Trend: Humanize Emptyness

Een trend die de beauty industrie kansen biedt

door Trendwatcher Renske Mennen

Corona. Het heeft iedereen geraakt op zijn eigen manier. De afgelopen paar maanden waren ongekend. Niemand had kunnen voorspellen dat de deuren op slot moesten van vele bedrijven in de beauty-branche. Dit tijdperk heeft gevolgen voor zowel bedrijven, als hoe consumenten omgaan met deze ‘nieuwe tijd’. Trends die al aan het opkomen waren, zijn door deze abrupte verandering van het leven ineens in een stroomversnelling gekomen. Een klein deel van de samenleving werkte (en nog steeds) harder dan ooit om de zorg te kunnen geven die Nederland nodig had. Het andere overgrote deel van de samenleving had ineens tijd voor reflectie, ondanks dat daar ook de nodige stress bij kwam kijken vanwege de onzekerheid over de toekomst. Men is gaan reflecteren op het leven nu. Want welke dingen zijn nou eigenlijk echt belangrijk? Wat zijn de normen en waarden die levensenergie geven? Wat deed je voorheen op de automatische piloot maar zou je eigenlijk graag veranderen? De stilstand heeft ervoor gezorgd dat deze gedachten door mensen heen gingen, om zo het leven bij te gaan sturen. 

Trends zijn uitingen van normen en waarden van mensen in de maatschappij. Als normen en waarden veranderen, veranderen dus de trends. Daarom is dit een super vruchtbare tijd voor ondernemers in de beauty industrie. Er kwamen ontzettend hoopvolle ideeën en ontwikkelingen naar boven. Consumenten zijn zich bijvoorbeeld nog bewuster geworden van de zelfliefde en -zorg die hand in hand gaan met beauty. Er is een enorme creativiteit ontstaan over het gebruik van het eigen gezicht als schilderdoek, en make-up bleef niet enkel bij de ogen en lippen maar bedekt opeens het hele gezicht. 

Eenzaamheid als aanstichter van verandering 
Maar laat ik even teruggaan naar de kern waardoor er nu trends aan het groeien zijn die van invloed zijn op de industrie. De laatste jaren is eenzaamheid steeds groter geworden. Dit is niet alleen onder ouderen, maar zeker ook onder jongeren. Laat ik even alleen op Nederland inzoomen. Gerine Lodder is onderzoeker gedragswetenschap en ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit van Tilburg en heeft geconcludeerd dat er bij jongeren drie factoren een rol spelen voor eenzaamheid: er is geen toegang tot sociaal contact, jongeren vinden het moeilijk om contact te maken en jongeren hebben een negatieve kijk op de wereld. Ook de meest recente cijfers van het RIVM en CBS geven aan dat eenzaamheid heerst onder alle leeftijden. Uit de meest recente cijfers van 2016 blijkt dat 38,7% van de jongeren eenzaam is. Bij mensen tussen de 75 en 84 jaar kwam dit uit op 52,5%. Voor zowel jongeren als ouderen is dit dus een hoog percentage.  

De vereenzaming van de maatschappij heeft zich de afgelopen jaren onder andere geuit in de trend minimalisme: door het ‘ont-spullen’ en het weghalen van ‘onnodige details’ zochten mensen opnieuw naar betekenis. Deze trend begon al voorzichtig een nieuwe vorm aan te nemen. Men verlangt allang niet meer naar spullen, maar heeft juist een ontzettend grote behoefte aan betekenisvolle connecties. We naderen hierdoor het einde van het bezit-tijdperk. Het gaat hier om de trend ‘Humanize Emptyness’. 

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
35 jaar borstzorgen door siliconen
Trend: Humanize Emptyness