Feestdagen in aantocht! Tips voor jouw salon, website en webwinkel

Het is november en dat betekent dat we allemaal druk bezig zijn met de aankomende feestdagen. Want die omzetboost kunnen we wel gebruiken! En ondanks dat we nog steeds zitten met allerlei maatregelen kunnen we de klanten wel wat extra in de watten leggen en ze ook wel het feestdagengevoel geven. We weten nog niet of we überhaupt met kerst bij elkaar kunnen zijn, dus hoe fijn is het als we toch een beetje dat feestdagengevoel krijgen op de plekken waar we nog wel mogen komen! Dit gevoel kun je jouw klanten geven in de salon, op jouw website en (als je die hebt) in jouw webwinkel. Heb je geen online shoppingpagina? Voor die laatste omzetboost is het wel handig je erin te verdiepen! DUS… AAN DE SLAG! In dit artikel geven we wat tips voor de feestdagen in de salon en voor op je website/webwinkel.

In de salon

  1. Laat je klanten die feestdagensfeer voelen en proeven als ze bij jou in de salon komen. Dat kan met de aankleding van je salon. Het hoeft niet overdreven, maar maak het wel sfeervol!
  2. Maak alvast een klein presentje voor je klanten. Ook dit hoeft weer niet overdreven. Gewoon een kleinigheidje om te laten zien dat je je klant waardeert en om hem of haar fijne feestdagen te wensen. Je kan ervoor kiezen om een cadeautje te geven dat persoonlijk is met jouw salonnaam erop, zodat de klant het zich altijd herinnert.
  3. Verzin een speciale feestdagenbehandeling.
  4. Maak iets verantwoords, maar toch feestelijks klaar voor jouw klanten om te nuttigen voor of na een behandeling.
  5. Zorg dat je bij jouw leveranciers de leuke samengestelde cadeaupakketjes snel in huis hebt en geef ze een speciaal en opvallend plekje in jouw salon. Laat het opvallen en wijs je klant op wat je allemaal hebt voor de komende feestdagen.
  6. Zorg ervoor dat jouw cadeaubonnen en of andere cadeautjes feestelijk worden ingepakt!
  7. Stuur je klanten een kerstkaartje met iets persoonlijks. Tuurlijk kan dit ook per mail. Maar in deze tijd waar we elkaar minder zien is het krijgen van iets persoonlijks extra leuk!
  8. Heb je alles op de rit? Een speciale actie of een speciale behandeling bedacht? Stuur dan een mailing uit! Zorg dat deze ook in het teken staat van de feestdagen. Als er speciale acties, aanbiedingen of kortingscodes zijn tijdens de feestdagen, stel je natuurlijk als eerste je bestaande klanten hiervan op de hoogte. Je kan eventueel ook exclusieve aanbiedingen voor vaste klanten bedenken. Als een soort cadeautje tijdens de feestdagen. De perfecte manier om je bestaande klanten op de hoogte te brengen van actuele acties en aanbiedingen is de nieuwsbrief. E-mail marketing is nog altijd een van de meest effectieve manieren om in contact te blijven met je doelgroep. Tijdens deze periode zijn potentiële klanten bovendien veel meer bereid om een aankoop te plaatsen. Zorg daarom voor een wervende mailing waarmee je al je vaste klanten en bestaande contacten op de hoogte stelt van je acties tijdens de feestdagen.
  9. Communiceer natuurlijk ook alles op je social media! Laat weten dat je speciale behandelingen, cadeautjes en acties hebt voor de feestdagen.

Specifiek voor jouw website/webwinkel

Webshops doen steeds meer met deze dagen en het is een aanrader om, zelfs als kleine salon, je bij deze rage aan te sluiten. Wij vonden op de website www.webwinkelsucces.nl veel tips om van jouw website/webshop iets feestelijks te maken. We zetten er een aantal voor je op een rij:

Pas je website/winkel aan naar de stijl van de feestdag
Een leuke manier om te laten zien aan bezoekers dat je bezig bent met de actualiteit, is het aanpassen van je webwinkel en website op basis van de feestdag die er op dat moment is. Houd er wel rekening mee dat dit een hoop werk kan kosten. Je moet bijvoorbeeld de kleurstelling wijzigen, banners laten maken en andere toevoegingen doen. Na afloop van de feestdag moet je dit weer terugdraaien. Toch kan het de moeite waard zijn omdat feestdagen zoals Kerstmis voor veel webwinkels de belangrijkste periode van het jaar zijn. In deze periode wordt het meest verkocht en daarom mag je er best wat extra aandacht aan besteden tijdens de feestdagen. Besteed vooral aandacht aan je homepage. De meeste bezoekers komen op je homepage en gaan vanuit daar door naar je webwinkel. Zet ook je (speciale) aanbiedingen op je homepage!

Verander jouw banners en buttons
Een aangepaste slider op je homepagina kan je ook voorzien van speciale kerstbanners bijvoorbeeld, hierdoor komt de bezoeker pas echt in de stemming. Als je een speciale aanbieding voor deze feestdag hebt, kan je die hier eenvoudig vermelden. Ook op andere ladingspagina’s kan je de speciale acties voor deze feestdag promoten met opvallende banners en call-to-action buttons bijvoorbeeld.

Geef een inkijkje in jouw salon/webshop via Video
Speel ook met video in op de kerstdagen, ook leuk om je bedrijf eens van binnen te laten zien aan jouw klanten!

Speciale collectie voor de feestdagen
In de salon verkoop je deze feestdagen speciale producten voor de feestdagen. Maak hier in je webshop ook een aparte categorie voor aan, zodat je producten nog beter vindbaar zijn voor (potentiële) klanten. Ook als bepaalde andere producten geschikt zijn om te kopen als een cadeautje, kan je deze producten in een speciale cadeaucategorie plaatsen.

Cadeaubonnen en kortingscodes zijn een must
Als je de verkoop tijdens de feestdagen nog meer wilt stimuleren, kan je ook exclusieve aanbiedingen of kortingscodes bedenken die alleen in deze periode beschikbaar zijn. Daardoor wordt een potentiële klant nog meer gestimuleerd om het product in deze periode aan te schaffen.

Heb jij nog leuke tips voor je vakcollega’s? Laat het ons weten!

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Serums van Ericsson Laboratoire by NEM COSMETICS
Feestdagen in aantocht! Tips voor jouw salon, website en webwinkel