HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Veerkracht en groei in Nederlandse cosmeticasector

Posted on

Het jaar 2023 was een jaar van uitdagingen en kansen voor de Nederlandse cosmeticasector. Ondanks wereldwijde onrust en economische schommelingen, rapporteert de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) positieve ontwikkelingen voor de cosmetica-industrie in Nederland.

De markt
Volgens gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands bedroegen de totale uitgaven voor persoonlijke verzorgingsproducten in Nederlandse winkels ruim € 3 miljard, met een gemiddelde besteding van ongeveer € 167 per persoon per jaar. De omzet in de cosmeticasector groeide met 9.5%.

Positieve ontwikkelingen waren zichtbaar in diverse deelmarkten, waaronder decoratieve cosmetica, deodorant en geuren. De inflatie voor persoonlijke verzorging bleef relatief mild (8.3%) in vergelijking met een totale inflatie van 12.4%.

De consument
Het consumentengedrag onderging aanzienlijke veranderingen in de laatste jaren, gedreven door factoren zoals COVID-19, economische onzekerheid, prijsstijgingen en de opkomst van een koopkrachtige jongere generatie. Sociale media speelden een grotere rol dan ooit tevoren in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen.

De opkomst van een meer geïnformeerde consument heeft geleid tot een grotere vraag naar producten die aansluiten bij specifieke voorkeuren, zoals duurzaamheid, dermacosmetica en producten met specifieke werkzame ingrediënten. Ook de markt voor mannencosmetica vertoonde een positieve ontwikkeling, voornamelijk gedreven door de categorie geuren.

Een opvallende trend in 2023 is de opkomst van “dupes” (betaalbare alternatieven voor premium producten) en affordable luxury. Consumenten geven de voorkeur aan producten die hen een gevoel van dagelijkse luxe bieden, zonder een groot prijskaartje. NCV-voorzitter Monica van Ee zegt:

Cosmetica is niet alleen essentieel voor persoonlijke verzorging
en hygiëne, maar biedt ook dat kostbare moment van luxe
waar we allemaal naar verlangen.

Monica van Ee, NCV voorzitter

Wat brengt 2024?
Het jaar 2024 brengt verschillende onzekerheden met zich mee, maar ook veelbelovende vooruitzichten. Duurzaamheid blijft een belangrijk aandachtspunt, zowel voor consumenten als bedrijven, terwijl de groeiende invloed van sociale media en microtrends de marktdynamiek blijven beïnvloeden. Bedrijven zullen moeten inspelen op deze trends door innovatieve en betaalbare producten aan te bieden die voldoen aan de veranderende behoeften en voorkeuren van consumenten.

Het jaar 2023 was een jaar van veerkracht voor de Nederlandse cosmeticasector, en de NCV kijkt met optimisme naar de mogelijkheden in 2024.

Meer over de Nederlandse cosmeticamarkt en de NCV? Lees het NCV-jaarverslag 2023 of bekijk de video hieronder.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Vijf Jaar Stralend Samenzijn: De Huidprofessional viert jubileum

Vijf Jaar Stralend Samenzijn: De Huidprofessional viert jubileum

Posted on

25 mei aanstaande markeert een bijzondere gebeurtenis in de wereld van schoonheidsverzorging ...

Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid | 13 mei

Ontdek de geheimen van een vlekkeloze huid | 13 mei

Posted on

Volg de cursus Huiddiagnostiek in Zwolle! Overweegt u ‘huidanalyse’ een professioneel en betrouwbaar ...

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Doctor Eckstein-event | vrijdag 14 juni

Posted on

DUBBEL FEEST! Naast het 60-jarig jubileum van Cosinta op 15 juni organiseren we ...

15 juni feest bij Cosinta

15 juni feest bij Cosinta

Posted on

Hoera! Cosinta 60 jaar.. .. En dat betekent feest! Het hele jaar door ...

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Producten met geurstof Lilial (Butylphenyl Methylpropional) sinds 1 maart verboden

Posted on

Vanaf 1 maart 2022 mogen in heel Europa producten met lilial niet ...

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Blog: Waarom verkleuren roze nagels

Posted on

Waarom verkleuren roze gel polish nagels zo snel in de zon? Draag je ...

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Beauty Trade Special – 2, 3 en 4 april 2022

Posted on

De exclusieve high-end vakbeurs voor beauty professionals zal gehouden worden op 2, ...

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

UPDATE: behandelingen die vallen onder wkkgz mogen worden uitgevoerd

Posted on

Zoals we eigenlijk wel hadden verwacht mogen schoonheidsspecialisten die zorgen verlenen die ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Nieuwe bestuursleden Nederlandse Cosmetica Vereniging benoemd
Veerkracht en groei in Nederlandse cosmeticasector