HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Derma Clinic Vlodorp

Voor onze wekelijkse rubriek ‘Leren van vakgenoten’ spraken wij met Nancy Peter (39) van Derma Clinic Vlodrop. Zij is in 2004 gestart met de opleiding tot schoonheisspecialist en in 2006 heeft zij haar salon geopend. Haar droom was altijd al om voor zichzelf te werken. Werken voor een baas is niet aan haar besteed. In 2006 maakte zij haar droom waar met Derma Clinic Vlodrop.

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik heb bepaald niet stil gezeten de afgelopen jaren. Ik heb werkelijk waar meer dan 3 mappen vol met diploma’s en certificaten. Diverse opleidingen als medische pedicure, wellness activiteiten en opleiding dermatologie voor schoonheidsspecialisten. Toch pas ik niet alles meer toe. Tegenwoordig houd ik me vooral bezig met huidverbeterende behandelingen, denk aan fruitzuren, microneedling en bindweefselmassage. Huidproblemen als pigmentvlekken, couperose, rosacea, acne en anti-aging vind ik geweldig om te doen. Daarnaast heb ik de specialisaties acne en permanente make-up. Deze behandelingen pas ik ook veelvuldig toe.”

Werk je alleen of met een team?
“Ik werk alleen, maar wel altijd met stagiaires. In 2013 won ik dan ook de prijs voor het Beste Leerbedrijf van het jaar.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Ik werk aan huis. Ik heb een grote garage en aanbouw naast het huis met een eigen ingang. Ongeveer 40 m2. Ik werk fulltime, maar ik ben niet fulltime geopend. Naast dat ik klanten behandel, ben ik ook heel actief met het werken aan mijn zaak. Marketing, webshop, administratie. Daarnaast geef ik les aan toekomstige permanente make-up specialistes en pedicures.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?

“Ik vind het heel leuk om te bloggen en te vloggen en online zichtbaar te zijn. Helaas heb ik daar niet altijd tijd voor. Maar ik probeer dit structureel in te plannen. Ik moet mijn weg hier nog in vinden. Planning is nog niet mijn sterkste kant. Maar daar wordt ook aan gewerkt, hihi.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Ik volg gedurende het hele jaar trainingen. Niet alleen vakinhoudelijke trainingen, maar ook in het ondernemen. Dit vind ik heel belangrijk. Ik zal dan ook de eerste zijn om mezelf aan te melden voor het SKIN-register. Ik investeer echt tijd en geld in opleiding en om bij te blijven. Mijn klanten waarderen dit ook enorm en dat is ook een reden dat ze graag bij mij komen. Kwaliteit vind ik erg belangrijk. Met het SKIN register kun je je echt onderscheiden. Dit zal echter wel ook goed naar de consument gecommuniceerd moeten worden, want nu kent SKIN natuurlijk nog niemand. Daarnaast lees ik natuurlijk de vakbladen, nieuwsbrieven en ook via facebook blijf ik op de hoogte in de verschillende groepen.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Ik werk in mijn salon met Cenzaa. Dit geweldige merk richt zich op huidverbetering en ik kan er alle soorten huidproblemen mee aanpakken. Geweldig om te zien hoeveel resultaat ik daarmee kan krijgen. Voor de make-up werk ik met beMineral. beMineral is een minerale make-up dat ook nog gezond is voor je huid. Dat vind ik erg belangrijk. Daarnaast heb ik mijn eigen supplementen lijn: Derma Supps. Daarmee pak ik ook huidproblemen van binnenuit aan.”


Wat maakt jouw salon uniek?
“Met mijn 3 pijlers van behandeling, cosmeticaproducten en voeding, maak ik een speciaal op maat gemaakt plan, om het huidprobleem aan te pakken.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Ik ben dus vooral online heel actief. Facebook, Instagram, YouTube. Ik blog en vlog heel veel. Daarnaast ben ik actief in e-mail marketing. Ik ben me momenteel hier nog meer in aan het verdiepen, doordat ik net overgestapt ben op Mailblue. Ik ben bezig een online cursus op te zetten die klanten via de mail kunnen volgen. Ik hoop deze volgende maand online te hebben.”

Waarom komt een klant weer terug bij jou?
“Ik heb een enorme kennis over de huid en ik geef hier ook een gedegen en eerlijk advies in. Iedere behandeling start ik opnieuw met een intake. Is er de afgelopen tijd iets veranderd aan je huid? Waar heb je op dit moment behoefte aan? Iedere keer stem ik mijn behandeling daar op af. Hoe vaak gebeurt het niet dat een klant direct naar de behandelstoel wordt geleid en dat er direct gestart wordt met een behandeling. Dat is bij mij echt not done.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Gelukkig komt dit zelden tot nooit voor. Ik heb een online afspraak systeem, klanten krijgen dan nog 24 uur van te voren een herinnering. Een vergeten afspraak of een no-show komt hierdoor zelden voor. Natuurlijk wordt er wel eens een afspraak verplaatst. Over het algemeen ben ik daar heel coulant in. Zeker omdat ik ook weleens afspraken heb moeten verplaatsen door mijn IVF-traject.”

Investeer in jezelf en coaching. Dit brengt je naar een hoger niveau.”

Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je het meeste interactie met (potentiële) klanten?
“Ik ben redelijk actief op social media zoals gezegd. Het is belangrijk om mijn gezicht te laten zien. Ik word daardoor ook regelmatig herkent door mensen. Niet alleen hier in de omgeving, maar ook door veel collega’s. Hiermee maak je de meeste klantencontacten. Dit is voor mij zelfs zo belangrijk, dat ik vanaf deze maand, maandelijks een fotoshoot in de salon heb met Miranda Koevoets van Lightcatch. Dit zorgt voor voldoende foto’s voor social media en voor mijn blog. Alle thema’s gaan aan bod komen. Niet alleen behandelingen, salon en producten. Maar vooral ikzelf in alle thema’s als herfst, winter, lente, zomer, valentijn, carnaval, kerstmis etc. Dit zal mij nog meer exposure opleveren.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“Vorige week donderdag had ik een vervolgtraining van de Dermapen, microneedling. En vrijdag had ik een training met de allernieuwste fruitzuren van Cenzaa. Daarnaast start ik in oktober ook weer met een 8 weken traject met Tom Sebastian, om ook de andere kant van mijn business aan te pakken.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon? Vertel!
“Echt grote blunders kan ik me niet herinneren. Weleens klanten met elkaar verward. Ervan overtuigd zijn dat ik om 13 uur een afspraak heb met mevrouw A, maar mevrouw B komt binnenlopen. Ehh, wij hadden toch om 14 uur afgesproken? Niet dus, hihi. Gewoon in mijn hoofd zitten dat ze in een andere volgorde komen. Gelukkig is een blik in mijn agenda genoeg om dit probleem uit de wereld te helpen.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“In 2013 ben ik genomineerd voor Beste Leerbedrijf van het jaar. In zowel de categorie schoonheid als pedicure. Nooit eerder kwam het voor dat een salon in 2 categorieën genomineerd was. Uiteindelijk won ik de prijs voor het Beste Leerbedrijf van het jaar in de categorie Pedicure. Dit leverde mij ook heel veel exposure op.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Met de vele negatieve publiciteit de laatste jaren over apparatuur en niet gedegen opleidingen hierin, is het nogal onzeker hoe de toekomst gaat lopen. Wat mag een schoonheidsspecialist in de toekomst nog wel en wat niet. Gelukkig komt het SKIN register daarin tegemoet. Daarin kan ik mijn kwaliteiten laten zien. Ik onderscheid mezelf dan straks met gedegen opleidingen. Klanten zullen steeds vaker bewust kiezen.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Start iedere behandeling opnieuw met een intake. Ik kan dan ook iedereen de coaching bij Aletta de Rooij van Partners in Crème aanbevelen.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
“Ik ben altijd geïnteresseerd hoe collega’s marketingactiviteiten en online activiteiten aanpakken. Tips op dit gebied zijn dan ook altijd welkom.
Daarnaast is de grootste tip misschien wel, investeer in jezelf en coaching. Dit brengt je naar een hoger niveau.”

Heb jij tips over (online)marketing voor deze vakcollega? Schrijf ze hieronder! #elkaarinspireren #lerenvanelkaar

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Wist je dat… er elke dag productnieuws op onze site wordt gezet?
Leren van vakgenoten: Derma Clinic Vlodorp

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord