HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Wendy de Wild over haar nieuwe rol als voorzitter van ANBOS

“Ik ervaar de functie als verrijkend”

Begin februari nam Wendy de Wild het voorzittersstokje van ANBOS over van Jantine van ’t Klooster. Voor de ambitieuze nieuwe voorzitter geen onbekend terrein, want Wendy is een ervaren verenigingsprofessional die gewend is uiteenlopende belangen samen te brengen en een verbindende rol te vervullen. De stap in een door vrouwen gedomineerde wereld was wél nieuw.

“Dat was best spannend,” vertelt Wendy, “want ik was benieuwd hoe deze branche zou reageren op mij als testosteronbommetje.” Wendy verdiende haar sporen bij ProRail, waar ze tien jaar werkte, en sinds drie jaar is ze directeur van de vereniging voor de publieke afvalbranche, de NVRD. “Beide branches zijn overwegend mannenbranches. Maar hoe verschillend ze ook zijn, er zijn juist ook veel overeenkomsten met ANBOS.”

Wat waren de belangrijkste uitdagingen en prestaties van je eerste maanden in de rol van voorzitter van ANBOS?
“Ik heb niet de wereldorde kunnen herschikken,” lacht Wendy hartelijk. “Maar dat was ook niet nodig, want Jantine heeft samen met de andere bestuursleden de afgelopen zes jaar iets heel moois neergezet. Er is een nieuwe dynamiek binnen de organisatie met Mayke Blokland als directeur en een bestuur met twee nieuwe bestuursleden. Samen borduren we voort op wat er al is en bouwen we verder aan meer zichtbaarheid, verdiepende en verbredende samenwerkingen en het versterken van zowel het ondernemerschap als het imago van de branche.”

Is er voortgang van de initiatieven uit het meerjarenplan dat ANBOS begin dit jaar heeft gepresenteerd?
“In de meerjarenambitie ligt onder meer de focus op de ondersteunende positie binnen de zorg. De specialisatie ‘Oncologische huidverzorging en massage’ is inmiddels opgezet. Naar deze gelijknamige opleiding bij onze Academy is veel vraag. De opleiding is toegankelijk voor leden en niet-leden, mits schoonheidsspecialisten aan de toelatingseisen voldoen. Communicatie en zichtbaarheid zijn belangrijke punten. We willen niet alleen naar buiten treden als er misstanden zijn in de branche, maar juist ook over positieve ontwikkelingen binnen de sector. Leden zouden inmiddels gemerkt kunnen hebben dat we op regelmatigere basis nieuwsbrieven versturen en dat we actiever zijn op Instagram, waarbij het doel niet is onze leden en volgers te overspoelen met content, maar de kwalitatieve inhoud van de berichtgeving te waarborgen. Op het gebied van zichtbaarheid en toegankelijkheid hebben we tijdens de beautybeurs in Utrecht groots uitgepakt. We waren breed aanwezig met een stand, inclusief koffiebar, loungehoek, champagne en een selfies-zuil. Ik heb daar boeiende gesprekken gehad met veel leden en kunnen aftasten waar de gevoeligheden en emoties liggen.”

Wendy: Ik heb niet de wereldorde kunnen herschikken, maar
dat was ook niet nodig.

Over gevoeligheden gesproken. Hoe anders is het voor jou om in deze branche te laveren? Je noemde het eerder een ‘warm bad’. Hoe sta je daar nu in?
“Dat was inderdaad best spannend. Vanwege mijn ervaring bij onder andere ProRail en de NVRD voelde ik me een beetje een testosteronbommetje in een door vrouwen gedomineerde wereld en was ik benieuwd hoe daarop gereageerd zou worden. Het onthaal was heel open en warm. Vrouwen geven elkaar de ruimte en uitspreektijd, verdiepen zich meer in details. Ik geniet er vooral van. Het zijn allemaal stoere vrouwen met een eigen zaak. Hoe verschillend de branches ook zijn, er zijn ook veel overeenkomsten. Of het nu gaat over geen geld voor spoorwissels, logistieke uitdagingen binnen de afvalbranche of de invulling van welzijn en zorg, het blijft allemaal mensenwerk. Ik zoek vooral naar wat ons verbindt. De ervaring leert dat tijd en rust veel kunnen brengen wanneer de emoties oplopen, in welke branche dan ook.”

Zijn er nieuwe projecten of samenwerkingen gestart onder jouw leiderschap?
“We zijn een netwerkgroep gestart voor werkgevers en de eerste bijeenkomst is enthousiast ontvangen. Het is fijn voor ondernemers om te kunnen sparren over bepaalde zaken en ook vanuit ANBOS voegen we een stukje kennis en ervaring toe aan de discussiepunten. Hoe ga je bijvoorbeeld het beste om met verzuim bij je werknemers, wat kun je doen bij gedoe met een leverancier of debiteur, hoe vlieg je bepaalde uitdagingen aan? Door hierover te sparren krijg je als ondernemer in de beautybranche handige handvatten over wat wel of niet werkt.”

Is je visie op de toekomst van ANBOS geëvolueerd sinds je de functie van voorzitter hebt aangenomen?
“Dat zou wat zijn! Nee, de visie is hetzelfde als begin februari. We moeten waarmaken wat we zeggen, zowel de grote als de kleine dingen. Een van onze primaire doelstellingen is het bedienen van onze leden; we willen hen faciliteren en verbinden. Daarbij willen we een groei realiseren naar 5.000 leden. Een helicopterview en monitoren is hierbij van belang; wat hebben we onze leden te bieden en waar kunnen we een tandje bijzetten? De nieuwe oncologische opleiding die we bieden heeft geleid tot veel positieve reacties bij zowel de leden als aanpalende sectoren. Iets heel anders betreft de commotie over jonge kinderen die verkeerde cosmetica gebruiken. Hoe ga je in algemene zin om met influencers die zonder kennis wel invloed hebben. Dat lokt ook een gezonde discussie uit over onze collectieve taak en over wat al dan niet wijsheid is. Maar ook: welke doelgroep willen we als ANBOS primair bereiken, want een doelgroep bereiken kost veel tijd, energie en geld. Welke taken liggen er bij ons als branchevereniging, bij het Huidfonds en vooral wat kunnen onze vakvrouwen zelf hierin betekenen? Tieners bijvoorbeeld bereik je niet zomaar, hun moeders wellicht wel.”

Wanneer kwam je zelf voor het eerst in aanraking met de schoonheidsspecialist?
“Ik was 10 jaar toen ik voor het eerst naar schoonheidsspecialiste Yvonne ging. Mijn moeder en oma gingen ook naar haar toe. Ze was de achterbuurvrouw, dus ik hoefde alleen de tuin door te steken. Mijn eerste ervaring was heel fijn; ik voelde me veilig bij Yvonne. Ik weet nog dat ik op een keer een klasgenoot met ernstige acne de salon zag verlaten. Yvonne sprak me toe en zei: ‘Geen woord hierover op school. Dat meisje heeft het al zwaar genoeg.’ Sindsdien was ze een soort hulp in bange tijden toen ik kampte met mijn puberhuid. Als tiener ging ik zo’n drie keer per jaar naar haar toe en in mijn studententijd, waarin ik niet altijd even ruim bij kas zat, was dat misschien een of twee keer per jaar, maar ik bleef altijd wel gaan. Ik ben vaak verhuisd in mijn leven en telkens ging ik weer op zoek naar een nieuwe schoonheidsspecialist; het was onderdeel van mijn routine geworden. Nu, in het bestuur van ANBOS, heb ik niet alleen de rol van voorzitter maar praat ik ook vanuit mijn rol als klant; dat biedt perspectieven. Alhoewel bij tieners de zaadjes worden geplant voor de toekomst, is dat niet de primaire doelgroep van ANBOS, maar wel een doelgroep die onze vakvrouwen goed kunnen bedienen.”

Hoe is de feedback van ANBOS-leden en heeft deze invloed gehad op je beleidsbeslissingen of strategische richting?
“Tijdens de ALV en op de beautybeurs heb ik veel positieve geluiden gehoord van onze leden. Ik ervaar iedereen vooral als heel steunend. Onze denktank die meerdere keren per jaar bij elkaar komt vormt een klankbord voor onze inhoudelijke focus en ambities en ook daarbij is de feedback prettig, opbouwend en op een ongezouten manier. Bij mannen is het vaak meer hakken en zagen.”

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de beautyindustrie. Hoe benadert ANBOS deze thema’s onder jouw leiderschap?
“Duurzaamheid is iets wat mij persoonlijk drijft. Het bevat een breed scala aan verschillende elementen en gaat niet alleen over microplastics en chemische filters. We volgen de wet- en regelgeving in Den Haag en Brussel op de voet. Op termijn willen we webinars organiseren waarin we heel concrete tips en handvatten kunnen geven. Ook willen we schoonheidsspecialisten aansporen hun rol te pakken op dit gebied, zodat zij hun klanten kunnen adviseren en inspireren over duurzame producten en behandelingen. Mijns inziens is het noodzakelijk dat schoonheidsspecialisten stappen zetten in duurzaamheid, dat zij het gesprek aangaan met leveranciers, dat ze weten en begrijpen waarom bijvoorbeeld ingrediënten in producten ineens veranderen en waarom dat belangrijk is. De consument wordt steeds bewuster en als schoonheidsspecialist wil je hier de expertrol pakken en weten wat er gebeurt en wat je daarmee doet. Ik geloof overigens niet dat consumenten straks niet meer een schoonheidssalon bezoeken die geen gebruikmaakt van zonnepanelen; zo ver zal het niet gaan. Maar ik vind wel dat we zelf moeten nadenken en niet moeten wachten op wet- en regelgeving. Is het niet goed voor de planeet of voor de mens, trek dan je conclusies en neem actie.”

Wat heb je persoonlijk ervaren als het meest verrassend of verrijkend aan je rol tot nu toe? En wat hoop je te bereiken in de komende maanden?
“De hele functie ervaar ik als verrijkend. Het meest verrassend vind ik misschien wel de wonderlijke wet- en regelgeving op bijvoorbeeld het gebied van veiligheid of betrouwbaarheid van apparatuur bij leveranciers. Je mag een apparaat soms wél kopen, maar niet altijd gebruiken! Ik vind het een cadeautje dat ik me hierin mag verdiepen. Maar, ik doe het natuurlijk allemaal niet alleen. We hebben een aantal mooie stippen aan de horizon waar we mee aan de slag gaan. Het pand van waaruit het bureau de verenging runt en wat een belangrijke plek is voor veel leden i.v.m. de opleidingen en workshops, is bijvoorbeeld toe aan een update. En wat ook erg bijzonder is, is het 75-jarig jubileum dat we dit jaar in september groots en meeslepend vieren met een inspirerend congresachtig festival. Qua zichtbaarheid ligt er de ambitie om over een jaar terug te kijken en vast te kunnen stellen dat we het goed hebben gedaan en dat dat zich heeft vertaald in een groeiend aantal ANBOS-leden die de vruchten plukken van hun lidmaatschap.”

Tekst Birgitta van der Linden, BLUSHtxt, foto John van Lieropt

Dit interview heeft u kunnen lezen in editie 6-2024. Gemist? Neem nu een abonnement en mis niks meer.

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/De Beauty Professional.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Save the date! 8, 9 & 10 maart 2025
Wendy de Wild over haar nieuwe rol als voorzitter van ANBOS

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord