De vakwedstrijd Beauty Award wordt elk jaar mede mogelijk gemaakt door sponsoren die de vakwedstrijd een warm hart toedragen en de professionaliteit van de beautybranche naar een hoger niveau willen tillen. Er zijn GOUD, ZILVER en Bronzen sponsoren. Germaine de Capuccini is sinds deze editie van de Beauty Award één van de ZILVER sponsoren. In dit artikel vertelt Griet Moriaux, Country Manager Benelux, hoe zij – en daarbij Germaine de Capuccini – de professionaliteit en de toekomst van de branche ziet. Germaine de Capuccini doet enorm veel om de branche te professionaliseren en vond dan ook dat zij dit initiatief om de branche naar een hoger te tillen zeker moest ondersteunen als sponsor.
Waarom heeft Germaine ervoor gekozen om sponsor te zijn van de Beauty Award?
“Germaine de Capuccini is een toonaangevend merk binnen de beautysector in de Benelux. Ons merk past perfect bij de positionering en de waarden van Beauty Award. Wij geloven enorm in Beauty Award, een hoogwaardig platform waarbij schoonheidsspecialisten – of zoals we ze bij Germaine de Capuccini noemen, onze ‘Skin Experts’ – zich volledig kunnen ontplooien, zichzelf kunnen uitdagen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Door deze organisatie en door dit initiatief wordt de beautybranche in de spotlights gezet en delen we samen de mooie erkenning van verschillende genomineerden en winnaars binnen de groep van de schoonheidsspecialisten. Een dergelijk initiatief steunen wij graag. Door Beauty Award te sponsoren willen wij de Nederlandse schoonheidsspecialisten ook meer in de kijker zetten, en de skin experts de kans bieden om ons merk te laten ontdekken. Op die manier kunnen we positieve associaties opwekken bij onze doelgroep en verder bouwen aan een gevestigde reputatie in de beautysector om zo de naamsbekendheid van ons merk in Nederland te verhogen. Ook is deze samenwerking een mooie manier om kwalitatieve contacten te leggen binnen de Nederlandse Beautybranche.”
Wat betekent de Beauty Award volgens jullie voor de beautybranche?
“Beauty Award betekent voor ons voornamelijk erkenning en waardering voor het beroep van een schoonheidsspecialiste. Het is een award onder alle deelnemende schoonheidsspecialistes die toonaangevend en resultaatgericht is en eveneens een kwalitatief uithangbord vertegenwoordigt. Dankzij deze Beauty Award wordt het professionele imago en de kwalitatieve kernwaarden van de schoonheidsbranche extra benadrukt. Het aanzien van de skin experts wordt hierdoor uitvergroot en de kleine en grote uitdagingen waar zij als vrouwelijke ondernemers dagdagelijks mee te maken hebben, komen hier voldoende aan bod. Het laat zien dat de schoonheidsspecialist zoveel meer competenties heeft. Het zijn echte vak experts en ondernemers die weten hoe ze hun onderneming goed moeten neer zetten door vooral een antwoord te bieden aan de noden van de klant.
De Beauty Award daagt de schoonheidsspecialistes uit om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden en te verbeteren. Ze krijgen een beter beeld van waar ze op dat moment voor staan en waar ze in de toekomst naar toe willen. Het zorgt er voor dat bepaalde skin experts hun zaak uiteindelijk enorm kunnen laten groeien. Het resultaat is dat de schoonheidsspecialisten veel sterker in hun schoenen staan en kunnen uitgroeien tot nog meer succesvolle ondernemers. Ze leren streven naar kwaliteit, perfectie, duurzaamheid en succes waardoor ze het beste uit zichzelf en uit hun zaak naar boven halen.
De Beauty Award is eveneens een leuke manier om met de Nederlandse beautysector te connecteren en laat ook zien hoe belangrijk de beautybranche is. Als high-end cosmeticamerk dat verdeeld wordt in 90 landen wereldwijd en met meer dan 400 producten in het gamma, is dit een unieke kans om Germaine de Capuccini bij onze doelgroep in een ander daglicht voor te stellen.”

Zijn er genomineerden bij dit jaar die met Germaine werken? En wat willen jullie voor specialistes die zich aanmelden betekenen?
“Aangezien dit het eerste jaar is dat Germaine de Capuccini de Beauty Award in Nederland sponsort, zijn er nog geen genomineerden dit jaar die met ons merk werken. Wel hebben we reeds enkele jaren ervaring met een gelijkaardige initiatief in België. Daarbij vindt de schoonheidsspecialiste in Germaine de Capuccini een trouwe partner die haar continu bijstaat om tot verdere groei en ontwikkeling te komen. Wij helpen de skin expert bij het uitdiepen van haar identiteit en wat haar zaak uniek maakt. Soms is het niet altijd een gemakkelijke opdracht om dit te verwoorden of om op papier neer te pennen, maar dan speelt de accountmanager een cruciale rol die – dankzij haar coaching talenten -de schoonheidsspecialiste kan helpen dit in kaart te brengen. Eveneens bij het uitdiepen van de balans, omzet en groei die de skin expert met haar zaak genereert, kan de accountmanager haar steentje bijdragen. Via social media kanalen worden de genomineerden dan ten volle door ons ondersteund. We zijn er dan ook ontzettend trots op en willen dit graag met iedereen delen. Wij blijven voor hen klaar staan en zullen hen mee begeleiden doorheen het proces. Nog vooraleer onze skin experts genomineerd zijn, krijgen ze van Germaine de Capuccini de nodige ondersteuning. Onze accountmanagers volgen de klant zeer persoonlijk op door iedere 5 à 6 weken een bezoekje te brengen. Tijdens lockdown periodes gebeurde dit online. Al vanaf de start helpen we hen mee hun zaak op te richten en sterk neer te zetten. We reiken commerciële tips & tricks aan, leren hen verstandig te kijken naar het financiële plaatje. Dit is onder andere ook allemaal mogelijk door ons sterk Marketing team dat alle marketingtools en POS materiaal hiervoor voorziet. Iedere klant wordt ook aangespoord om opleidingen te volgen waarin ze in een reeks van 9 dagen volledig klaargestoomd worden door onze kwalitatieve trainers.”
Stimuleren jullie schoonheidsspecialisten om mee te doen aan de award?
“Nu wij een officiële sponsor zijn, willen wij voor de volgende Beauty Award natuurlijk graag zelf Germaine de Capuccini schoonheidsspecialisten stimuleren om mee te doen, aangezien we weten dat genomineerden en/of winnaars hun zaak extra in de verf kunnen zetten en voordelen kunnen genieten van deze aandacht en publiciteit.
Uit het verleden is al gebleken dat een officiële Beauty Award veel voor je zaak kan betekenen en voor jezelf als schoonheidsspecialiste. Je krijgt een heel andere blik op wat je écht met je salon wil bereiken. Je ziet plots deuren open gaan. Het is duidelijk dat deze wedstrijd je zaak een boost geeft, zeer veel inzichten en motivatie geeft om je dromen waar te maken. Hiervoor dien je de wedstrijd zelfs niet te winnen. Deelnemen, feedback krijgen van de juryleden, leren uit je proces, het allemaal effectief eens onder handen nemen,… dit zorgt er allemaal voor dat je zaak hoe dan ook zal groeien. Als je het professioneel opneemt en je zelf tijd hier in stopt, verdien je dit later dubbel en dik terug. Wij staan als merk en als organisatie dan ook continu klaar voor de nodige ondersteuning, zowel in marketing, opleiding, sales advies en nog veel meer.”

Wat doet Germaine nog meer om de professionaliteit in de beautybranche te stimuleren?
Om de professionaliteit in de beautybranche te stimuleren, werken we met Germaine de Capuccini op verschillende niveaus :
- Als merk richten wij ons exclusief tot de professionele schoonheidsspecialisten, wellness- en spacentra. Deze keuze van distributienetwerk is een bewuste keuze en één van de sterktes van het merk.
- Als internationaal cosmeticamerk biedt Germaine de Capuccini een breed gamma aan, gaande van klassieke gelaatsverzorgingen, expertbehandelingen tot cosmeceutische behandelingen. De unieke synergie tussen cosmeceutica, de allernieuwste technologische medisch-esthetische apparatuur en de meest geavanceerde behandelingen die uiterst efficiënte resultaten bereiken bij schoonheidsbehandelingen. Het resultaat van de professionele instituut verzorging wordt versterkt door de aanvullende thuisverzorging.
- Germaine de Capuccini combineert de wijsheid van het verleden met de technologie van het heden. De combinatie van natuurlijke ingrediënten en een steeds vernieuwende technologie maakt het mogelijk om telkens weer kwalitatieve cosmeticaproducten op de markt te brengen. Elke behandeling of elk product is onderhevig aan hoge kwaliteitsnormen en controles om een evenwicht te vinden tussen schoonheid en welzijn. De doeltreffendheid en de veiligheid van onze producten staan voorop. Daarom voeren we strenge tests uit op onze producten en behandelingen in nauwe samenwerking met medisch-esthetische specialisten.
- Germaine de Capuccini is het eerste cosmeticabedrijf dat het viervoudige kwaliteitslabel Integrated Management System (4G1) behaalde.
- Elk jaar wint Germaine de Capuccini verschillende Awards gaande van de IFSCC-onderscheiding (de nobelprijs in de cosmetica) tot beste cabineverzorging, beste innovatieve product en gelaatsverzorging, Best Premium Product en vele anderen over alle verschillende productlijnen heen.
- Er kan gerekend worden op het volledige Germaine de Capuccini team om het ”female empowerment” uit te dragen, waardoor vrouwen zich goed voelen, zich kunnen ontplooien en alle kansen krijgen om succesvol te zijn.
- Qua training, richten wij ons vooral op het ondersteunen van een goede scholing en kennis. Bij Germaine de Capuccini kunnen enkel gediplomeerde schoonheidsspecialistes met onze producten werken. Zo garanderen we professionele skin experts met kennis van zaken. Deze kennis willen we bij de klanten doorheen de jaren ook blijvend laten groeien door zowel vele opleidingen en workshops aan te bieden intern alsook lezingen door externe gastsprekers. Zo blijven de schoonheidsspecialistes up to date van alle vernieuwingen in de beauty branche en blijven ze gestimuleerd om te blijven leren.
- Ondersteuning bij de aankleding van het schoonheidsinstituut. Strategisch geplaatst Germaine de Capuccini POS materiaal beïnvloedt de verkoop op een beslissende manier. We creëren een volledige belevingswereld van Germaine de Capuccini.
- Het merk is ook terug te vinden op de belangrijkste beauty beurzen en congressen.
Wat doen jullie voor een specialist die wint en jullie merk voert?
“Eerst en vooral wordt de winnaar dan door ons van harte gefeliciteerd en in de bloemetjes gezet. Ze ontvangt eveneens van ons een prachtig prijzenpakket en krijgt de nodige erkenning. Vervolgens wordt de skin expert uitgenodigd op interne en externe events om haar ervaring te delen met alle aanwezigen. Dan laten we haar aan het woord en door haar succesverhaal inspireert ze vele anderen. Dit vertaalt zich in een mooie reclame voor haar instituut en extra professioneel aanzien. Vaak krijgt ze dan heel wat volgers en bewonderaars bij. Onze Germaine de Capuccini schoonheidsspecialistes krijgen ook de kans om rechtstreeks aan de winnaar vragen te stellen en krijgen dan mogelijks ook de nodige motivatie om ook mee te dingen naar deze bijzondere award. Onze winnaar wordt dus sowieso gepromoot en betrokken bij onze online en offline communicatie, events en/of congressen. Maar heel belangrijk is ook dat we de niet-winnaars blijven ondersteunen, want namelijk elke klant is en blijft belangrijk voor ons !”
Hoe ziet Germaine de toekomst van de beautybranche?
“De Beautybranche heeft een moeilijk jaar achter de rug, en nog steeds zal het niet altijd even eenvoudig gaan, maar de toekomst ziet er toch veelbelovend uit. Door corona zijn salons anders gaan denken, extra trainingen gaan volgen en kijken ze zelf heel kritisch waar ze dingen kunnen veranderen en optimaliseren. Door deze veranderingen komen ze er sterker uit, en zullen ze nog meer groeien. Wij zien de toekomst dus positief ! De beautybranche kent elk jaar een enorme groei. Mensen beseffen het belang van een goede huidverzorging en zijn ook bereid hier een investering in te maken. Deze trend zal zich de komende jaren verder blijven zetten. We merken meer en meer dat schoonheidsspecialistes op zoek blijven naar manieren, services, protocollen om zich te onderscheiden van anderen. Dit brengt mee dat schoonheidsspecialistes enorm gemotiveerd zijn om bij te leren, hun kennis te verbreden en meer opleidingen te volgen. Die kennis combineren ze met de nieuwste technieken en technologieën. De schoonheidsspecialistes van vandaag zijn daarom bekwamer dan ooit, wat alleen maar bevorderlijk is om prachtige resultaten te halen binnen huidverbetering.
Voor de toekomst mag je in iedere uitdaging of moeilijke situatie je niet focussen op de beperkingen, maar op de opportuniteiten. Er moet nagegaan worden welke lessen we hieruit hebben kunnen trekken … Veel mensen hebben de tijd gehad om na te denken en stil te staan bij zichzelf, hun zaak, de weg die ze reeds hebben afgelegd. Wij verwachten dat de beautybranche gaat blijven inzetten op de digitale successen en voordelen. Verder zien we ten gevolge van deze pandemie, eveneens een grote vraag en nood van de eindconsumenten naar ontspanning, digitale detox en fysiek contact zoals lichaamsbehandelingen en massages. We verwachten dus zeker een groei, zowel op korte als op langere termijn en dit niet alleen bij onze professionele schoonheidsinstituten, maar ook bij onze wellness en spa centers.
Als professioneel cosmeticamerk is het onze taak om steeds innoverend te blijven om zo onze schoonheidsspecialistes de nodige tools te kunnen aanreiken. Het wordt een win-win situatie voor de schoonheidsspecialiste, de eindconsument, en tenslotte het skin expert merk.
Een goede raad voor de toekomst?
“Je blijven vasthouden aan je waarden, resultaatgericht werken, blijven innoveren, inspelen op een veranderde markt, klanten ondersteunen in hun ondernemerschap en de klantenrelatie verder kwalitatief opbouwen door een zeer frequent bezoekje te brengen bij de klant ter plaatse.”
Iets anders dat jullie kwijt willen over de Beauty Award en/of de professionaliteit van de branche?
“Om de groei van de professionaliteit van de branche een handje toe te steken, heeft het merk Germaine de Capuccini gekozen om steeds te bouwen aan lange termijn vertrouwensrelaties, klanten helpen te groeien. Dit doen we continu tesamen. Together, always forward ! Wij willen jullie ook heel hartelijk bedanken voor dit interview ! We kijken zo uit naar onze nieuwe samenwerking met Beauty Award en zijn enorm enthousiast om mee in dit prachtige initiatief te stappen en dit eveneens te ondersteunen.”
Wat vind jij?