Leren van vakgenoten: Wendy Simon – schoonheidsinstituut Aglaia (B)

Wendy Simon wordt deze maand 31 jaar en is eigenaresse van Schoonheidsinstituut Aglaia in Steenhuffel, België. Ook in België hebben ze de felbegeerde Beauty Awards en daar is Wendy een van de genomineerden van. Haar salon bestaat nu al bijna 11 jaar. “Ik ben gestart in een kamertje in het huis van mijn ouders. Nu is het in mijn eigen woning (een nieuwbouw).” Zij heeft een instituut aan huis maar wel met een aparte ingang. Daar werkt zij momenteel 4/5 dagen per week.

Dit interview vond plaats nog voordat de Belgische overheid een lockdown aankondigde.

Hoe lang ben je al actief in de branche?
“Ik ben al 12 jaar in de branche actief. Voordat ik mijn eigen salon begon heb bij drie andere instituten gewerkt en had steeds afgrijselijke bazinnen. Hierdoor verloor ik mijn passie voor het vak. Ik dacht wat ik zelf doe, doe ik beter en zo ben ik zelfstandige geworden.”

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Mijn specialisatie is alles wat met nagels te maken heeft: manicure, kunstnagels, gelnagels, gellak, sopolish, en medische pedicure. Daarnaast doe ik ook gelaatsverzorging, ontharing en make-up. De meest geboekte afspraken zijn voor medische pedicure.”

Wat doe je om bij te blijven?
“Ik doe jaarlijks 4-5 opleidingen daarnaast volg ik ook online Webinars en vind ik veel informatie online, bijvoorbeeld via YouTube. Ik ben van mening dat je nooit genoeg kan bijleren.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd?  
“Mijn laatste opleiding zou vorige week zijn: Sugar wax bij asapnails, maar is helaas geannuleerd door corona 🙁. Mijn voorlaatste opleiding was in september: gellak bij asap nails. Ik leer altijd veel dingen bij. Deze keer was het vooral productapplicatie, vijltechniek en kleurapplicatie. Na elke cursus heb ik zoveel nieuwe tools en pas die ook meteen toe. Klanten zeggen vaak: aaah dat is nieuw 🙂 zo weten ze ook dat ik altijd blijf bijleren.”

Wat vind jij het leukste aan ondernemen?
“Mijn eigen agenda inplannen, zelfstandige zijn, maar toch nog veel bij mijn kinderen zijn. Ik heb namelijk een tweeling van 3 jaar, die nog veel van mij vragen. Ik heb een goede balans gevonden tussen privé en werk.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Dat zijn de merken waarmee ik werk ofcourse! Mijn hoofdmerk is Babor voor alles van gelaat en lichaam, de minerale make-up van Bellapierre, het Belgische merk Abstract voor alles wat met nagels te maken heeft en de nagellak van OPI. Waarom ik deze merken gekozen heb: RESULTAAT 🙂. Het heeft 11 jaar geduurd om deze ‘groep’ samen te stellen, maar nu ben ik ECHT tevreden.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“De persoonlijke aanpak. Niemand zegt ik ga bij Aglaia, iedereen zegt ik ga bij Wendy en ook de ‘groep’ van merken.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Reclame op sociale media, nieuwsbrieven, website, reclame aan de buitenkant van het huis (vlag, logo op gevel), in de flair staan, sponsering en autobelettering.”

Waarom komt een klant weer terug?
“Vaak zeggen ze : de leuke babbel. Ik kan goed luisteren 🙂 naar hun verhalen maar ook naar wat ze echt willen uit hun behandeling.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Ik heb een online boekingssysteem en de klanten krijgen een herinnering de dag op voorhand. Hierdoor worden annuleringen tot een minimum beperkt.”

Wat betekent social media voor jouw salon? Op welke ben je het meest actief en waar heb je het meeste interactie met (potentiële) klanten?
“Social media is iets waar ik dagelijks mee bezig ben. 1x per maand maak ik een social mediaplanner, met alles wat ik wil posten. 2x per dag gaat er een alarm af op mijn gsm en dan pak ik mijn planner en weet wat ik die dag moet posten. Het vraagt allemaal veel tijd en energie, maar ik merk wel: hoe actiever ik ben op sociale media hoe meer boekingen online. Ik heb meer interacties met klanten via Instagram, ik denk dat Facebook aan het minderen is bij iedereen.”

Van welke beroepsorganisatie ben jij lid?
“Van de Belgische Beauty Federatie.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Ik denk toch wel: een klant vragen hoe het met haar echtgenoot is en ze zei tegen me “Ik heb toch vorige keer gezegd dat hij is overleden.” Verschrikkelijk, ik kon wel in de grond zakken van schaamte.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Mijn nominatie voor schoonheidsspecialiste van het jaar. Ik zit momenteel bij de laatste 5! Super trots ben ik. De finale is opgeschoven naar 2021. Dus moeten we wat langer wachten.”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche?
“Meer en meer mannen. Ook denk ik dat onze uren wat gaan shiften. Klanten willen later komen, omdat ze langer werken en misschien op zondag werken.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
“Doe veel research naar andere instituten in de buurt (ik vind dat er vaak teveel instituten op dezelfde plaats zijn), blijf jezelf opleiden, durf de stap te zetten en omring je met goede mensen.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp? 
“Door corona is er een daling in de omzet. Hoe kunnen we dit aanpakken? Hoe pakken jullie dit aan?”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Hart onder de riem voor onze Belgische vakgenoten
Leren van vakgenoten: Wendy Simon – schoonheidsinstituut Aglaia (B)