HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Mirna Binken van Beautysalon Camée

Deze week hebben wij het verhaal van Mirna Binken. Zij is 60 jaar jong en de trotse eigenaar van Beautysalon Camée in Boskoop. In 1978 heeft zij haar diploma voor apothekersassistente behaald. “Ik heb mij in september 2001 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel  en ben 1 oktober 2001 als ondernemer gestart. Al die jaren werkzaam in een apotheek, ook vanaf 2001 in combinatie met de salon. Tot 2 jaar terug, toen heb ik de grote stap genomen om mijn vaste baan in de apotheek op te zeggen en mij volledig te storten op de salon. Het apotheek werk ging veranderen met meer “counter verkoop”. Er kwamen cosmetica merken, speciaal voor de verkoop in de apotheek. Ik heb daarvoor veel trainingen gevolgd. In de apotheek werden speciale huidadvies dagen georganiseerd. Toen ging er bij mij iets borrelen… Ik ben 1 dag minder gaan werken en heb mij ingeschreven (1998) bij de particuliere opleiding van instituut Dangremond in Den Haag.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?
Na het behalen van mijn STIVAS-diploma heb ik de opleiding Pedicure bij het instituut Dangremond gevolgd. Daarnaast heb ik de opleiding dermatologie voor de schoonheidsspecialiste gevolgd (van U- Consultancy, basis en vervolg). De Transformage 3D skin fitness- massage. Diverse cursussen van de ANBOS (specialisatie elektrisch ontharen). Trainingen voor bindweefselmassage, cuppingmassage en lymfedrainage. Ik heb ook product en behandeltraining van mijn leveranciers gevolgd.

Werk je alleen of met een team?
Ik heb er bewust voor gekozen om alleen te werken. Dan kan ik mijn eigen tijd indelen. Ik ben ook een perfectionist, die het moeilijk vind om behandelingen uit handen te geven. En ik ben liever bezig met de klant dan met personeelszaken…

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Tijdens de opleiding, is er naast ons huis een bedrijfspand gebouwd. Heerlijk en een luxe om dit naast je huis te hebben. Mijn opleiding was eerder afgerond dan de bouw van de salon. Daarom ben ik nog doorgegaan met de opleiding pedicure. Na het stoppen in de apotheek ben ik 4 dagen in de salon gaan werken. De Corona tijd met de “Lock down” kwam en dit was een goede periode om na te denken, wat wil ik, hoe ga ik verder? Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het werk in de salon weer op 3 dagen te houden en met pedicure te stoppen, wat mij prima bevalt.

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
Het meest geboekt zijn de gezichtsbehandelingen voor huidverbetering en/of verzorging. Na de intake en de huisanalyse (met de Api 100) maken wij een behandelplan. Daarnaast zijn er de klanten voor ‘onderhoud’ zoals zij dit zelf noemen. Ook natuurlijk de wellness-klanten die voor de ‘verwennerij’ komen met de ontspannende massage. In mijn salon werk ik met apparatuur zoals Ultrasoon, Mesotherapie, Microdermabrasie, Teleway, Skinscrubber en Apilus. Het elektrisch ontharen wordt bij mij vergoed door de ziektekostenverzekering. Met de Apilus kan ik ook de couperose, spinnaevie, steelwratjes en ouderdomswratjes weghalen. Dit vind ik heerlijk om te doen. Cuppingmassages geven ook prachtige resultaten tijdens een behandeling. En er kan bij mij ook een Peelingkuur geboekt worden, om de huid te ‘resetten’.

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
Je kan beter vragen het minst leuke. Dat is de boekhouding! Energie krijg ik van persoonlijk klantencontact in de salon. Ik vind het een geweldig vak.

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Ik blijf trainingen en cursussen volgen. Cursussen, doe ik nu online, en daarnaast volg ik ook webinars. Met collega’s 2x per jaar naar de beurs, heel gezellig. Maar helaas door Corona kan dit nu niet meer. Uiteraard lees ik de vakbladen.

Wat is/zijn jouw favoriete merken?
In de apotheek zag ik de huidproblemen van patiënten. Zo wilde ik graag een product waar ik elke huid mee kan behandelen. Tijdens de opleiding ben ik mij gaan oriënteren op de beurs en zo kwam ik bij Mineral Skin Cosmetics, toen nog Mineral Care, terecht. Met de Dode Zee modder heb ik lichaamspakkingen gegeven. Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt, het was te arbeidsintensief. Het klantenbestand werd gevarieerder. Diego dalla Palma professional van Esthé-care werd een mooie aanvulling van het pakket, wat ik kan aanbieden. Door de diverse klantgerichte behandelingen, maak ik heel veel klanten blij met mooie resultaten. De variatie van behandelingen, met de daarbij specifieke massage, houdt het afwisselend voor mij en de klant merkt ook het verschil in behandelingen. Sinds kort heb ik ook GIGI in de salon. Weer een andere werkwijze met hele mooie resultaten. Daarnaast heb ik LavieSage nutricosmetics voor de huidverbetering van binnen uit. Deze voedingssupplementen adviseer ik in combinatie met de schoonheidsbehandelingen. Er moeten eerst voldoende bouwstoffen en balans in het lichaam zijn om anti-aging, huidverjonging, huidverbetering en om huidproblemen op te lossen. Natuurlijk is de service van de diverse leveranciers heel belangrijk in mijn keuze…

Wat maakt jouw salon uniek?
Mijn passie voor het werk; heerlijk om met mensen te werken. Het adviseren en samen werken aan de huid. De blije klant die tevreden de deur uitgaat. Passie, Perfectie en Persoonlijk zijn de 3 kernwoorden van de salon. Daarnaast staat de salon in een landelijk buitengebied met uitzicht op onze tuin. Het is er heerlijk stil en je hoort alleen de vogels. Vaak wil de klant niet eens het ‘ontspannen salon muziekje’, ze genieten al van de vogel geluiden. De afspraken plan ik ruim in, met tussen iedere klant 30 min speelruimte. Zo ervaart men de rust en mijn relaxte werkwijze. Waar ik zelf niet tegen kan is dat de volgende klant al zit te wachten, de klant in de behandelkamer merkt dit en voelt dan een bepaalde tijdsdruk… Ze gaan zich dan haasten en gunnen zichzelf geen tijd om een nieuwe afspraak te maken. Het vragen van informatie over producten voelt dan als een belemmering, dit is mijn ervaring.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Niet iets speciaals, de meeste komen door ‘mond-tot-mondreclame’. In de beginfase heb ik erg veel profijt gehad van de apotheek. De combinatie van kennis van medicijngebruik, huidproblemen en de mogelijkheden van diverse behandelingen. Hierdoor heb ik veel klanten gekregen. Via mijn website komen nog steeds nieuwe klanten. Advertenties brachten weinig nieuwe klanten, daar ben ik snel mee gestopt.

Waarom komt een klant weer terug?
Lastig om over jezelf te zeggen.. Een tevreden klant komt toch altijd terug? Sterker nog, bijna iedereen maakt direct weer een afspraak. Als je één-op-één met klanten bezig bent, ontstaat er als vanzelf een goede vertrouwensband. Ik neem de tijd voor de klant, dat geeft ze een goed gevoel. Bij een huid-advies geef ik altijd aan: “niks moet, denk er maar over na, dit zijn de mogelijkheden”. Heel belangrijk vind ik dat je klant het gevoel heeft dat ze zelf de beslissing hebben genomen en weer blij weggaan. Als attentie stuur ik altijd een verjaardagskaart, met daarbij een korting bon op een product bij aankoop. Dat stimuleert ook de verkoop. Ik heb het trouwens ook aan een paar klanten gevraagd. De klanten vertrouwen mij, zijn blij met mijn kennis, vinden het gezellig, je ziet verbetering na een behandeling, altijd nette salon, schoon en hygiënisch werken en daarnaast de variatie in behandelingen.  

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Wanneer een klant 5- 10 min. te laat is bel ik altijd op. Soms zijn ze het vergeten en komen nog snel. hierbij kort ik dan wel de behandeling in, met de prijs die ze geboekt hadden. Ik wil niet dat de volgende klant hierdoor langer moet wachten, wat weinig gebeurt i.v.m. mijn ruime planning. Nu in de Corona tijd vind ik het alleen maar fijn dat de klant annuleert wanneer ze verkouden zijn. Liever safe dan twijfel. Verder kennen mijn klanten de ‘salonhuisregels’. Het komt voor dat wanneer ik bel, omdat men er op de afgesproken tijd niet is, zij zelf al zeggen, “stuur de rekening maar”.

Wat betekent social media voor jouw salon?
Instagram en Facebook gebruik ik voor de salon. Iedere maand maak ik een actie. Deze wordt op mijn website geplaatst. Hiervoor ga ik via social media reclame maken met een link naar mijn website. Regelmatig promoot ik een product of behandeling via social media. Een quote en natuurlijk een beetje humor. De meeste interactie krijg ik bij een foto van mijzelf.

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
De laatste training was online van LavieSage, alles over de droge huid. Wat is een droge huid, oorzaken droge huid, uitdroging op celniveau, voeding met een positieve invloed op droge huid, verschillende soorten eczeem en natuurlijk welke producten te adviseren bij de droge huid

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
Nee, ik ga mij niet inschrijven. Ik heb erover nagedacht wat dit voor mij als “meerwaarde” geeft voor de salon. Het is een goed initiatief, vooral wanneer een salon personeel heeft. Dan zou ik de salon wel inschrijven. Dit systeem ken ik vanuit de apotheek, daar was ik ook “verplicht” om een x aantal cursussen per jaar te doen. Dan kon de apotheek aantonen goed geschoold personeel te hebben.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Hier moet ik echt even over nadenken. Een dubbele boeking in de agenda. Er staan 2 klanten op de stoep, oeps…dat is niet goed gegaan. De wat ‘brutalere klant’, schiet mij voorbij en gaat in de behandelstoel zitten. ‘Zo zie mij maar hier weer eens uit te krijgen!’ Wat doe je dan? Met de andere klant nieuwe afspraak gemaakt en haar iets extra’s gegeven voor het ongemak. Ze is nog steeds vaste klant gebleven hoor!  

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Er zijn verschillende hoogtepunten. Na mijn examen bij de STIVAS ben ik gevraagd om les te komen geven bij Dangremond. Ik had voor al mijn theorie examens een 10, uitslover…. Dit streelde toch wel even mijn ego. Maar het werken in de apotheek en mijn salon was toch ook mijn ding… Met collega schoonheidsspecialisten op studiereis, 2x naar Bologna in Italië, training in de fabriek van Diego dalla Palma. Nog steeds leuke contacten aan overgehouden, nu collega-vriendinnen. Vorig jaar naar Israël geweest. Daar een bezoek en training bij de fabriek van GIGI en Mineral skin Cosmetics. In de Dode Zee gedobberd, stond nog altijd op mijn bucket list. En hieraan vast geplakt, nog een paar dagen enkele highlights van Israël bezocht, een hele bijzondere reis en zo dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken. Hier heb ik ook weer gezellige contacten aan overgehouden. Op de vakbeurs demonstraties gegeven van de Transformage 3D skin fitness-massage, heerlijk om te doen en de verschillende reacties van de bezoekers te zien.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
Een tweedeling van verzorgd en gezond ouder worden. En het ouder worden willen verbloemen door ingrepen zoals bijvoorbeeld inspuitingen en plastische chirurgie. Deze trend is nu heel sterk in de aandacht, via social media bij de jongeren, wat mij verontrust. Wat gaan hiervan de consequenties zijn, op de lange duur…

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Doen waar je energie van krijgt. Je richten op behandelingen waar je goed in bent. Daarom ben ik zelf gestopt met pedicure en mij meer gaan focussen op de huidverbetering.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
Blijf bij jezelf, waak over je agenda, bereken jouw prijs die je nodig hebt. Zoek contact met collega’s en wissel kennis uit. Samen sta je sterk en wees vooral niet bang voor concurrentie! Je trekt toch je “eigen klanten”.

Foto’s gemaakt door Déwy de Wit van Déwy de Wit fotografie.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
NIEUW! Column Permanente Make-Up
Leren van vakgenoten: Mirna Binken van Beautysalon Camée