Voor onze wekelijkse rubriek ‘Leren van vakgenoten’ spraken wij met Eline van der Woude (35) en Ellen Boerhoop (39). Beiden werken al meer dan 15 jaar in de beautybranche en samen runnen zij schoonheidsstudio Les Visages in Amsterdam. 9 jaar geleden hebben zij samen de salon overgenomen van hun oud werkgeefster.
Welke opleiding(en) hebben jullie gedaan? En wat is jullie specialisatie?
“Ellen heeft stivas A en B gedaan en ook de dermatologie opleiding voor schoonheidsspecialiste bij U consultancy en is nu bezig voor medisch schoonheidsspecialist. Eline heeft de internationale cidesco opleiding gedaan en daarnaast specialisatie electrisch ontharen en dit jaar henna brows cursus gedaan. Beide werken we voornamelijk huidverbeterend met Skin resurfacings en de dermapen”
Werken jullie alleen of met een team?
“Wij werken met een team, compleet zijn wij met 4 schoonheidsspecialisten, 1 pedicure, pmu specialiste en in ons pand zit ook een wimperextensions salon”
Werken jullie vanuit huis of een bedrijfspand? Fulltime of parttime?
“Wij huren een pand van ca 200m2 in Amsterdam. Eline werkt momenteel 3 dagen in de week en ik (Ellen) 4 dagen daarnaast hebben we 2 specialistes in dienst die per persoon ongeveer 20 uur in de week werken”
Waarvoor kan een klant bij jullie in de salon terecht? En wat is/zijn de meest geboekte behandeling(en)?
“Wij zijn gespecialiseerd in huidverbetering, wij werken met peelings en skinresurfacings. Wij zijn fan van zuren! Daar werken wij heel veel mee in allerlei verschillende gezichtsbehandelingen. Verder kan de klant bij ons terecht voor waxen, verven, hand en voet verzorging en wat ook heel vaak geboekt word zijn de Icurl behandeling (wimper permanent) en de henna brows.”
Wat vinden jullie het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“De vrijheid om je eigen keuzes te maken op het gebied van behandelingen en producten/merken om mee te werken, daardoor staan wij 200% achter onze merken en behandelingen!”
Wat doen jullie om bij te blijven in het vak?
“Wij volgen uiteraard heel regelmatig de trainingen van onze merken. Verder gaan we vaak naar bijeenkomsten van de Anbos en lezen we de vakbladen. Ellen is nu net begonnen met de specialisatie Acne bij U-consultancy.”
Wat is/zijn jullie favoriete merk(en) en waarom?
“Ons favoriete merk is Phformula, een merk waar ik nu al ruim 8 jaar mee werk vanwege de ontzettend werkzame en mooie ingrediënten. De skinresurfacings en behandel trajecten die we ermee doen, zijn heel efficiënt zonder down time en nog ontspannend ook.”
Wat maakt jullie salon uniek?
“Vier specialistes die allemaal hun eigen klantenkring hebben, we zijn vooral er trots op dat wij zo eigen zijn gebleven. Geen poespas geen te mooie praatjes. Duidelijke behandelingen en duidelijke uitleg met een geweldig resultaat. Wij hebben er ook voor gekozen om wel extra aandacht aan iedere cliënt te besteden door middel van een korte massage bij facials of extra werkstoffen toe te voegen voor net dat extra verwenmoment! Daarnaast nemen wij de tijd voor iedereen, hebben wij veel persoonlijke gesprekken en dat geeft de cliënten een erg fijn gevoel waardoor ze graag terug blijven komen.”
Wat doen jullie om nieuwe klanten binnen te halen?
“We hebben een prachtige website die erg goed gevonden wordt op google etc, duidelijke informatie over behandelingen en prijzen zodat mensen snel en makkelijk een keuze kunnen maken. We krijgen ook veel klanten via mond op mond reclame verder zijn we actief op Instagram en Facebook en staan we op Treatwell waar we soms ook aanbiedingen op doen.”
Waarom komt een klant weer terug bij jullie? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen jullie nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
“We hebben een klein en hecht team waardoor clienten ook vaak dezelfde specialiste hebben of daar naar vragen. Een stukje extra aandacht en service en veel advies, maakt het voor de client veel persoonlijker.”
Hoe gaan jullie om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Dat blijft een heel lastig ding. Vooral nu met Corona doen we er eigenlijk weinig mee omdat alles nu in het teken staat van zo gezond mogelijk.”
Wat betekent social media voor jullie salon? Op welke zijn jullie het meest actief en waar hebben jullie het meeste interactie met (potentiële) klanten?
“Steeds meer, insta en facebook gebruiken wij en daar posten wij om de dag een quote of tip of foto op!”
Gaan jullie je inschrijven in het SKIN-register? Waarom wel/waarom niet? En wat vinden jullie van het initiatief?
“Ja wij gaan ons inschrijven voor het SKIN-register en vinden het een erg goed initiatief. Wij kunnen natuurlijk niet achterblijven ;-). Het is erg belangrijk ook voor de consument om kwaliteit te kunnen onderscheiden van kwantiteit.”
Wat is de grootste blunder die jullie ooit begaan hebben in de salon? Vertel!
Eline: “Tijdens een verfbehandeling zo in gesprek zijn met de cliënt dat ik vergat de wenkbrauw verf eraf te halen. Ze waren zwart! En met geen mogelijkheid nog lichter te krijgen..”
Wat is het hoogtepunt geweest in jullie carrière?
“Het is nog steeds 1 groot hoogtepunt sinds wij samen de salon hebben overgenomen! Ieder jaar gaat het beter en wordt onze klantenkring groter!”
Hoe zien jullie de toekomst van de beautybranche? Onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen?
“Nu met Corona is het een spannende tijd, maar met zn 2en gaan we zeker een mooie toekomst tegemoet met Les Visages. Vooral veel scholing helpt ons daarbij!”
Wat is de beste tip die jullie ooit hebt gekregen met betrekking tot jullie salon/ondernemen in de beautybranche?
“Volg je eigen gevoel!”
Is er nog iets anders wat jullie met vakcollega’s zou willen delen?
“Blijf vooral jezelf, ga niet mee in hypes. Cliënten waarderen eerlijkheid het meest en dat geeft een hoop vertrouwen waardoor ze zelf bij jou blijven en sneller anderen naar jou doorsturen!”
Wat vind jij?