NIEUW! Starters in de beautybranche

Voor de start van deze nieuwe rubriek spraken wij met eigenaresse Brenda van Raak van BeautyBren. Zij startte in een moeilijke tijd. Ze was net een week open en toen kon ze door Corona haar deuren weer sluiten. Niet letterlijk, want ze heeft zich die periode vol op de productverkoop gericht. Maar makkelijk is anders als je nog een klantenbestand moet opbouwen!

Bij het starten van een salon komt heel veel kijken. Je moet toch wel wat ondernemerskills hebben en weten waar je voor alles terecht kan. In deze nieuwe rubriek vertellen starters uit de branche wat zij hebben gedaan voordat ze de salon opende, waar zij hun inrichting vandaan hebben gehaald, hoe zij met verschillende merken in aanraking zijn gekomen, hoe zij hun behandelprijzen hebben bepaald en wat er verder nodig is als startende ondernemer. Ga jij een salon openen of wil je in de toekomst een salon openen? Lees dan verder, want wie weet heb jij iets aan de tips van deze starter! Overigens ook een leuke rubriek voor alle andere vakspecialisten, want het is mooi om te zien waar deze nieuwe vakspecialisten in de branche zich op focussen en hoe zij alles aanpakken. En hebben jullie tips voor de starters? Laat dan een bericht achter onder dit artikel, zij kunnen jullie tips goed gebruiken! #samensterk #debeautybranchedatzijnwesamen Lees hieronder het verhaal van Brenda.

Wanneer ben je gestart als zelfstandig schoonheidsspecialist?
“Ik ben met mijn eigen salon begonnen tijdens de coronacrisis. Er zat maanden voorbereiding in om de salon te openen. Ik had dus van tevoren nooit kunnen verwachten dat wij ineens met een virus te kampen zouden krijgen. Uiteindelijk heb ik halverwege maart mijn salon geopend en moest ik een week later alweer dicht voor behandelingen. Doordat ik in principe gelijk weer dicht moest voor behandelingen, ben ik mij in het begin vooral gaan focussen op de productverkoop. Ik moest op een creatieve manier toch zichtbaar gaan worden voor de (nog niet bestaande) klanten. Dit deed ik door actief te zijn op social media, veel energie te steken in productfotografie en mijn website op te bouwen. Omdat ik nu veel tijd over had, ben ik ook blogs gaan schrijven op mijn website. Die blogs brengen de bezoekers extra kennis over skincare en mijn producten. Als deze coronacrisis mij iets geleerd heeft, is het om creatief te zijn en dat ons vak niet ophoudt bij het geven van behandelingen.”

Welke opleiding heb je gedaan en waar heb je ervaring opgedaan?
“Ik ben in september 2019 begonnen aan een versnelde opleiding aan de Wellness Academie. Ik heb voorheen een totaal andere studie gedaan, waar ik in mijn derde jaar mee ben gestopt. Ik wilde nu voor het vak van schoonheidsspecialiste gaan, iets waar mijn interesse al langer lag. Dit is ook de reden waarom ik voor de versnelde versie ben gegaan, wat pittig was, maar uiteindelijk heb ik dit in januari 2020 succesvol af kunnen ronden. Ik moet wel eerlijk aangeven dat de kennis die je aangereikt krijgt nog erg basis is. Het is dus wel noodzakelijk dat je jezelf bijschoolt door middel van losse cursussen, webinars, etcetera. Nadat ik de opleiding heb afgerond, ben ik gelijk mijn eigen salon gaan opstarten. Ervaring ga ik dus opdoen in mijn eigen salon.”

Wat waren jouw eerste stappen op weg naar jouw eigen salon?
“Tijdens het proces van het opstarten van mijn eigen salon ben ik begonnen met het bedenken van een naam. Al snel kwam ik uit op BeautyBren, een combinatie van mijn vakgebied en mijn naam (Brenda). Vervolgens ben ik naar de KvK gestapt om alles vast te laten leggen en alles officieel te maken. Ongeveer tegelijkertijd heb ik een zakelijke rekening geopend, zodat ik daar alle betalingen van kon doen. Ik heb informatie om te starten vooral uit facebookgroepen gehaald, speciaal voor startende schoonheidsspecialisten. Daar kon ik al mijn vragen stellen. Toen ik alles officieel had gemaakt, ben ik naar een grafisch designer gestapt om een logo inclusief huisstijl te laten ontwikkelen. Dit is even een flinke uitgave, maar ik vond het belangrijk om vanaf het begin aan mijn branding te werken. Zij heeft ook mijn visitekaartjes en cadeaubonnen ontworpen.”

Je zit in een bedrijfspand. Hoe heb je die gevonden? En hoe doe je dat als je als starter natuurlijk nog geen volledige geldstroom hebt? 
“Mijn salon bevindt zich in een kledingwinkel, die mijn moeder samen met mijn zus runt. Zij zijn in oktober 2019 naar een pand van ruim 300 m2 verhuisd in Papendrecht, waar ruimte zat was om een salon in te bouwen. Op deze manier kunnen wij samen een concept neerzetten, met fashion en beauty in één pand. In het begin heb ik vooral heel veel eigen geld in moeten leggen om deze droom te verwezenlijken. Ook had ik hier en daar al een bekende die alvast een behandeling wilde terwijl ik nog niet officieel geopend was. Deze inkomsten kon ik direct weer gebruiken om opnieuw te investeren.”

Hoe zit het met een website en/of webshop? Heb je dat zelf gebouwd of laten doen? En hoe ging dat in zijn werk?
“Ik heb mijn website zelf gebouwd. Dit heb ik gedaan via Shoppagina. Het was in het begin wel even leren werken met dit programma, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, gaat alles een stuk makkelijker. Gelukkig had ik hulp van mijn zus, die zelf al jaren met dit programma werkt! Verder werk ik met de salonsoftware van Salonized. Dit is ook gelijk mijn agenda, waardoor klanten gemakkelijk online een afspraak kunnen boeken. In het begin vond ik het spannend om zulke abonnementen af te sluiten, omdat er toch maandelijks een bedrag word afgeschreven. Al snel zag ik dat ik de kosten voor dit programma er redelijk snel uit heb en dat het je ook zo veel meer gemak biedt. Je hoeft bijvoorbeeld niet te klungelen met je voorraden en agenda. Bovendien houdt het ook je omzet bij en kan je in verschillende overzichten zien waar jij jouw omzet uit haalt.”

Waar heb jij alle salonbenodigheden vandaan gehaald? (Stoel, lampen, inrichting evt. apparatuur) Heb je gekozen voor lease of koop en waarom? Wat voor inrichting heb je? Waar heb je je laten adviseren? 
“Toen ik mij ben gaan focussen op de inrichting van mijn salon, ben ik naar de vakbeurzen gegaan om te oriënteren. Hier kan je alles gelijk in het echt zien en uitproberen. Ook hebben ze op beurzen vaak leuke aanbiedingen. Zo kon ik op mijn behandelstoel van A1 International zo’n 600 euro besparen en kon ik er ook nog voor kiezen om voor de helft van de prijs stoelverwarming erin te laten plaatsen. Op de beurs heb ik ook gelijk een loeplamp en handdoekverwarmer aan kunnen schaffen. Dit waren voor mij de basisbenodigdheden om mee te starten.”

Wat zijn jouw specialisaties? Welke behandelingen doe je in de salon? En met welke merken werk je? Hoe ben je bij deze merken terecht gekomen? Hoe zag jouw zoektocht naar de juiste merken eruit? Wat vond je belangrijk bij de keuze voor de leverancier? Wat gaf de doorslag?
“In de salon werk ik met het Duitse merk Malu Wilz (distributeur Haparko Cosmetics in Hendrik-Ido-Ambacht). Ik kende de producten door eigen gebruik en mijn omgeving was er ook weg van! Wat ik zelf heel fijn vind aan Haparko Cosmetics en Malu Wilz is dat zij trainingen en cursussen aanbieden. Je hoeft dus nooit stil te staan en je kan jezelf blijven ontwikkelen. Ook brengt Malu Wilz steeds nieuwe seizoensbehandelingen uit, waardoor je de klant ook steeds iets nieuws kunt aanbieden. Bovendien vind ik het prettig dat ik bij mijn nabestellingen niet aan een minimumbedrag hoef te voldoen. Want hoe fijn is het als starter dat je gewoon even je reeds verkochte producten kan bijbestellen zonder aan een bepaald bedrag te hoeven komen? Ik bied verschillende behandelingen aan in de salon, zo heb ik een basis gezichtsbehandeling en een luxe gezichtsbehandeling. Verder heb ik ook nog behandelingen die specifiek met de producten van een bepaalde lijn worden uitgevoerd, zoals de Vitamin C Collagen Treatment. En daarnaast heb ik op dit moment een seizoensbehandeling op basis van koffie- en melkextracten; de Coffee To Go. Ik ben op dit moment een schoonheidsspecialiste die weinig met apparatuur doet en vooral met de handen werkt. Op dat gebied ben ik me nu ook aan het ontwikkelen. Zo heb ik binnenkort trainingen gepland staan voor bindweefselmassage in het gelaat en fruitzuurpeelings. Ik wil niet uitsluiten dat ik ooit met apparatuur ga werken, maar voor nu voelt dit goed zo!”

Je zit als starter niet dagelijks vol. Wil je fulltime werken? En wat zijn jouw eerste stappen geweest om klanten te werven?
“Op dit moment heb ik naast mijn werk in de salon nog een part-time baan in een kledingwinkel. En wat voelde het tijdens de coronacrisis goed om er nog een vast inkomen naast te hebben! Het werk in de kledingwinkel en de salon valt nog goed te combineren voor mij. Soms heb ik wel lange dagen of drukke weken, maar ik doe het allebei met zoveel plezier dat het goed blijft voelen! Ik probeer mijn (toekomstige) klanten op verschillende manieren te benaderen, zowel online als offline. Zo probeer ik actief te zijn op Instagram en Facebook (al vind ik dat soms nog een flinke opgave, om steeds weer nieuwe content te bedenken). Daarnaast heb ik een flyer laten drukken en ben die in de buurt gaan verspreiden. De kosten van de flyer had ik er binnen no-time weer uit! Het lijkt, zeker als starter, misschien weer een flinke investering, maar als je kijkt hoeveel klanten er toch op die flyer afkomen en reageren is het zeker het overwegen waard! Een ander voordeel voor mij is dat ik me in een kledingwinkel bevind. Ik kan op de toonbank mijn producten, visitekaartjes, etc. uitstallen en zo maak ik de hele dag door reclame terwijl ik zelf niet altijd aanwezig hoef te zijn.”

Ben je ingeschreven bij ANBOS? Waarom wel of niet? Of ben je ingeschreven bij een andere organisatie? 
“Ik ben op dit moment nog geen lid van ANBOS. Dit is geen hele bewuste keuze, maar komt eigenlijk meer doordat ik even de tijd wilde nemen om de salon goed op te kunnen starten. Ik sluit dus zeker niet uit dat ik mij in de toekomst aansluit bij ANBOS.”

Ga jij je inschrijven in het SKIN Register? Waarom wel of niet? 
“Ik ben zeker van plan om mij in te schrijven bij het SKIN Register. Ik vind het een goed initiatief om een kwaliteitsregister op te stellen, vooral omdat iedereen zich in principe een ‘schoonheidsspecialist’ kan noemen. Ik denk dat dit register een onderscheid kan maken tussen de hobbyïsten en vakmensen.”

Wat zijn je toekomstplannen met de salon? (Opleidingen/cursussen/coachingstraject aangaan) Waar wil je staan over 5 jaar? En over 10 jaar? 
“Op het moment richt ik mij vooral op de gezichtsbehandelingen, maar in de toekomst zou ik dit zeker uit willen breiden met bijvoorbeeld henna brows. Ook wil ik mij steeds meer gaan verdiepen in de mogelijkheden qua huidverbetering. Dit doe ik nu al door het volgen van cursussen en webinars, maar ik ben bijvoorbeeld ook geïnteresseerd in de opleiding cosmedisch huidspecialist.”

Hoe heb jij je prijzen gepaald voor de behandelingen? Heb je nog openingsacties gehouden? Hoe wil je dit in de toekomst gaan doen? 
“Zodra je aan de slag gaat met het merk Malu Wilz, ontvang je ook een lijst met de kostprijzen van de behandelingen. Die kostprijs vermenigvuldig ik en vervolgens doe ik er een bepaalde prijs per minuut bovenop. Die prijs per minuut is een vaste prijs bij mij. In het begin heb ik rondgekeken naar salons in de omgeving, maar het viel mij op dat die redelijk laag zitten. Tip: laat je niet gek maken daardoor. Als salon wil je ergens voor staan en dat is bij mij kwaliteit en dat ik de tijd neem voor mijn klanten. Mijn ideale klant is iemand die graag naar mijn salon komt om de sfeer in de salon en hoe ik mijn werk doe, niet om mijn prijs. Af en toe doe ik een bepaalde actie, om het voor nieuwe klanten aantrekkelijk te maken om kennis te maken met de salon en mij. Zo heb ik achterop de flyer waar ik het net over had een kortingsactie gedaan op de seizoensbehandeling die ik op dit moment aanbied. Gewoon bescheiden, niet schreeuwerig, maar toch uitnodigend.”

Waar haal jij je vakinformatie vandaan?  
“Ik ben sinds een aantal maanden abonnee van De Beauty Professional. Ik kan hier erg veel vakinformatie uit halen en leer verschillende merken kennen. Bovendien blijf ik op deze manier up-to-date. Verder meld ik me voor bijna iedere webinar die ik tegenkom aan, zowel op beauty-gebied als op het gebied van ondernemen. Je steekt er wellicht weer iets van op!”

Nog andere dingen waar je als starter tegenaan liep en die nog als tip kunnen dienen voor anderen die willen starten? 
“In het begin was ik nog erg onzeker, maar dat was helemaal nergens voor nodig! Ik krijg tot nu toe alleen maar positieve feedback van mijn klanten. Na een aantal behandelingen gaat die spanning er ook weer vanaf en kan je gewoon lekker jouw ding doen in je eigen salon!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
NIEUW! Column van Roberto Dresia
NIEUW! Starters in de beautybranche