Een tijdrovend klusje; teksten schrijven voor je website. En als ze eenmaal op je site staan, check je ze dan wel eens? Zijn ze nog van deze tijd, klopt de informatie nog wel en passen ze nog bij jou en jouw salon? Door Lianne van Houtum
In sommige gevallen kan het goed zijn om je marketingbureau om hulp te vragen. Vaak hebben zij hier ervaring mee of werken ze met copywriters die het klusje professioneel voor je klaren. Wil je toch liever zelf aan de slag met je teksten? Dan heb ik 5 tips die je op weg helpen.
Tip 1: Leesbaarheid
Mensen lezen over het algemeen vluchtig. Zorg dus dat je het de lezer zo makkelijk mogelijk maakt. Een simpele tekst is van essentieel belang. Gebruik bovendien een duidelijk lettertype en een ruime regelafstand. Voldoende koppen en tussenkoppen helpen ook de leesbaarheid verbeteren.
Tip 2: Val op!
Durf een statement te maken. Val op, trek de aandacht. Zorg dat de bezoeker gelijk leest waarom hij of zij bij jou moet zijn voor zijn vraag of wensen. Lekker makkelijk gezegd natuurlijk. Een concreet voorbeeld:
Wat blijft beter hangen?
Optie 1: Wij verkopen pumps, laarzen, stiletto’s, wedges, plato-zolen, sandalen, blokhakken en kittenheels in diverse kleuren.
Of:
Optie 2: Wij verkopen schoenen waarmee jouw benen langer lijken dan die van Douze!
Tip 3: Gebruik de juiste zoekwoorden
Je wil graag goed gevonden worden in Google (joh..). Je zult er dus voor moeten zorgen dat bepaalde woorden regelmatig terugkomen in je teksten. Organisch gevonden worden op de term huidspecialist zal vrij lastig worden als je jezelf niet zo omschrijft. Bedenk dus waarop jouw potentiële klanten zullen zoeken. Hebben zij bijvoorbeeld een huidprobleem als acne of een willen ze huidveroudering voorkomen? Grote kans dat ze daarop googelen om een oplossing te vinden. Als jij dan alleen maar schrijft over een egale huid en overal de term huidverjonging gebruikt mis je de kans ze te bereiken. Door teksten over huidproblemen op je site te publiceren vergroot je de kans dat ze op jouw website terecht komen. Je marketingbureau of webdesigner kan je hiermee helpen en zal bovendien weten op welke manier je de teksten technisch gezien op de juiste manier toe moet voegen voor het beste resultaat.
Tip 4: Gebruik de juiste tone of voice
Wordt jouw doelgroep liever met ‘je’ of met ‘u’ aangesproken? Mag het informeel of liever niet? Kun je Engelse quotes gebruiken of sluit dit niet lekker aan bij de verwachting van de lezer? Denk eens na over voor wie je de tekst schrijft. Houd je ideale klant daarbij in je achterhoofd en doe of je het hen vertelt in plaats van dat je het opschrijft.
Tip 5: De juiste plek voor de juiste tekst
Zorg dat de homepage van je website overzichtelijk blijft, zodat de bezoeker zelf kan doorklikken naar waar hij of zij meer informatie over wil. Op de meer informatievere pagina’s, bijvoorbeeld een pagina over huidproblemen, is het prima om meer tekst te gebruiken. Sterker nog, dat helpt je weer met punt 3.
Ik hoop dat je door deze tips helemaal zin hebt gekregen om de teksten op je (nieuwe) website eens goed onder handen te nemen.
Geen tijd of zin deze zomer? Een mailtje tikken is natuurlijk een stuk sneller dan je teksten zelf (her)schrijven -> info@bureauvanhoutum.nl
Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum
Wat vind jij?