HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Een goede mindset, wees béter slim dán sterk

Hoe kom je tot de juist mindset en krijg je inzicht over het bereiken van je doelen. Een interessante lezing van dr. Marleen Gillebaart. Ze is betrokken bij het Self-Regulation Lab van de universiteit Utrecht dat verschillende aspecten van zelfregulering en zelfcontrole onderzoekt. Het lab onderzoekt ook de psychologische onderbouwing van nudges (‘duwtjes’), factoren die mensen helpen bij het maken van hun beoogde keuzes. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd hoe mensen lange termijn doelen behalen, ondanks de obstakels en verleidingen die ze hierbij op hun pad tegenkomen. Op het congres sport en voeding heb ik de lezing van Marleen Gillebaart over dit thema bijgewoond en onderstaand de belangrijkste thema’s en tips die juist voor de beautyprofessional ook zeer interessant en toepasbaar zijn. Tekst: Gonnie van de Lang www.vandelang.nl

Doelen stellen
In ons dagelijks leven stellen we vaak lange termijn doelen zoals ‘ik wil een gezond lijf’, ‘ik wil een gezonde leefstijl’, ‘ik wil goed in sport zijn’ of ‘ik wil financieel het beter voor elkaar hebben.’ Nastreven van doelen is belangrijk want doelen geven richting en motivatie om ergens naar toe te bewegen en dat geeft een goed gevoel. Bewust en onbewust stellen we regelmatig doelen.

‘Nastreven van doelen is belangrijk want doelen geven richting en motivatie.’

Intenties
Doelen komen vanuit intenties, voornemens, gedragingen om tot een doel te komen. Goede voornemens spelen een grote rol in ons leven zoals de voornemens op oudejaarsavond of de voornemens in het weekend voor de maandag erop. Toch blijken intenties niet voldoende te zijn om tot een bepaald gedrag te komen. Uit onderzoek blijkt zoals Marleen Gillebaart aangeeft dat van de goede intenties 1/3 (28%) zich niet vertaald in bijbehorend gedrag.
Stel je wilt meer fruit of groenten eten of minder alcohol drinken of vroeger naar bed. Hoe zorg je dat je die intentie ook gaat doen?

Drie factoren
1 Attitude: wat vind ik van het gedrag
Wanneer je fruit niet lekker vindt dan zal je attitude niet positief zijn
2 Wat vinden anderen, de sociale normen; je huisgenoten, collega’s.
Wanneer iedereen in huis fruit eet dan is het voor je makkelijker om dit ook te doen.
3 De waargenomen controle: heb ik controle over dit gedrag? Weet ik hoe ik het moet doen.

Mindset
De eerste stap volgens Marleen Gillebaart die vóór de attitude en sociale normen staat is de mindset.
Hoe denk je over jezelf, wat je wel/niet kunt.
Zo is er een Fixed mindset daarbij spreken we van je talenten, je aangeboren eigenschappen zoals lichaamsbouw of lengte en de Growth mindset waarbij sprake is van je mogelijkheden om je te kunnen ontwikkelen, je kunt er hard aan werken, je hebt een doorzettingsvermogen. Bij de fixed mindset is je insteek ‘ik ben bang om te falen’ en ‘ik geef op bij falen want ik heb niet genoeg talent.’ Bij de growth mindset is je insteek ‘ik leer van mijn falen’, ‘ik zet door als ik faal.’ ‘Mijn falen kan ik inzetten om ervan te leren en daardoor doorzetten.’ Wanneer iets niet lukt kan je opgeven/ stoppen dit is kenmerkend voor de fixed mindset. Of evalueren/ kijken hoe je gedrag aan te passen en opnieuw aan de slag te gaan dit is kenmerkend voor de growth mindset. Zo heb je controle over je gedrag.

Focussen
Wanneer je iets goed doet komt dat omdat je inspanning hebt geleverd. Hoe zorg je dat je in de growth mindset blijft? Door te focussen op wat wél goed ging en jezelf een schouderklopje te geven. Wanneer iets niet goed ging kan je je zelf verbeteren, focussen op wat wél goed ging. Kijk naar het proces. Welke vaardigheden kan je nog verder ontwikkelen.
Bij succes en positieve prestaties zoals in de topsport is het belangrijk om ook positieve feedback op het proces te geven niet alleen op de prestaties zelf. Ditzelfde kan je doortrekken op allerlei facetten in het leven niet alleen als topsportcoach ook als therapeut, masseur binnen de begeleiding van klanten.
Zo motiveer je jezelf of de ander om hard te blijven werken, de leermogelijkheden en kansen te zien.
De kans op doorzetten wordt daardoor groter. Als masseur is het belangrijk om de klant te ondersteunen op het gebied van leefstijl veranderingen en te helpen focussen wat wél goed gaat en waar nog verbetering in te behalen is. Intenties vertalen niet altijd in gedrag omdat er factoren meespelen zoals verleiding, obstakels, sociale omgeving.

Verleidingen
Bij langer termijn doelen moet je verleidingen weerstaan en obstakels en valkuilen. Bij een dieet de verleiding van lekkere dingen zoals dat ene gebakje of ene glas wijn wat al snel meerdere gebakjes of glazen wijn worden. Beloningen in de toekomst zijn vaak nog abstract. Onze hersenen zijn meer ingesteld op concrete en korte termijn prikkels zoals impulsieve zaken als ‘ik wil lekker genieten.’
In het verleden had strak men in de wetenschap over zelfcontrole en wilskracht, hier is men op teruggekomen omdat het beperkt inzetbaar is.
Het werkt vaak niet en kost veel inspanning.

Aandacht en cognitie
Het belangrijkste is te kijken hoe je een situatie of een verleiding ziet. Zie je het als obstakel of is het een uitdaging? Dit kan een sportprestatie zijn of een ruzie met een collega. Heb je faalangst of een gezonde spanning? Is het gebakje echt zo lekker of heeft het veel nadelen en kan je daarnaar kijken. Veel mensen kunnen van nature her evalueren, anders kijken naar negatieve situaties maar je kunt dit ook leren. In het begin kost het energie en later gaat het vanzelf. Dit werkt beter dan op wilskracht iets te doen.

Sociale en fysieke omgeving
Alles in onze eetomgeving is erop gericht om je ongezond te laten eten. Bij de kassa in de supermarkt nodigen de snacks je uit om ze te kopen, zie de uitnodigende verpakkingen op de meest ongezonde voeding.

Nudging

Door te bestuderen hoe en waarom mensen keuzes maken, kunnen we ze ‘nudgen’ (een vriendelijk duwtje geven) tot gezonder en duurzamer gedrag. Het is het inzetten van de processen om beter/gezonder/gewenster gedrag te vertonen. Als professional kan je hier gebruik van maken binnen de benadering en behandeling van je klanten.

Tot slot
Marleen Gillebaart vat het geheel samen door aan te geven dat er verschillende fasen in de keten van gedrag zijn waarop je invloed kan uitoefenen.
• Mindset: stimuleer growth mindset voor jezelf en anderen
• Intentie – motivatie – attitude – sociale normen
• Gedragstrategieën om om te gaan met verleidingen
• inzicht in de fysieke en sociale omgeving.
Ga uit van mogelijkheden, van veranderingen en de kansen die uitdagingen en obstakels en falen je kunnen bieden. Zorg dat je sociale en fysieke omgeving ondersteuning biedt.

Bronvermelding
Congres sport en voeding, 16/4 2021 Friesland Campina Institute; lezing dr. Marleen Gillebaart ‘Mindset’.

Dit artikel verscheen in de juni editie van Massage Magazine.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Age defying concentrate by Alexandre Fabelle
Een goede mindset, wees béter slim dán sterk