Deze vraag krijg ik regelmatig. En ik denk dat we allemaal wel snappen waarom. Tekst Lianne van Houtum
Laat ik gelijk met de deur in huis vallen; ik ben geen SEO Expert. Er zijn heel veel mensen die ontzettend veel weten over ‘search engine optimalisation’ en daar hun vak van hebben gemaakt. Het is een vakgebied waar voortdurend ontwikkelingen zijn en je moet je hier volledig op storten wil je precies op de hoogte zijn.
SEO is interessant en heel waardevol. Wanneer het nodig is, werk ik dan ook graag met een SEO expert samen, maar ook zet ik zelf mijn basiskennis in. En deze deel ik graag met je.
Een bedrijfsprofiel maken in Google
Als je je bedrijfnaam intypt in google maps (maps.google.com) dan zie je als het goed is waar je fysieke bedrijf gevestigd is. Daarnaast vind je nog meer informatie, zoals het adres, de openingstijden en de website en een aantal foto’s. Wanneer jij de beheerder bent van de google pagina zal er staan ‘jij beheert dit bedrijfsprofiel’. Zo niet, dan zal er staan ‘dit bedrijfsprofiel claimen’. In dat laatste geval, maak hier gebruik van!
Je kan hier aangeven hoe mensen je bedrijf kunnen bereiken, wanneer je open bent en je kan bovendien berichten en foto’s delen. Allemaal behulpzaam om jouw salon zo goed mogelijk gevonden te laten worden.
Zoekwoorden
Voor de meeste salons komt het grootste deel van hun klanten òf uit de directe omgeving òf vanwege een bepaalde specialisatie. Wanneer mensen gaan googlen is dit dan ook hetgeen waar ze vaak op zoeken. En indien ze hun locatie gegevens aan hebben staan, is dit ook waar google op stuurt. Als ik vanuit Oosterbeek zoek op schoonheidssalon, komen eerst de advertenties naar voren, dan de resultaten uit google maps en dan de salons hier uit de omgeving. Super belangrijk dus om de plaatsnaam naar voren te laten komen op je pagina.
Ook je specialisatie is op dezelfde manier van belang. Voor specialisaties zijn mensen vaak bereid tot extra reistijd. Als ik zoek op acne behandeling, dan zie ik al snel een salon in nieuw Vennep tussen de resultaten, terwijl dit niet echt bij mij naast de deur ligt.
Gebruik deze zoekwoorden dus op je pagina, het liefst in je titel en verwerk ze een aantal keren in je teksten. Zorg wel dat de tekst prettig leesbaar blijft. Zoekwoorden opsommen heeft overigens geen zin, dat heeft Google ook door.
Gebruiksgemak
Wanneer je pagina goed leesbaar is en redelijk snel laadt dan komt dit je Google positie ten voordelen. Je kunt het zo zien; Google beveelt graag ‘goede’ websites aan, zodat de Google gebruiker tevreden is over de zoekresultaten en dus vaker gebruik maakt van Google.
Als jij een vriendin een tip geeft dan beveel je ook graag een bedrijf aan waar jij tevreden over bent. Wanneer jouw pagina slecht leesbaar is, niet op een smartphone afgestemd is of heel traag laad, dan geeft Google je een lagere waardering en zet je dus lager in de resultaten.
Reviews en check-ins
Google komt niet zelf je salon bezoeken. Zij gaan af op de waardering van hun gebruikers. Heb jij een hele lijst aan 4 en 5 sterren beoordelingen gescoord? Dan gaat Google ervanuit dat jij een goede salon bent om aan de zoeker te koppelen.
Linkbuilding
Tot slot: als andere sites naar jouw website linken dan telt dit ook mee voor je vindbaarheid. Hoe hoger die sites zelf zijn aangeschreven door Google, hoe meer waarde. Ook interne links zijn belangrijk, bijvoorbeeld een link vanuit je homepagina naar je behandelingenpagina.
Hopelijk kun je iets met deze tips. Wil je graag beter gevonden worden met je website maar is dit nu allemaal abra-cadabra voor je of heb je simpelweg niet de tijd? Neem gerust contact op voor een kennismakingsgesprek. Ik help je er graag bij!
Lianne van Houtum – Bureau van Houtum
www.bureauvanhoutum.nl
info@bureauvanhoutum.nl
Whatsapp: 0614756781
insta: @bureauvanhoutum
Wat vind jij?