HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Dé 10 Wellness Trends in 2022

WellnessSpots.com deed onderzoek naar de wellnesstrends voor 2022 en kwam tot de volgende conclusies. “Steeds meer Nederlanders willen zich verwellnessen, of hebben meer ‘me-time’ nodig, zijn bezig met ‘selfness’ of willen ontdekken wat woolness en vinotherapie is. Nu meer dan ooit willen steeds meer vrouwen, maar ook mannen zich vaker compleet kunnen ontspannen en genieten van de dingen die wel kunnen. Bijzondere wellness belevingen, wellness thema reizen, met je eigen gezelschap naar een luxe privésauna, eerst inspanning en dan ontspanning tijdens een workation, genieten van slow travel en met aandacht voor de natuur duurzaam op wellness vakantie gaan. WellnessSpots.com zocht het allemaal uit en stelde de top 10 wellness trends voor 2022 vast.”

De 10 Wellness trends in 2022

1. Selfness

2. Wellness belevingen

3. JOMO

4. Privé sauna’s

5. Meer privacy, rust en natuur

6. Workation

7. Slow, duurzaam en milieuvriendelijk reizen

8. Natuurlijke producten, lokale ondernemers en mooie ambachten

9. Bijzondere wellness belevingen en wellness thema reizen

10. Creëer je Wellness Lifestyle

De trends nader bekeken

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Selfness, zorg goed voor jezelf

Een van de meest genoemde goede voornemens zijn, ‘meer ontspannen’ en ‘meer genieten’. De huidige ontwikkelingen hebben invloed op het gedrag van mensen die zich nu meer bewust dan ooit zijn aangaande hun gezondheid. Iedereen hoopt dat 2022 het jaar wordt waarin genieten en ontspannen met minder zorgen werkelijkheid wordt.

Nederlanders maken vaker tijd voor een Me-Time moment, kiezen voor een zen inrichting zodat een huis een thuis wordt waar je kan ontspannen. De Wellness Lifestyle is als een fijn medicijn.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Onderdompelen in wellness belevingen

Uit recent onderzoek van Booking.com blijkt dat het ‘pluk-de-dag-gevoel’, het waardevol willen maken van elke reis en de reislust hoog is. Wij merken vooral dat de Wellnesslust toeneemt in alle 8 dimensies waar wellness om draait. Steeds meer Nederlanders dompelen zich onder in de wondere wellness wereld en zijn er klaar voor om de wereld opnieuw te ontdekken en onvergetelijke herinneringen te maken. Een van de trends is dat Nederlanders zich graag willen laten verrassen. Sprs.me is een bekende reisorganisatie bij het grote publiek en bij Vakantieadres Onbekend kan je speciaal kiezen voor het thema Wellness & Romantisch.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Wellness is the new luxury!

Preventief goed voor jezelf zorgen! Meer bewegen, gezonder eten, jezelf weerbaarder maken ter voorkoming van een burn-out. Het is tijd voor meer wellness dat bijdraagt aan het well-being gevoel. Vroeger was het luxe als je met vakantie kon. Tegenwoordig is het luxe als je de tijd hebt om echt te ontspannen en goed voor jezelf te zorgen. “Ongeveer twee op de vijf Nederlanders geeft aan het afgelopen jaar een bezoek te hebben gebracht aan een sauna. De nummer één reden is ontspanning” aldus Frans Kragten van Privesauna.nl.

Lieke Lamb, Trend- en vrije tijd expert en CEO van het Future Expertise Center: “Als tegenreactie op de vluchtige en gehaaste maatschappij waar we uit kwamen en deels geforceerd door de pandemie, zijn we gaan inzien hoe luxe tijd kan zijn. Het nemen van tijd, het niet opgejaagd zijn, het niet af hoeven strepen van lijstjes. De spanning er even af! Leefden we lang met FOMO (fear of missing out), inmiddels is die term vervangen door het nieuwste trend-woord: JOMO (Joy of missing out). Je kan prima gelukkig zijn zonder in alle haast de wereld over te racen om je bucketlist te vullen. Wellness wint daardoor aan populariteit. Tijd en bezinning. Rust en ontspanning. Als je toch op prachtlocaties bent, geniet er dan ook echt van. Neem die tijd.”

Luxe vakantiehuizen worden steeds populairder, op bijna alle bekende vakantieparken in Nederland kan je nu huisjes huren met een bubbelbad, hottub of sauna in de tuin. In het boekingsgedrag op Wellness Spots zien wij een flinke toename in boekingen voor luxe vakantiehuizen met wellness faciliteiten. Vooral natuurhuisjes zijn populair. Kuurreizen waren er altijd al voor mensen met bijvoorbeeld psoriasis of reumatische aandoeningen. Kuuroord Bad Bentheim net over de grens wordt veel bezocht door Nederlanders en Slovenië heeft onlangs aan de Nederlandse pers laten zien dat drie keer per dag water drinken uit een bron goed voor je is. Wellness Retreats naar verre oorden worden aangeboden met een verblijf van minimaal 5 nachten want je hebt tijd nodig om herboren huiswaarts te keren. Bij JOALI BEING, het allernieuwste Wellbeing Retreat Resort op de Malediven, staat ‘Selfness’ centraal. Well Living accommodaties, Earth-to-Table voedingservaringen en welzijnsexperts die je ‘weightlessness’ laten ervaren.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Luxe privé sauna’s schieten als paddenstoelen uit de grond

Een groepsaccommodatie die is omgetoverd tot een Spa Parel, een boer die stallen transformeert tot een luxe privé sauna, particulieren die een Bed & Wellness starten met privé wellness faciliteiten, gesloten kroegen die worden omgebouwd tot tijdelijke privé wellness appartementen en een wellnessboot die wordt aangeschaft zodat gasten letterlijk de natuur in kunnen duiken. De Nederlandse ondernemers zijn creatief ten tijde van de pandemie om het inkomen aan te vullen. Een bezoek aan een privésauna is erg populair geworden, mede door de sluiting van sauna’s en wellnessresorts. In een privé sauna kan je met je eigen gezelschap van allerlei wellness faciliteiten genieten. Ook geen gedoe met wel of geen badkleding, in een privé sauna bepaal jij waar je je het prettigst bij voelt. Het grootste voordeel van een privésauna bezoeken is de volledige privacy, gevolgd door hygiëne en een intieme sfeer.

Frans Kragten; “Uit een onderzoek van Privesauna.nl uitgevoerd door Markteffect blijkt dat 68% van de Nederlanders nog niet precies weten wat een privé sauna nou eigenlijk is. Er zijn twee doelgroepen. Enerzijds 40+ die echt bewust voor mooie en luxe Bed & Wellness locaties kiezen waar ze kunnen overnachten en in alle privacy genieten van wellness faciliteiten. Anderzijds zijn het gasten van 30+ die voornamelijk kiezen voor een privésauna om even lekker te chillen voor een paar uur met de eigen partner of een klein gezelschap. We zien ook veel gasten die vanwege hun geloofsovertuiging, lichamelijke beperkingen of andere privé redenen niet op een openbare plaats naakt willen verblijven. Veel mensen denken dat een privé sauna een soort van club is die als seks locatie wordt gebruikt. Na een uitleg wat het concept privé sauna exact inhoudt toont ruim 62% van de ondervraagden interesse om een keer een bezoek te brengen aan een privé sauna. Uiteindelijk draait het erom dat mensen in alle privacy samen ongestoord kunnen ontspannen. In België is het gebruik van privé sauna’s al veel bekender, in België kan je kiezen uit zo’n 1000 locaties terwijl in Nederland het aanbod rond de 200 locaties ligt. Er zit dus nog genoeg potentie om de Nederlanders het privé sauna aanbod te laten ontdekken. Kragten verwacht dat er de in de komende 3 jaar nog zeker 300 nieuwe privé sauna’s bijkomen!”.

Lieke Lamb beaamt dit: “we zagen het al bij de thuisbar, de mancave in de tuin, een buitenkeuken en garagefeesten. Mensen zijn creatief als het gaat om ontspanning. Hottubs en Sauna’s vormen daar geen uitzondering op. Prive en in kleiner gezelschap draagt enkel bij aan het gevoel van totale ontspanning.”

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Op zoek naar meer privacy, rust en natuur

Nederlanders trokken er massaal op uit op zoek naar privacy en rust in de natuur. Nederland werd herontdekt vanuit luxe wellness vakantiehuisjes en kampeer en glamping liefhebbers kwamen aan hun trekken op wellness campings of bij Pop-Up Wellness locaties. Badderen tussen de varens op een top locatie, “sinds corona uitbrak en veel sauna’s en wellnessresorts hun locaties moesten sluiten zag Privesauna.nl het aantal reserveringen met meer dan 50% toenemen. Brabant staat al járen op nummer één qua keuze aanbod aan privé sauna’s”.

Een ding is zeker, massatoerisme daar hebben Nederlanders even geen zin in. Wat dat betreft is Slovenië een aanrader dat op plaats 5 staat in de Best Destinations 2022 van Lonely Planet. Wellnessholics & Chocoholics kunnen naar Chocolate village, je kan de ‘Tower of health and happiness’ beklimmen en baden in zwart thermaal water. De enige andere locatie ter wereld waar dat kan is in Azerbeidzjan. Ook Zuid-Tirol is een Wellness Walhalla op het gebied van kuren, wellness food, Kneipp wandelingen en complete Kneipp spa boerderijen. In Tsjechië zijn er onlangs 3 kuuroorden toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst wat betekent dat ze nu de naam; ‘The Great Spas of Europe’ mogen gebruiken. In Finland, één van de gelukkigste landen van de wereld is het aan de orde van de dag om af te spreken in een sauna en al zwetend bij te kletsen.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Workation, eerst inspanning, dan ontspanning

Een Zoom vergadering, een netwerk afspraak via Teams. Inmiddels hebben de Nederlanders bewezen dat er prima vanuit huis gewerkt kan worden. Van al dat thuiszitten word je creativiteit minder en je hebt het gewoon nodig om op adem te komen en even op te laden buiten je eigen omgeving. Voor veel banen is een tafel, een stoel en internet voldoende om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

Workations in Nederland, Europa en Azië werden de afgelopen jaren al steeds populairder. In Nederland zijn er zelfs Tiny Offices te huur op de EuroParcs vakantieparken waar je in een Tiny House kan overnachten en waar een gemeenschappelijke hottub in de tuin staat. De deeleconomie wordt steeds populairder, een hottub omringd door Tiny Houses is hier een voorbeeld van.

Lieke Lamb: “Met het thuiswerken en de digitalisering wordt de grens tussen werk en prive steeds kleiner en vager. Belangrijk om dus te waken over een goede verdeling tussen inspanning en ontspanning. Te zorgen voor voldoende frisse input en ervaringen om je aan op te kunnen laden. Het nuttige combineren met het aangename voor een goede balans.”

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Slow, duurzaam en milieuvriendelijk reizen

Wij gaan steeds bewuster leven met meer aandacht voor de natuur. Die ontwikkelingen zie je ook terug in het wellness gedrag van mensen. Reizigers verblijven langer op een plek, mensen willen geen lijstjes meer afstrepen om alles te zien maar genieten ervan om in wellness resorts alle faciliteiten te ontdekken. Ze gaan mindful wandelen met aandacht voor de natuur of gaan bosbaden, een combinatie van mindfulness en meditatie dat in Japan heel populair is en daar Shinrin Yoku heet.

Er wordt meer gelet op de ecologische en CO2 voetafdruk en klimaatwijs op vakantie gaan. Ontspannen en genieten op duurzame vakantiebestemmingen geeft mensen meer en meer het gevoel dat ze met een schoon geweten op vakantie kunnen gaan. Een voorbeeld hiervan zijn de BIO HOTELS, een van de grootste verenigingen van milieuvriendelijke hotels waarvan er in Europa meer dan 100 te vinden zijn. Het meest duurzame hotel ter wereld is het Bucuti & Tara Beach Resort op Aruba. Zij hebben als eerste hotel ter wereld de prestigieuze Global United Nations 2020 Climate Action Award for Climate Neutral Now gewonnen.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Natuurlijke producten, lokale ondernemers en mooie ambachten

Ook qua wellness producten wordt er steeds vaker gekozen om daarbij de lokale ondernemers te steunen en te genieten van al het moois van eigen bodem. Wellness food kopen wij bij de boer, genieten van al het moois uit de zee kan met luxe zeecosmetica en producten van schapenwol zijn populair. Op Texel kan je zelfs in een wolbad stappen en een wellness route volgen. Slapen met een schoon geweten kan onder een duurzaam dekbed.

Lieke Lamb: “Het bewust omgaan met de grondstoffen van de aarde, het zuinig zijn met plastic, met afval, met het belasten van natuur en omgeving en transparantie over waar iets vandaan komt, is in deze tijd steeds vanzelfsprekender.”

Natuurlijke lichaamsverzorging die je ‘worry-free’ op kan smeren. ‘Reef Safe’, ‘better beauty’ en ’s werelds eerste voor 90% plastic vrije verzorgingsmerk. De mogelijkheden zijn oneindig! Schapenwol is populair maar de luxe vezels van alpacawol en het mooie ambacht van wol weven brengt je naar de Wild Atlantic Way in Ierland waar McNutt of Donegal de mooiste Wellness Lifestyle producten maakt. In Nederland is het onder andere The Knitwit Stable die zich hard maakt voor een duurzame kledingindustrie. Red Online Marketing verwijst ook in de marketingtrends voor de travel- en leisure branche naar een onderzoek waarbij het aannemelijk is dat consumenten een sterkere voorkeur blijven houden voor luxe, bekende en lokale merken.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Bijzondere wellness belevingen en wellness thema reizen

Veel reizigers kiezen écht bewust voor een ervaring of thema reis zoals Wijn & Wellness, Wellness & Romantisch, Wol & Wellness, Avontuur & Wellness, Wintersport & Wellness en spa- en golfreizen.

Slapen in boomhutten, domes of bubbels met een bubbelbad en sauna voor de deur. Bubbelen onder het noorderlicht, badderen in een boomstam, vinotherapie in een wijnbad, een bierspa bezoeken of in een appel, melkbad of wolbad stappen kan ook. Het Apfelhotel Torgglerhof Farmhouse met een Bio Appel Sauna is uniek in de wereld en gewaardeerd met een Ahead Europe Award voor het geweldige design. Een bijzondere sauna experience kan je dit jaar beleven in Estland waar op 22 juni 2022 de eerste World Sauna Race wordt gehouden en afkoelen na een sauna bezoek kan bij het bijzondere Artic Bath hotel in Zweeds Lapland.

Fotocredit: wellnessspots.com
  1. Creëer je Wellness Lifestyle, de woon- en interieur trends

Je huis moet een thuis zijn waar je tot rust kan komen en ontspannen. Een van de kleurtrends zijn rustgevende en zachte kleuren die gebruikt worden bij de Simple & Slow, back to nature, Wabi Sabi en duurzame woontrends.

Mensen kiezen steeds bewuster voor mooie lifestyle producten die jarenlang meegaan. Zachte merino wollen plaids, luxe handdoeken voor in de badkamer, fijne loungewear voor thuis, een design aroma diffuser en een Spa Sensation met het nieuwe Robijn wasmiddel. Mensen die een grote tuin hebben huren een mobiele sauna of hottub en wie dat niet heeft kiest voor een massage aan huis. Kookliefhebbers kunnen thuis wellness food bereiden aan de hand van het Collageenkookboek of de lekkere recepten van The Wellness Lifestyle uitproberen dat is samengesteld door de beroemde chef-kok Daniel Orr (Chef D) en wellnesscoach Kelly Baute (Dr. K). Je huis schoonmaken doe je met schoonmaakmiddelen die eruitzien als mooie beautyproducten. Fijn, want een lekker fris huis betekent ook een schoon hoofd en rust in je kop.

Fotocredit: wellnessspots.com

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
BEAUTY Düsseldorf & TOP HAIR verplaatst naar begin zomer
Dé 10 Wellness Trends in 2022