HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

‘ Groeien is uit je comfortzone stappen’

Beide vrouwen hadden het zich jaren geleden niet kunnen voorstellen: samen een toonaangevend schoonheidsinstituut runnen. Wat begon als een gedeelde passie voor huidverzorging, groeide uit tot een hechte samenwerking en het bloeiende bedrijf Art de Jeunesse. Linda Claessens en Mirja Biermans delen hun persoonlijke verhaal over hun onverwachte carrière switch, het ondernemerschap en hun gezamenlijke missie om mensen mooi te maken.

Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie achtergrond?

Linda: ‘Samen met mijn man en drie dochters van negen, zes en twee jaar woon ik in Eijsden, een dorp net onder Maastricht. Ik had nooit verwacht dat ik op fulltime basis als schoonheidsspecialist zou gaan werken. Mijn nichtje is ook schoonheidsspecialist en vanaf ongeveer mijn zestiende bezocht ik haar salon voor behandelingen. Mijn interesse in het vak is toen gewekt. Het vak leek me destijds meer iets om náást een andere baan uit te oefenen.’
Mirja: ‘Ik woon met mijn gezin, ik heb twee zoons van negen en acht jaar, in Herten. Eigenlijk was ik, op het atheneum met als extra vak Latijn, al meer bezig met ‘in de spiegel kijken’ dan met leren. Ook was ik jaloers op mijn zusje, omdat zij, vanwege haar acnehuid, naar de schoonheidsspecialist mocht. Uiteindelijk lieten mijn ouders mij ook een keer gaan. Ik weet nog dat ik op de fiets naar huis merkte hoe goed mijn huid aanvoelde. Ik vond het bezoekje aan de schoonheidssalon fantastisch!’

Welke lessen hebben jullie in het leven geleerd en hoe uit dit zich in de praktijk?

Mirja: ‘Hierin liggen we duidelijk op één lijn. Onze instelling is: als je iets wil bereiken, moet je er hard voor werken. Niet zeuren, gewoon doen. Daarnaast hebben we geleerd om risico’s te durven nemen. Dat hoort in onze ogen bij het ondernemerschap. Als je hiervoor niet openstaat, blijf je stilstaan. Van fouten leer je en uit je comfortzone stappen, maakt dat je groeit met je bedrijf.’

Kunnen jullie wat meer vertellen over jullie school- en studieperiode en loopbaancarrière?

Mirja: ‘Zoals ik eerder aangaf, was ik altijd meer met uiterlijke verzorging bezig dan met leren. Ik ging van het atheneum naar de havo. Nadat ik de havo en een hbo-opleiding toerisme afrondde, besefte ik dat mijn hart niet in deze branche lag. Ik heb toen een beroepentest gedaan en daar rolde het vak schoonheidsspecialist uit. Ik realiseerde me toen pas dat ik er onbewust altijd mee bezig was. De particuliere opleiding tot schoonheidsspecialist was op mijn lijf geschreven! Nadat ik was afgestudeerd, werkte ik eerst zeven jaar met veel plezier bij een wellness-complex, en vervolgens bij een gerenommeerd instituut voor huidverbetering in Maastricht. Bij het wellness-complex heb ik vele verschillende massagetechnieken geleerd en uitgebreide gezichtsbehandelingen. Bij het instituut voor huidverbetering vond ik het pas écht interessant worden. Ik specialiseerde me namelijk in acne, camouflage en lasertechnieken. En ik ontwikkelde een ‘cosmetisch oog’. Ik zie wat een huid nodig heeft en hoe ik de klant hierin het beste kan adviseren.’
Linda: ‘Na het afronden van de havo, koos ik voor de pabo. Na drie maanden kwam ik erachter dat deze opleiding niets voor mij was. Ik ben me toen gaan oriënteren en kwam uit bij de wellness-, fitness-, en beautyopleiding in Roermond. Na het behalen van mijn diploma, solliciteerde ik bij hetzelfde instituut voor huidverbetering als waar Mirja werkzaam was. Vanaf dat moment waren we collega’s. In die periode hebben we ons steeds verder gespecialiseerd.’

Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen?

Mirja: ‘Als collega’s bij hetzelfde instituut konden we het goed vinden met elkaar. Blijkbaar viel dit op bij onze baas. Op een bepaald moment gaf ze aan dat ze langzamerhand wilde gaan afbouwen. Ze vroeg ons of we een groot deel van haar bedrijf inclusief het personeel wilden overnemen. Hiermee zette ze ons een beetje voor het blok. Want we waren ofwel onze baan kwijt, ofwel we runden ineens een bedrijf. De druk die onze voormalige baas ons oplegde, zorgde ervoor dat ik vrij snel een besluit maakte. Ik wilde ervoor gaan! En Linda dacht erg gelukkig net zo over.’

Mirja: ‘Als je geen risico’s durft te nemen, blijf je stilstaan.’

Wat mooi dat de toenmalige eigenaar van het instituut potentie in jullie beiden zag. Was een eigen instituut runnen altijd al een droom van jullie?

Linda: ‘Het leek me altijd al mooi om iets voor mezelf te beginnen, maar het was niet per se mijn intentie om een groot instituut over te nemen. Toen we vijftien jaar geleden dit aanbod accepteerden, had ik eerlijk gezegd geen idee waaraan we begonnen. Ik vind het werk erg leuk, maar soms ook pittig. Ik ben ontzettend trots op wat we bereikt hebben en had dit destijds niet durven dromen.’
Mirja: ‘Het was eigenlijk nooit een droom om een eigen zaak te beginnen, maar ik was wel op zoek naar meer uitdaging. Nou, dat is gelukt! Inmiddels bestaat Art de Jeunesse al bijna vijftien jaar.’

Hoe bevalt de samenwerking en hoe kijken jullie terug op de afgelopen vijftien jaar?

Mirja: ‘Het bevalt mij heel goed. We vullen elkaar goed aan. Daarnaast is Linda ook mijn klankbord. Met z’n tweeën is toch leuker dan alleen. Het heeft ook geholpen dat we om en om kinderen kregen en elkaar begrijpen in het combineren van het moederschap en een eigen zaak leiden. Linda is een super lieve meid met een goed hart en onze band is in de afgelopen jaren steeds sterker geworden.’
Linda: ‘We weten wat we aan elkaar hebben. We hebben veel met elkaar meegemaakt en dat zorgt voor een fijne band. Ik kan enorm met Mirja lachen. We hebben al vele gezellige uitstapjes gemaakt. Het is belangrijk dat het ook privé goed zit.’

Wat maakt jullie instituut uniek?

Linda: ‘We hebben voor bijna elk huidprobleem een oplossing. Ons aanbod qua behandelingen met apparatuur is groot en divers. Zo hebben we laserapparatuur en bieden we plasma- en coagulatiebehandelingen aan. En we hebben apparatuur in huis om tijdens gezichtsbehandelingen huidverbeterend te werken. Denk hierbij aan de Nora Bode Zuurstofbehandeling, de Dermapen 4, de originele Coolsculpting behandeling. Omdat er steeds meer vraag is naar huidverjonging- en verbetering, werken we samen met een plastisch chirurg en cosmetisch arts. Ook hebben we pedicures in dienst, zodat mensen voor het totale plaatje bij ons terecht kunnen.’

Wat zijn jullie drijfveren om te ondernemen?

Mirja: ‘We vinden het prettig om onze eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld in wat we aanbieden qua behandelingen. Ook stellen we regelmatig bepaalde doelen; het werkt enorm motiverend als het lukt om deze te behalen.’

Wat voor soort klanten komen er bij jullie in de salon?

Linda: ‘Onze doelgroep is breed. We behandelen kinderen van twaalf jaar met een acnehuid of ongewenste haargroei tot mensen van negentig die voor een ontspannen behandeling langskomen en alles ertussenin. Dit heeft te maken met ons ruime aanbod van behandelingen. In ons instituut zijn zowel vrouwen als mannen welkom.’

Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten blij en tevreden blijven, wat is jullie kracht?

Linda: ‘Onze behandelingen zijn van hoge kwaliteit en we streven ernaar om áltijd honderd procent te geven. We staan voor het ‘verwarm-omarmprincipe’. Dat betekent dat we onze klanten zien als individuen en hen in de watten willen leggen, altijd met een persoonlijke touch. Ons vak is geen lopende band werk en dat willen we ook niet uitstralen. Niemand mag zich een ‘nummer’ voelen. Iedereen verdient de tijd en aandacht die nodig is. We bieden een goede service, en zijn ook voorstander van kleine attenties, zoals het sturen van verjaardagskaarten en het af en toe geven van een extraatje. Dat waarderen onze klanten heel erg.’

Wat zijn de obstakels aan het runnen van een salon in het algemeen?

Mirja: ‘Als midden-klein-bedrijf zijn we alles in één: behandelaar, marketingstrateeg, administratief medewerker, leidinggevende, techneut enzovoorts. Het werk is nooit af. Dat maakt het intensief.’

Wat maakt het vak in jullie ogen zo mooi?

Mirja: ‘Het mooiste aan ons vak is om de conditie van de huid te verbeteren en mensen hiermee een goed gevoel te geven!’
Linda: ‘Mensen hun zelfvertrouwen (terug)geven. Als mensen hun probleem bij ons aankaarten en we kunnen dit verhelpen, dan word ik daar zelf ook heel blij van. Het kan dan gaan om het verbeteren van die ongewenste haartjes, rosacea, pigmentvlekjes, noem maar op, maar ook gewoon dat ontspanningsmomentje tijdens een gezichtsbehandeling waarvan iemand geniet. En als de huid dan ook nog straalt, dan is het helemaal top.’

Linda: ‘Ons vak is geen lopende band werk en dat willen
we ook niet uitstralen.’

Hoe kies je de merken waarmee je werkt en wat gaf de doorslag om voor Casmara en Jan Marini te gaan?

Mirja: ‘Voordat we met een merk in zee gaan, onderzoeken we eerst uitgebreid de filosofie en de visie van een merk. Waar staat het voor? Wat heeft het merk allemaal te bieden? Maar ook: wat willen we bereiken met onze producten? We waren al bekend met de producten van een ander merk van Beauty Injection en waren hierover erg enthousiast. Ook over de expertise van de mensen in het bedrijf. Later zijn we overgestapt op het merk Jan Marini, dat hiervoor in de plaats kwam. Vanwege onder andere de zuren in deze producten, zagen we snel verbetering in de huiden van onze klanten. Vooral bij de klanten die het gehele pakket aan thuisverzorging afnemen. De producten zorgen ook voor een mooie natural glow. Het merk Casmara is een goede aanvulling op ons assortiment, met name vanwege de onderscheidende maskers.’
Linda: ‘Jan Marini is een topmerk met échte resultaten, ook voor de acnehuiden. Mijn absolute favoriet is het C-Esta serum. Deze zorgt voor een mooie glow en goede hydratatie.’

Jan Marini
Wat zijn de reacties van klanten op de skincare producten?

Mirja: ‘De mensen die Jan Marini gebruiken, zijn allemaal direct enthousiast. Je ziet al vrij snel het resultaat. Mensen met puistjes of overtollig talg zien dat al snel verminderen. En die glow die ontstaat na het gebruik van de producten, is fantastisch. We vinden het jammer dat de producten steeds duurder worden, waardoor ze helaas niet meer voor iedereen betaalbaar zijn.’

Wat betekent de uitstraling van de merken waarmee je werkt voor de salon?

Linda: ‘Als je met kwalitatief goede producten werkt, geeft dat vertrouwen en betere resultaten.’
Mirja: ‘Het ziet er heel professioneel uit, zonder al te veel opsmuk. Het heeft een mooie, rustige uitstraling.’

Begin dit jaar hebben de merken een nieuwe distribiteur gekregen, Corrective Cosmetics B.V.. Wat hebben jullie hiervan gemerkt?

Mirja: ‘De aankondiging van de overgang was goed. Helaas waren, vlak voor de overname, veel producten snel uitverkocht bij de vorige distributeur en duurde het een hele tijd voordat Corrective Cosmetics ze weer kon leveren. Dit was voor ons en onze klanten niet fijn. Daarna is alles gelukkig goed opgepakt. Ze reageren adequaat op onze e-mails of op vragen die we hebben. Ook het kennismakingsgesprek met de vertegenwoordiger van Corrective Cosmetics hebben we als positief ervaren. De service is fijn.’

Merken jullie verschillen tussen de vorige en de nieuwe distribiteur?

Mirja: ‘Hier werken we nog te kort voor samen om een oordeel te geven.’

Hoe belangrijk is voor jullie een goede relatie met leveranciers?

Linda: ‘Belangrijk. Bij een goede samenwerking, kun je elkaar ondersteunen. Onze nieuwe vertegenwoordiger kwam vrijwel direct op bezoek om kennis te maken. Het is fijn dat we weten dat we bij haar terecht kunnen als er vragen of problemen zijn. Ook weet zij nu dat ze ons kan benaderen bij ontwikkelingen. We zijn graag goed op de hoogte.’

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die jullie in de markt signaleren?

Mirja: ‘De focus ligt steeds meer op het werken met apparatuur. Ook wordt het gebruik van social media steeds belangrijker. Salons kunnen hiermee een enorme impact maken. Het nadeel van social media is dat mensen steeds meer gevoed worden door werkelijk alles wat ze voorbij zien komen en gaan steeds meer af op meningen van influencers. Dat is best zorgelijk, omdat niet iedere influencer weet waarover ze het heeft als het op de huid aankomt.’

Hebben jullie nog bepaalde plannen of dromen voor de toekomst met jullie instituut of op persoonlijk vlak?

Linda: ‘We willen blijven investeren in nieuwe behandelmethodes en technieken, zodat we vooruitstrevend zijn! In die zin zijn we erg ambitieus. Maar net zo goed vinden we de balans tussen werk en privé waardevol, dus we hechten er waarde aan om deze goed te houden.’

Van Passie tot Professie – In samenwerking met Corrective Cosmetics
In deze editie stelde Esther Bode-Scholte vragen aan:
Linda Claessens en Mirja Bierman


Bekijk meer artikelen uit de rubriek Van Passie tot Professie

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Vanilámi Brow Lamination System Van Brow Daddy
‘ Groeien is uit je comfortzone stappen’

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord