Leren van vakgenoten: Isabelle van Bellafleur (B)

Posted on

In deze editie van ‘Leren van vakgenoten’ leren jullie een Belgische vakcollega kennen. Isabelle is 31 jaar en is sinds 2018 parttime actief met haar salon Bellafleur. Alhoewel ze haar carriere in het toerisme en sales startte, lag haar hart bij beauty. Ze maakte een carrièreswitch en richtte in 2018 haar eigen bedrijf op. Bellafleur is gevestigd in Elewijt (Zemst), zeer centraal aan de E19 tussen Mechelen, Leuven en Antwerpen. 

Je deed voorheen dus iets totaal anders?
“Ik heb oorspronkelijk Toerisme- en Recreatiemanagement gestudeerd. Na een carrièreswitch heb ik een opleiding tot Nagelstyliste, Make-Up Artist en Schoonheidsspecialiste gevolgd. Met mijn bedrijf richt ik me vooral op huidverzorging en -verbetering.”

En je werkt parttime?
“Ik heb een salon aan huis en werk inderdaad parttime. Ik werk alle namiddagen vanaf 14:00 uur, behalve op dinsdag.”

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?
“Je eigen baas zijn, eigen uren kiezen en vooral andere mensen laten stralen.”

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak? 
“Ik volg continue perfectietrainingen en nieuwe technieken.”

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
“Voor de gelaatsverzorgingen werk ik met de fantastische producten Germaine de Capuccini. Een innovatief, modern merk van uitzonderlijk niveau dat professionalisme, know-how en kwaliteit steeds op de eerste plaats zet en helemaal aansluit bij mijn persoonlijkheid en ambitie. Qua make-up heb ik gekozen voor Bellapierre. Een mineraal merk dat wordt aanbevolen door dermatologen, hypoallergeen en cruelty free is. Daarnaast biedt het zelfs aan de meest delicate huid een perfect aanvulling op de dagelijkse verzorging.”

Wat maakt jouw salon uniek?
“Alles gebeurt in huiselijke sfeer, iedereen wordt uitgebreid geholpen en verdient evenveel aandacht. Ik geef altijd verkoop-advies zonder te pushen, maar alleen in dat wat voor de klant past. Ik verkoop ook alleen producten waar ik 100% achter sta.”

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
“Ik gebruik vooral Social Media en deel de reviews die ik ontvang.”

Waarom komt een klant weer terug bij jou?
“Ik ben vooral gespecialiseerd in huidverbetering, dit kan nooit bekomen worden na 1 afspraak. Het is dus vanzelfsprekend dat we samen gaan werken aan de klant zijn/haar huidconditie en er niet teveel tijd tussen de afspraken zit.”

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
“Gelukkig heb ik dit bijna nooit. Maar normaal hanteer ik volgende regels: 1ste keer zie ik het door de vingers, 2de keer reken ik 50% aan bij annulatie, 3de keer 100%.”

De beste tip die ik ooit kreeg was: niet teveel verschillende diensten aanbieden, maar je specialiseren en daar op focussen.”

Wat betekent social media voor jouw salon?
“Veel, vooral tijdens de lockdown heb ik hierdoor een goede omzet gedraaid door het maken van filmpjes op Instagram. Klanten reageerden en bestelden online producten.”

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
“Een coaching bij Micheline Vandevoorde, vorige CEO van Germaine de Capuccini. Zij heeft veel tips gegeven voor een startende ondernemer.”

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Bij het waxen van de wenkbrauwen, warme wax laten vallen in de klant haar haarlijn. Gelukkig kon ze ermee lachen en heb ik het eruit gekregen met olie en zonder al te veel haartjes te moeten afknippen. De klant hoefte niet te betalen 😉.”

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Ik ben nog te kort bezig om dit al te kunnen benoemen. Maar een nieuwe klant die langskomt voor een huidanalyse + verzorging en nadien een hele hoop verzorgingsproducten aankoopt om thuis verder aan de slag te gaan geeft mij een enorme energieboost!”

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen zie jij nog? 
“Ik heb als starter veel ups en downs. Ik ben soms onzeker en weet niet of het ooit zal lukken in hoofdberoep te kunnen werken. En of ik dit überhaupt wel wil. De toekomst zal dit uitwijzen.”

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
“Niet teveel verschillende diensten aanbieden, maar je specialiseren in enkele dingen en je hier op focussen.”

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je wellicht tips van collega’s?
“Wat ik het moeilijkste vind is nieuwe klanten vinden en jezelf blijven onderscheiden. Hier kan ik wellicht nog tips over krijgen.”

Wil jij ook meewerken aan deze rubriek? Meld je dan aan via info@beauty-pro.nl.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Wel of geen asbest in make-up van Hema en Douglas?
Leren van vakgenoten: Isabelle van Bellafleur (B)