelden in het land waarheen u wilt exporteren. Bij inschakeling van een keuringsinstelling in het land van herkomst is het van belang te controleren of deze wordt erkend door het invoerland. In veel niet-islamitische landen is ook een markt voor halalproducten onder islamitische bevolkingsgroepen. Voor export naar deze landen is zo’n certificaat dan niet vereist. Om de consumenten te bereiken, moeten de producten echter wel van de juiste halalkeurmerken voorzien zijn.

Erkende keuringsbedrijven
Hoe het precies zit met halalcertificaten in Nederland en Europa… als we het artikel uit het Parool moeten geloven, is er nog niet echt een standaard bij de keuringsbedrijven. Maar dat wil niet zeggen dat keuringsbedrijven het fout doen. In Den Haag zit bijvoorbeeld het certificeringsbedrijf Halal Quality Control, een internationaal erkend Halal bureau, dat ook voor het interview in Parool geinterviewd was. Zij kunnen ook BASF onder hun klanten rekenen, die onder andere ingredienten voor cosmetica aanbiedt. Op hun website is te lezen: “Halal Quality Control is in 1983 opgericht en heeft zich sindsdien bezig gehouden met het Halal certificeren van producten. In de jaren 80 was vooral vlees een belangrijk product en in de jaren heen is het een eis om een Halal certificaat te verkrijgen als er geëxporteerd wordt naar een aantal landen zoals: Indonesië , Maleisië , de Verenigde Arabische Emiraten en nog een aantal andere landen. Ons bedrijf is daarom ook aangesloten bij overheden en is daarvoor erkend. Door onze jarenlange ervaringen in zowel de Nederlandse als de Internationale markten hebben wij expertise op veel gebieden van voeding tot pharma. Ons doel is om bedrijven goed te begeleiden met hun certificering en als betrouwbare partner samen werken. Halal Quality Control heeft inmiddels 8 kantoren door heel Europa. Wij zijn trots op de klanten die wij mogen bedienen. Daarom vinden wij het belangrijk om als partners samen te werken en in het belang van de klant te denken. Ons bedrijf beseft zich dat niet elk bedrijf op de hoogte is van alle wetten van Halal en wij zetten ons in om samen met de klant die zo goed mogelijk in kaart te brengen en de klant zo goed mogelijk te helpen. Naast dat HQC een geaccrediteerd bureau is, zijn wij ook de regionale president van de World Halal Food Council (WHFC) in Europa. WHFC is een overkoepelende organisatie waar meer dan 55 Halal bureau’s wereldwijd zijn aangesloten. Deze organisatie is opgericht in 1999 en met de intentie om een eenheid te creëren en om de belangen van de moslim consumenten te waarborgen.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Kerstgeschenken van vele merken bij Cosinta
Steeds meer vraag naar Halal cosmetica: wat mag wel en wat niet?