HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

7 vragen aan Caroline den Hollander van Skindependent

Caroline den Hollander, oprichtster van Skindependent en importeur van Alpha-H
Bij Alpha-H staan integriteit, effectiviteit en kwaliteit voorop. Daarnaast houden we van ‘clean’ en dat zijn we dan ook waar mogelijk. Harde chemicaliën, onnodige ingrediënten, vulstoffen of verspilling zijn niet aan ons besteed. Daarom combineren we het beste uit de wetenschap en de natuur en werken we zoveel mogelijk met natuurlijke ingrediënten of alternatieven. We doen geen concessies aan de kwaliteit en effectiviteit van onze producten, ongeacht de prijs van bepaalde grondstoffen.

Voorheen werkte je in totaal andere branches. Waarom heb je voor de Beauty branche gekozen? En was het een omschakeling, een andere branche?
Het was niet echt een bewuste keuze, ik rolde er min of meer in. Na mijn opleiding belandde ik in de entertainmentindustrie, waar ik tot mijn dertigste met veel plezier werkte als PA. In mijn vrije tijd verdiepte ik me in alles wat met de huid en specifiek het collageen te maken heeft. Ik heb het Syndroom van Ehlers-Danlos (EDS), waardoor mijn bindweefsel en dus collageen niet goed zijn aangelegd en van slechte kwaliteit zijn. Het is een genetisch foutje, dus in de basis is er niets aan te doen. De dermatoloog benadrukte echter dat ik met specifieke ingrediënten in de juiste doseringen (zowel inwending als uitwendig) wel degelijk invloed kon uitoefenen op de conditie van mijn huid en collageen.

Ik ben tot in detail alles uit gaan uitzoeken over de werking van de huid, de processen die betrokken zijn bij de collageenaanmaak, claims die worden gemaakt over producten en ingrediënten, en de meest recente wetenschappelijke onderzoeken op dat gebied. Elke INCI heb ik uitgeplozen en in het buitenland ontdekte ik allerlei super interessante merken met kwalitatief hoogwaardige producten die hier nog niet verkrijgbaar waren. Na veel proberen stak Alpha-H er voor mij met kop en schouders bovenuit. Zo begon ik producten te importeren voor mezelf, mijn familie en vriendinnen vanuit Australië.

Toen ik vroeg of er een distributeur in Europa was, zodat ik het dichter bij huis kon kopen, gaven ze aan dat ze juist bezig waren om het merk in Europa op de kaart te zetten en distributeurs zochten. Zo is het balletje gaan rollen, en op een gegeven moment heb ik mijn baan opgezegd en de sprong gewaagd. Het was een flinke omschakeling, want ik had geen enkele ervaring in de beautybranche, maar daardoor stond ik er wel onbevangen in en ben ik ervoor gegaan. Ik heb het niet geprobeerd, ik heb het gedaan.

Wat vind jij het leukste aan het ondernemen in de Beautybranche?
De merken die we opnemen zijn nog niet op de Nederlandse markt, dus het is elke keer weer letterlijk bij het begin beginnen. Het vanuit het niets opbouwen, met alle uitdagingen die daarbij horen, vind ik het leukste. Ondernemen was echter nooit een ambitie van mij. Van nature hou ik van zekerheid en controle, terwijl ondernemen per definitie onzekerheid betekent. Mijn eigen bedrijf starten is dan ook het leukste, spannendste, stressvolste en tegelijkertijd meest waardevolle, leerzame en confronterende dat ik ooit gedaan heb. Extra leuk vind ik dat je specifiek in deze branche zoveel andere vrouwelijke ondernemers leert kennen en ziet wat zij doen en neerzetten. Heel inspirerend en soms ook fijn of leuk om over bepaalde dingen met elkaar te kunnen sparren.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot ondernemen in de beautybranche?
Als ik wel eens ergens over twijfelde zei mijn vader “Doe en zie niet om”. Ga nooit onbezonnen te werk, maar ga ook niet eindeloos dubben over kansen en bedreigingen. Soms moet je het gewoon doen en ervoor gaan. Pakt het niet goed uit, dan heb je het in elk geval geprobeerd én heel veel geleerd. Ondernemer Richard Branson heeft evenveel zakelijke mislukkingen als successen op zijn naam en is daar juist trots op. In Amerika telt het feit dat je het geprobeerd hebt veel zwaarder dan de eventuele mislukking.

Wat doe je om nieuwe schoonheidsspecialisten te bereiken?
Zorgen voor zichtbaarheid in vakbladen, op social media, deelnemen aan beurzen en het HUYD Congres, en ervoor zorgen dat de salons die al met onze merken werken zo enthousiast en tevreden zijn dat zij ons aanbevelen bij collega’s.

Waarom is clean beauty zo belangrijk voor jou?
Ik vind ‘clean beauty’ een lastige term omdat iedereen er iets anders onder verstaat of er wat anders mee bedoelt. Betekent een ‘clean’ product dat het beter is voor de huid, het milieu, of beide? Of houdt ‘clean’ beauty in dat een product vrij is van chemische of synthetische stoffen en alleen natuurlijke ingrediënten bevat? In die zin heb ik er moeite mee, omdat chemicaliënvrije skincare eenvoudigweg niet bestaat. Alle ingrediënten, ook die in 100% natuurlijke producten, zijn in een laboratorium bewerkt en houdbaar gemaakt. Natuurlijke ingrediënten zijn bovendien niet altijd beter of veiliger: de natuur staat bol van de gevaarlijke en zwaar irriterende stoffen. Een natuurlijke stof die kunstmatig (na)gemaakt kan worden, zoals vitamine A of C, kan daarom soms een veel betere en gezondere optie zijn: wel de voordelen, niet de irritatie.

De term ‘clean beauty’ wordt naar mijn mening vaak misbruikt als marketingterm om in te spelen op een bepaalde emotie én het plaatst heel veel producten en ingrediënten ten onrechte in de verdomhoek, net als parabenen destijds. Uiteindelijk bleken parabenen qua allergische reacties veel veiliger te zijn dan de stoffen die iedereen massaal ter vervanging gingen gebruiken om maar te kunnen zeggen dat ze ‘parabeenvrij’ waren. Chemische zonnefilters kunnen het koraal aantasten, maar natuurlijke zonnefilters zijn ook niet heilig. Natuurlijke filters blijven namelijk niet alleen op de huid liggen, maar drijven ook op het water. Daardoor kan zonlicht moeilijker door het wateroppervlak dringen, wat gevolgen heeft voor het onderwaterleven. Daarom is enige objectiviteit en nuance ten aanzien van de term ‘clean’ wat mij betreft op z’n plaats. Voor mij persoonlijk betekent ‘clean’ een bewuste keuze van ingrediënten. Wat de beste keuze is, verschilt per ingrediënt en hangt dus van heel veel factoren af.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
In de gaten houden wat er op wetenschappelijk gebied wordt gepubliceerd, over de grenzen kijken wat er aan nieuwe merken en technieken wordt gelanceerd, internationale webinars volgen, internationale vakbladen en trend reports lezen etc.

Wat is je favoriete product van Alpha-H?
Liquid Gold Midnight Reboot Serum. Het bevat alle power stofjes waar ik persoonlijk heel blij van word; 14% glycolzuur, 1% granactive retinoïde, peptiden, ferulic acid en Q10. En het is een zodanig ‘vol’ serum, zowel qua textuur als werkstoffen, dat ik er eigenlijk geen nachtcrème overheen hoef te doen. Multifunctioneel dus!

Alpha-H – ‘The Acid Authority’
Alpha-H, een Australisch cosmetica merk opgericht in 1995 door Michelle Doherty, staat bekend om innovatieve huidverzorgingsproducten. Michelle Doherty, de oprichter, ontdekte de kracht van glycolzuur na jarenlange acne en ontwikkelde haar eigen formule, resulterend in de geboorte van Alpha-H.
Alpha-H biedt gespecialiseerde oplossingen voor acne, hyperpigmentatie en fijne lijntjes, met geavanceerde ingrediënten zoals glycolzuur, salicylzuur, vitamine A, vitamine C en hyaluronzuur. Het vermijdt overbodige toevoegingen zoals kunstmatige kleurstoffen en parabenen, en concentreert zich op effectiviteit en huidvriendelijkheid. Populaire producten omvatten de Liquid Gold-serie en de Vitamin Profiling Collection. Alpha-H heeft internationale erkenning ontvangen en wordt wereldwijd aanbevolen.

Bekijk hieronder het nieuws over het nieuwe serum van Alpha-H

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige
Nieuw van Alpha-H – Dawn to Dusk SPF50 serum
7 vragen aan Caroline den Hollander van Skindependent

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord