HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

In 7 stappen een social mediaplan voor 2021

Laten we het dan maar over plannen voor volgend jaar hebben. Januari is de perfecte maand om te starten met een social mediacampagne. Achterover leunen zit er tijdens deze lockdown – als echte ondernemer – natuurlijk niet in. Juist nu investeer je in zaken waar je met een volle agenda weinig tijd voor hebt, zoals een social mediacampagne.

Waarschijnlijk ben je allang al actief op je socials en post je de nodige hair styles, behind the scenes of voor- en nafoto’s van je mooiste kapsels. Een campagne is geen kwestie van willekeurig posten waar je zin in hebt: hiervoor bepaal je een doel dat je binnen een bepaalde tijd wilt bereiken; bijvoorbeeld x aantal nieuwe klanten, boekingen of volgers op je kanalen binnen een bepaalde tijd. In zeven stappen nemen we de belangrijkste pijlers met je door die je helpen om een succesvolle campagne op je socials te starten.

1. Bereid je voor

Denk eraan dat in een solide social mediacampagne uren gaan zitten. Dat betekent dat je je goed moet voorbereiden. Start daarom zo snel mogelijk met plannen. Wat is je budget voor de uren die eventueel door andere teamleden moeten worden gemaakt? Hoe ga je het aanpakken als jij als enige verantwoordelijk bent? Heb je de nodige apparatuur om de content mee te maken? Wanneer kun je tijd in de agenda maken voor de campagne? Vergeet ook niet om dicht bij jezelf te blijven én realistisch en consequent te zijn. Dat betekent dat welk doel je ook kiest, je op elk kanaal (je website, maar bijvoorbeeld ook in de salon) hetzelfde verhaal vertelt. Van de huisstijl die je aanhoudt tot de inhoud van je boodschap. Klanten winnen met social media is niet iets wat je zomaar doet, daar moet je de nodige tijd voor uittrekken; houd dat in je achterhoofd en raak niet te snel ontmoedigd!

2. Goals

Wat wil je uiteindelijk bereiken met je campagne? Wil je de online productverkoop een boost geven? Of aan je naamsbekendheid werken of meer afspraken in kunnen plannen? Misschien wil je wel een kortingscode of -periode promoten. Zet het doel van deze social mediacampagne zo duidelijk mogelijk op papier. Zo veel mogelijk mensen je posts laten zien en minstens zo veel interactie zijn voorbeelden van minimale KPI’s: kritische prestatie indicatoren die je helpen om je doelen te bereiken. Het handige van kanalen zoals Instagram, Facebook en Twitter is dat zij tools aanreiken waarmee je de statistieken van je posts kunt nalezen. Zo meet je gemakkelijk of je op de goede weg bent en blijft, helemaal tot aan het einde van je campagne.

3. Doelgroep

Iedereen – jong, oud, man, vrouw en van om de hoek tot aan de andere kant van de wereld – kan jouw content zien. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit allemaal potentiële klanten zijn. In tegendeel: het liefst bereik je vooral de voor jou perfecte klant. Om deze te bereiken is het verstandig om het profiel van deze klant, of een paar van deze profielen, uit te werken. Door zwart op wit te hebben hoe jouw perfecte klant(en) eruit zien, is het helder hoe je communiceert op je social mediacampagne. Zo’n ‘persona’ moet zo nauwkeurig mogelijk worden omschreven. Is het een man of een vrouw? Wat is de leeftijd, woonplaats, hoogst genoten opleiding, hun inkomensgroep en hun beroep? Maar duik vooral ook verder de diepte in: wat zijn hun hobby’s en interesses? Wat doen ze in hun vrije tijd? Hoe ziet hun gezinssamenstelling eruit, wat kijken ze graag op televisie en waar reizen ze naartoe? Communiceer om aan meer informatie met betrekking tot deze gegevens te komen met je volgers en zet bijvoorbeeld elke week een paar polls uit: op die manier krijg je de antwoorden waar je naar zoekt.

4. Kies je kanaal

Op basis van je vastgestelde target group kun je al vrij nauwkeurig bepalen op welke social mediakanalen je jouw campagne gaat focussen. Dat is natuurlijk waar jouw (potentiële) klanten zich met name bevinden. Denk na wat je wilt met je content. Wil je inspireren met veel beeld, dan is Twitter wellicht niet de beste manier. Wil je interactie aangaan met je volgers, dan is Pinterest weer niet het allerbeste kanaal. Wil je direct kunnen verkopen via social media, denk dan aan een kanaal als Instagram. Elk kanaal heeft z’n voor- en nadelen. Denk niet dat je overal aanwezig moet zijn, richt je op wat werkt, waar jij je goed bij voelt en boven alles wat bij jouw bedrijf en dus je doelgroep past.

5. Plan de campagne

Maak een planning voor de looptijd van je campagne. Wanneer wil je starten en wanneer loopt de campagne af? Wat zijn belangrijke momenten gedurende deze campagne en wie is voor welke verantwoordelijk? Houd je KPI’s in de gaten, maar zorg er wel voor dat dit geen doelen op zich worden: keep your eyes on the price: het hoofddoel van je social mediacampagne. 

6. Vinger aan de pols

Uit Brits onderzoek blijkt dat een paar zaken belangrijk zijn voor een succesvolle strategie. Dat is onder andere dat je relaties opbouwt met (potentiële) klanten en dat zij een positief gevoel krijgen bij jouw business. Daar zorg je voor door de conversatie gaande te houden en (het liefst) 24/7 alle communicatie rondom jouw zaak te monitoren: op je eigen kanalen, maar bijvoorbeeld ook op reviewsites. Interactie is van belang, dus beperk je niet tot het posten van alleen jouw nieuws, acties, beeldmateriaal en video’s op social media, maar ga het gesprek aan. Beantwoord vragen, eindig je post met vragen gericht aan je volgers en zet regelmatig actuele polls uit. Vraag daarbij bijvoorbeeld om ideeën voor nieuwe designs, hun voorkeuren voor nagelproducten en -merken, favoriete influencers, vormen, trends en accessoires. Die interactie is waardevoller dan je misschien denkt, want je haalt kostbare informatie uit wat je volgers te melden hebben. 

7. Fun & frank

Geloofwaardigheid is een minstens zo belangrijke eigenschap, aldus het onderzoek. Post alleen betrouwbare informatie en tik niet klakkeloos teksten na, maar ga grondig na of dit geloofwaardige info is. Geloofwaardigheid zit ‘m ook in je intentie: zijn je posts en je antwoorden ook oprecht: ben je echt betrokken bij je doelgroep? Volgers hebben gauw genoeg door als jij niet meent wat je zegt. Een professional die oprecht trots is op haar werk, geïnteresseerd is en haar beloftes nakomt heeft een heleboel streepjes voor op iemand die alleen post om haar (verkoop)doelen te halen. Schroom ten slotte niet om een dosis humor en entertainment in je content te verwerken. Een passende, humoristische uitspraak, een meme of een video. Je volgers boeien en entertainen is even belangrijk als de inhoudelijke kant van je boodschappen.

Close up of two young flower store workers

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Pure Hydration Micellar Water van Pilou Cosmetics
In 7 stappen een social mediaplan voor 2021

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord