HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Lydie is pas net gestart in de nagelbranche, maar nu al veel ervaring rijker

Posted on

De enthousiaste stylist Lydie Addink (34) is in oktober 2021 gestart in het nagelvak. In korte tijd heeft ze al 40 trainingen en workshops succesvol afgerond en is ze zelfs in de prijzen gevallen. Een inspirerend verhaal van een starter die vol ambitie haar avontuur in de nagelwereld begint. Ze zit boordevol tips en inspiratie.

Wanneer ben je gestart als nagelstylist?
“Ik vind mijzelf een nagelstylist sinds het moment dat ik mijn geld mag verdienen met de nagels die ik mag maken. Dat is bij mij ook het moment geweest dat ik ben gestart ben met mijn eigen nagelsalon Lydie´s Love 4 Nails. Als klein meisje was ik als een magneet op mooi gelakte nagels, deze passie is met de jaren steeds groter geworden en heeft altijd als een rode draad door mijn leven gelopen. Ook tijdens mijn studie en werk in de gehandicaptenzorg ben ik altijd bezig geweest met de ontwikkelingen in de nagelwereld.”

Waar heb jij het nagelvak geleerd?
“Ik ben ooit begonnen door veel filmpjes online te kijken en heel veel te oefenen. Lukte iets niet, dan bleef ik net zo lang oefenen totdat het wel lukte. Later ben ik meerdere online lessen en workshops gaan volgen, zowel op technisch gebied als op het nailart vlak. Het afgelopen jaar ben ik ook heel actief aan het kijken naar de uitzendingen van Nailtalk live van Magnetic nail design. Ik heb me met hartenlust gestort in hun e-workshops en vaak mijn huiswerk ingestuurd waardoor ik al meer dan 40 certificaten heb mogen ontvangen. Ook heb ik de eer mogen hebben om 4 keer de Nailtalk live challenge te winnen. Dit is echt een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen geweest.

Op dit moment ben ik bezig met The Essential Nail professional training van Nail Knowledge, deze hoop ik ook binnenkort af te ronden. Van de cursussen, workshops en trainingen die ik heb afgerond, is mijn keuze vooral gevallen op de onderwerpen. Ik heb eerst goed research gedaan naar de bedrijven die de trainingen ontwikkelen en op basis van recensies mijn keuze gemaakt. In oktober 2021 ben ik mijn salon Lydie´s Love 4 Nails gestart.”

Wat waren jouw eerste stappen naar je eigen salon?
“Tijdens de start van mijn salon ben ik mezelf eerst gaan verdiepen in mijn ideaalbeeld. Wat wil ik nu écht? Waar ligt mijn hart? Welke behandelingen wil ik gaan aanbieden en waar wil ik mezelf in specialiseren? Vanaf hier ben ik gaan opschrijven welke producten ik nodig heb voor deze specifieke behandelingen. Ook de kosten en het verbruik van deze producten heb ik direct genoteerd zodat ik later kon zien wat de kosten per klant ongeveer zijn. Vervolgens ben ik ook weer bepaalde behandelingen en producten gaan schrappen, om te voorkomen dat ik in zeven sloten tegelijk loop. Op dit punt had ik een lijst met de behandeling die ik wilde gaan aanbieden en de kosten daarvan.

De stap die ik daarna heb genomen, is het vergaren van informatie over de bedrijfsvoering. Om niet te verdrinken in alle informatie die ik online kon vinden, was ik er al snel aan uit om een soort stappenplan te maken. Ik ben begonnen met een puntenlijst die ik steeds verder ben gaan uitwerken. Ik ben online gaan kijken en heb informatie ingewonnen bij vrienden en familie die al een eigen bedrijf hebben. Dit heb ik onderverdeeld in de volgende thema´s:
● Bankzaken
● Verzekeringen
● Locatie en inrichting
● KvK / belastingdienst / boekhouding
● Salonbenodigdheden

Bij deze thema´s heb ik mezelf de volgende vragen gesteld vragen gesteld:
● Wat heb ik minimaal nodig?
● Wat zijn de mogelijkheden / opties?
● Wat zou ik graag willen / prettig vinden?

Met alle antwoorden op mijn vragen heb ik eerst een afspraak gemaakt met mijn accountant om hem alles te laten bekijken. Hij heeft mij toen nog gewezen op een regeling voor kleine ondernemers. Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt bij de KvK om mijn salon in te schrijven en een bedrijfsrekening geopend. Na de inschrijving kwamen er nog een aantal brieven van de KvK en de belastingdienst. Deze brieven heb ik samen met mijn accountant verwerkt. Ik kan iedere starter de hulp van een accountant aan raden, want zij weten zoveel van alle rechten en plichten. Dat zorgde voor mij echt voor heel veel minder stress.”

Werk je vanuit huis of heb je of heb je een bedrijfspand?
“In ons huis hebben we één van de kamers verbouwd tot nagelsalon. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik als starter nog niet de kosten van een bedrijfspand wil dragen. Ik werk parttime in de salon en parttime op een zorgboerderij. Ik hoop dat ik in de toekomst steeds meer in de salon kan gaan werken.”

Heb je een website? Heb je hulp gehad of deze website zelf gemaakt?
“Op dit moment heb ik geen website, maar doe ik alles via mijn Facebook en Instagram account. Ook op Google heb ik een bedrijfsaccount aangemaakt, zodat mensen mijn salon ook via Google kunnen vinden en mij kunnen benaderen. Misschien dat ik in de toekomst nog een website wil laten maken. Mocht er een website komen, dan is het misschien ook een idee om daar een webshop aan te koppelen voor de verkoop van verzorgingsproducten, maar dat is voor nu nog niet aan de orde.”

Waar heb jij alle salonbenodigdheden vandaan gehaald? Wat voor inrichting heb je? En heb je je daarvoor laten adviseren?
“Voor de inrichting van de salon heb ik eerst een zoektocht op Pinterest gedaan. De kleuren roze, goud en wit wilde ik laten terugkomen in de salon. Ik ben begonnen met een gave fotobehang van een paardebloem in roze tinten. Deze geeft mij het gevoel van rust en straalt iets zachts uit. De rest van de ruimte heb ik een zachte poederroze kleur geverfd. Mijn witte werktafel, witte kasten, witte werklampen en wat decoratie heb ik gekocht bij Ikea. Ik heb zelf een rek gemaakt waar ik de gelpolish op kon zetten. Deze heb ik van hout gemaakt, wit geschilderd en voorzien van een mooie gouden rand met lint. De mooie roze stoel voor de klant heb ik bij de Kwantum gekocht, vervolgens heb ik de zwarte stoelpoten goud geverfd. Het moest natuurlijk wel matchen met de rest.

Mijn Marathon frees, Imix lakmixer en mijn tabouret heb ik gekocht bij Bibi´s Beauty & Supplies. Het Zephyros afzuigsysteem heb ik bij Magnetic Nail Design gekocht. De armsteunen voor de klant en mijzelf heb ik besteld bij Sylvia The Nail Specialist.”

Wat zijn jou specialisaties? Welke behandelingen doe je in de salon? En met welke merken werk je?
“Ik bied meerdere behandelingen aan in mijn salon namelijk:
● Natural Nail Treatment (BIAB)
● Nagelbehandeling met gel, zowel op de natuurlijke nagel als met verlenging
● Nagel behandeling met acrylgel, zowel op de natuurlijke nagel als met verlenging.
● Gelpolish behandeling op teennagels
● Specials zoals Babyboom, French manicure (klassiek & reverse) met en zonder inlay, glitter/colorboom
● Nail art zoals handpainting, stempels, stickers/decals, glitters/ pigmenten, aquarel painting, en steentjes
● 3 soorten manicure behandelingen: Goud, zilver en brons

Mijn specialiteit is nail art. Dit doe ik het allerliefst en een aantal van mijn klanten komen hier ook speciaal voor terug.

De zoektocht naar de juiste merken van producten heeft wel even geduurd. Uiteindelijk werk ik nu met de producten van Loveness en Magnetic. Beide merken doen wat ze zeggen. De gel polishes zijn goed gepigmenteerd en makkelijk in gebruik. De BIAB, gel, powergel en revogel zijn sterk, mooi en hebben goede hechting. De verzorgingsproducten gebruik ik van het merk Dadi Oil en Seduction by Magnetic. Deze zijn beiden op basis van essentiële oliën en zijn zeer verzorgend. Ik bestel al mijn producten bij Bibi´s Beauty & Supplies, Magnetic Nail Design, Beauty Artists en M´s nagelopleidingen en groothandel. Dit zijn de groothandels die alle bovengenoemde merken verkopen en ik heb zeer goede ervaring met hun als leverancier. Ze zijn allemaal zeer klantvriendelijk en er zit bij een aantal leveranciers ook altijd een leuk kleinigheidje bij de bestelling. Dit vind ik altijd erg leuk.”

Je zit als starter wellicht niet dagelijks vol. Wat zijn jouw eerste stappen geweest om klanten te werven?
“Het werven van klanten ging eigenlijk heel natuurlijk. Ik heb een onwijs lieve achterban die veel mond op mond reclame voor mij heeft gemaakt. Ik heb ook prachtige visitekaartjes laten maken en deze op centrale punten in mijn omgeving achtergelaten, zoals bij de bloemist, kapper, sportschool en supermarkt. Ook mijn eerste klanten waren dusdanig blij met mijn werk, dat die ook veel reclame voor mij hebben gemaakt. Via Instagram en Facebook heb ik veel fotos geplaatst, zodat ook daar mensen mijn werk kunnen zien. Mijn eigen nagels zijn natuurlijk ook een visitekaartje, dus ik zorg er ook altijd voor dat deze er goed uit zien. Mocht er dan iemand iets over zeggen, geef ik ze direct een visitekaartje van de salon. Ik heb absoluut geen klagen over het aantal klanten dat inmiddels in mijn klantenbestand zit, maar ik hoop in de toekomst nog wel verder te kunnen groeien.”

Loop je nog tegen dingen aan als starter waarvan je vind dat het duidelijker moet of kan bij verschillende instanties/leveranciers/brancheorganisaties?
“Er zijn nog steeds wel veel dingen nieuw voor mij, op het moment dat ik tegen iets aanloop ga ik direct op onderzoek uit maar op dit moment is er niet iets speciaals.”

Wat zijn je toekomstplannen met de salon? Waar wil je staan over 5 jaar en over 10 jaar?
“Ik zou heel blij zijn als mijn salon goed blijft draaien en nog verder mag gaan groeien. Ik wil graag weer nieuwe cursussen en trainingen volgen zodat ik niet stil blijf staan in mijn kennis en door mag blijven leren. Ook lijkt het mij te gek om ooit zelf trainingen in nail art te mogen verzorgen. Mijn salon verhuizen naar een eigen pand staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Hoe heb jij je prijzen bepaald voor de behandelingen? Heb je nog openingsacties gehouden? Hoe wil je dit in de toekomst gaan doen?
“Ik heb eerst alle kosten berekend die ik maak per klant, hierbij heb ik gedacht aan de kosten voor de verbruiksproducten, elektra en huur. Vervolgens heb ik berekend wat ik per uur wil verdienen en dat heb ik bij elkaar opgeteld. Voor iedere behandeling heb ik gekeken hoe lang ik er ongeveer mee bezig ben en daardoor kon ik berekenen hoeveel ik hiervoor moest vragen. Toen ben ik de prijslijsten van andere salons in mijn omgeving gaan vergelijken die met dezelfde producten werken als ik. Hierdoor kwam ik erachter dat ik wel aardig op dezelfde kosten uitkwam als de andere salons. Ik heb verder geen openingsacties gehouden, wel heb ik rond de kerst mijn klanten een leuk gevulde kerstbal met verzorgingsproducten bezorgd. In de toekomst wil ik wel inspelen op het seizoen met leuke acties, zoals in het voorjaar een korting op een gelpolish behandeling voor de teennagels.”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten?
“Ik heb onwijs veel gehad aan de mensen om mij heen die een eigen bedrijf hebben. Die hebben mij de basis dingen van de opstart van een salon uitgelegd. Dat vond ik heel prettig. Ook kan ik iedereen een accountant aanraden die helpt met de administratie. Hier zul je uiteindelijk echt je geld op terugverdienen. Stress en angst zijn slechte raadgevers. Laat je niet tegenhouden door het onbekende, zorg dat het onbekende bekend wordt. Zorg voor een structuur die bij je past, dit zorgt voor overzicht en creëert rust.”

Volg Lydie via @lydies.love4nails

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment
  • Janet Evers
    11 april, 2022

    Wat leuk om dit allemaal te lezen. Ben zelf klant bij Lydie ze doet het geweldig. Heel ontspannen sfeer en ik vindt het gezellig.

Vorige
Shower bars by Weleda
Lydie is pas net gestart in de nagelbranche, maar nu al veel ervaring rijker

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord