Leren van vakgenoten: Petra Oosterhuis van Petraas

Petra Oosterhuis is 52 jaar jong en de eigenaar van Petraas te Nieuwe Pekela. Ze is getrouwd met Fred en moeder van 3 kinderen en een bonuskind. In 2012 heeft zij haar praktijk ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. “Ik was zelf zoekende naar een goede schoonheidsspecialist bij mij in de buurt en kon de juiste salon die voldeed aan mijn verwachtingen niet vinden. ‘Waarom ga je het zelf niet doen’, opperde het thuisfront. En voilá zo ontstond Petraas.”

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Voordat ik Petraas startte heb ik meerdere banen gehad. Ik begon als caissière bij een supermarkt, werkte daarna een aantal jaren als verkoopster in een kledingwinkel, ging vervolgens aan de slag als officemanager bij verschillende bedrijven om mij in 2008 nogmaals om te scholen tot schoonheidsspecialist.
In de beginperiode van Petraas was ik nog van mening dat alles wat ik had geleerd tijdens mijn opleiding ik ook in de praktijk moest brengen. Later merkte ik dat mijn passie echt ligt bij huidverbetering en wel in het bijzonder in huidverjonging. En dat is waar ik me nu volledig op richt. Ik bied een compleet concept waarbij de nadruk ligt op het opbouwen van een gezonde huid en het inspelen op de specifieke huidwensen van mijn klanten. Ouder worden is onvermijdelijk, mooi en gezond ouder worden een keuze. Met mijn expertise en exclusieve behandelaanbod ben ik onderscheidend in de regio. Als
expert in huidverjonging ontvang ik dan ook klanten uit de hele regio en zijn ze bereid een stukje verder te reizen.”

Werk je alleen of met een team?
“Ik werk alleen. Ik houd de controle en regie graag in eigen hand en kies er bewust voor om ook alleen te blijven werken. Ik geniet van het contact met mijn klanten en haal enorm veel passie en energie uit het ondernemen en alle uitdagingen die daarbij komen kijken.”

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
“Petraas is gevestigd in een royaal bijgebouw, losstaand van ons woonhuis. Prachtig gesitueerd in de tuin en voorzien van alle benodigde voorzieningen. De ruimte, waarin ik fulltime werkzaam ben, heeft een luxe uitstraling en ademt rust. De ultieme plek om mijn klanten een maximaal moment van ontspanning te kunnen bieden.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Natuurlijk kun je bij Petraas terecht voor een moment van ontspanning. De klanten die ik ontvang boeken echter hoofdzakelijk behandelingen die onderdeel uitmaken van het huidverjongingsconcept waarin ik gespecialiseerd ben. Bindweefselmassage, fruitzuurtherapie, microneedling en microdermabrasie staat hierbij centraal.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
“Ik bepaal mijn eigen kwaliteitsniveau. Niet het snelle verdienen, maar juist dat stukje extra. Extra tijd, extra persoonlijke aandacht en extra dienstverlening zorgt voor een maximale kwaliteit en daarmee voor een optimale beleving van de klant. Daar haal ik mijn voldoening uit en krijg ik energie van.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“Mijn werk is mijn passie, om bij te blijven in het vak lees ik de vakbladen, bezoek vakbeurzen en blijf mij ontwikkelen doormiddel van trainingen bij mijn leverancier en het volgen van diverse cursussen. Ook vind ik het fijn om met mijn collega’s te sparren, we begrijpen elkaar en delen de passie.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en)?
“Mijn favoriete merk? Cenzaa! Gevolgd door IK Skin Perfection. Beide merken zijn van onze eigen Hollandse bodem en bieden zowel op basis van ontspanning en huidverbetering alles wat past binnen het concept van Petraas. Los van de hoge kwaliteit van de producten is de uitstraling geweldig en biedt mijn leverancier Summery Cosmedical Group goede begeleiding en ondersteuning bij de marketing van deze producten.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“Bah, waarom vragen jullie dit nou…ik wilde nog wel bescheiden blijven. Maar als ik mijn klanten mag geloven ben ik degene die de salon uniek maakt. En dat is misschien ook wel waar, ik ben een echte vak freak, leer nog altijd bij en blijf me ontwikkelen. Daardoor is mijn kennis altijd up to date en kan ik mijn kanten geregeld verrassen met een nieuw product of een gave nieuwe behandeling. ik wil namelijk net dat ietsje meer geven waardoor men bij
mij komt en niet eens over een andere salon na wil denken. In Oost-Groningen een luxueus concept neerzetten vraagt om lef en dat waarderen mijn klanten.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“De meeste nieuwe klanten komen via mond tot mondreclame binnen. Daarnaast besteed ik veel aandacht aan het up to date houden van mijn website en ben ik zeer actief op social media met veel kwalitatieve info, waarbij ik wel graag gebruik maak van een vleugje humor.”

Waarom komt een klant weer terug?
“Verstand van je vak en kennis van de huid is natuurlijk essentieel, maar persoonlijke aandacht en het bieden van behandelingen op maat zijn het belangrijkste element. Klanten voelen zich thuis bij Petraas. Een complete behandeling wordt afgesloten met een lekker kopje thee of lekkernij. Aandacht voor de klant is het belangrijkste element waardoor ze zich bijzonder voelen. En dat gevoel vraagt om herhaling. De volgende afspraak wordt dan ook vaak direct bij het afrekenen geboekt. Dat is het moment dat men het gevoel nog even vast wil houden en zich verheugt op een volgende keer.”

Klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren
“Het komt gelukkig niet vaak voor dat klanten te laat komen en eigenlijk nooit meer dan hooguit 5 minuten. Deze eventuele 5 minuten merk ik niet in mijn agenda, gezien ik altijd wat reservetijd incalculeer. Nu tijdens de COVID periode ben ik zeer soepel met een afzegging op het laatste moment, maar in de “normale” tijd wordt een – te late – afzegging wel (deels) in rekening gebracht.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Ik gebruik Facebook en Instagram. Dat zijn consumentgerichte platforms waar veel van mijn klanten te vinden zijn. Ik gebruik het om in contact te blijven met mijn klanten, extra aandacht te geven en ze te informeren over nieuwe producten of behandelingen.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?
“Kennis is macht en daarom vind ik het belangrijk me te blijven ontwikkelen. Ik wil graag alles weten over producten en ingrediënten. Met de online cursus van het HUYD Expertise centrum weet ik nog beter wat ingrediënten doen voor de huid, waarom ze zo belangrijk zijn. Het HUYD Expertise centrum zorgt er zo voor dat ik mijn klanten net dat beetje extra aandacht kan geven.”

Ga jij je inschrijven in het SKIN-register?
“Sterker nog, dat heb ik al gedaan. Ik vind het geweldig om je zo te kunnen onderscheiden als kwalitatief hoogstaande schoonheidsspecialist. Het SKIN-register sluit aan op mijn eigen wens om hoogwaardige dienstverlening te bieden.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Denken dat de prijs van mijn dienstverlening afhankelijk is van mijn concurrenten in de regio. Niet de concurrentie bepaalt wat je waard bent, maar de kwaliteit van je dienstverlening. Jezelf overschatten is misschien niet goed, jezelf onderschatten is desastreus.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Na het winnen van de Cenzaa Huidexpert Award regio Noord Nederland had ik de smaak te pakken. In 2019 schreef ik me in voor de Beauty Award en ben nu al bijna een heel jaar genomineerd als een van de beste drie schoonheidsspecialistes van Noord Nederland. Wat zou het fantastisch zijn deze titel (uitgesteld door Corona) in april 2021 in de wacht te kunnen slepen.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Er gaat een tweedeling ontstaan. Naast wellness en het er “gewoon” goed uitzien krijgt de branche meer aanzien op het gebied van gezondheid. Mooier ouder worden, maar vooral ook gezonder ouder worden. Hierin liggen kansen voor specialisten zoals ik me zelf graag wil profileren.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Luister naar je man…. Nee, zonder gekheid achter iedere sterke vrouw staat een geweldige partner. Die van mij steunt me in het ondernemerschap, maken van begrotingen en plannen voor de toekomst. Ik kan mijn verhaal kwijt en krijg feedback. Zorg voor een sterke achterban, dat houdt je scherp.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen?
“Ga uit van je eigen kracht! Maak je niet druk om concurrentie of mensen die het verschil tussen duur en kostbaar niet kennen. Vinden ze je te duur, dan is het waarschijnlijk niet je doelgroep. Kies bewust voor je klant en bied je een waardevol product, dan kiest de klant uiteindelijk ook bewust voor jou.”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Kruidvat schenkt 300 beautypakketten aan BeautyBank
Leren van vakgenoten: Petra Oosterhuis van Petraas