Starters in de beautybranche: Elena Knobbout – Divino

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Elena Knobbout en ik ben 22 jaar oud. In 2019 ben ik afgestudeerd als schoonheidsspecialiste niveau vier. Ik heb altijd al een grote passie gehad voor uiterlijke verzorging. Tijdens mijn afstuderen, had ik mijn plannen al klaar liggen en kon ik niet wachten om voor mijzelf te beginnen.  

Welke opleiding heb je gedaan?
“In 2016 ben ik begonnen aan de opleiding allround schoonheidsspecialiste. Dit is een opleiding van 3 jaar waarvan het laatste jaar gericht is op huidverbetering. Na mijn opleiding heb ik een baan gekregen in een huidinstituut in Tiel. Hier ben ik tot op heden nog werkzaam. In dit instituut leer ik ontzettend veel op het gebied van huidverbetering en het bedrijfsleven. Vanuit deze ervaring kreeg ik ook het enthousiasme om te starten met mijn eigen salon. Ik werk parttime bij salon Divino en parttime als huidspecialist in een huidinstituut.”  

Wanneer ben je gestart als zelfstandig schoonheidsspecialist?
“In oktober 2019 ben ik begonnen met mijn eigen salon genaamd Divino. Divino betekent in het Spaans goddelijk en schitterend. Ik heb deze naam gekozen, omdat ik iedereen het gevoel wil geven dat ze mogen stralen. De opening van mijn salon was gelukkig nog voor de corona tijd. Ik kon dus direct met veel energie aan de slag. Helaas kwam al snel corona om de hoek in maart 2020. Ik had in de periode hiervoor al wel een mooie klantenkring opgebouwd. Zodra ik weer aan de slag mocht na de acht weken lock down kreeg ik meteen veel berichten van bestaande en nieuwe klanten om een afspraak in te plannen. Dit was natuurlijk erg leuk om te horen en een fijne (her)start na een aantal weken niet te hebben kunnen werken.”   

Wat waren jouw eerste stappen naar je eigen salon?
“Tijdens de opleiding heb ik een ondernemingsplan moeten schrijven voor een eigen salon. Dit heeft mij enorm veel inzicht gegeven in de stappen naar de opstart van een eigen salon. Na mijn opleiding ben ik direct aan de slag gegaan met een ondernemingsplan voor Divino en heb ik Divino ingeschreven bij het KvK. Aangezien ik mijn salon ben gestart vanuit huis, heb ik geen informatie hoeven in te winnen bij een bank voor bijvoorbeeld een lening.”   

Heb je een website?
“Ik heb een website en deze heb ik zelf in elkaar gezet! Voordat ik met de opleiding schoonheidsspecialiste ben begonnen, heb ik eerst twee jaar een opleiding voor fotografie gevolgd. In deze opleiding heb ik ook een stukje media en vormgeving gedaan. Dit kwam goed van pas voor het maken van een website. Naast mijn website ben ik erg actief op Social Media. Ik heb geen webshop en dat wil ik graag zo houden. Veel mensen weten niet precies wat hun huidtype is en kunnen dan al snel een product online kopen welke niet geschikt is voor hun huidtype. Ik informeer klanten liever face to face over de producten die goed passen bij hun huid, zodat ze ook tevreden zijn over de gekochte producten.”   

Waar heb jij alle salonbenodigheden vandaan gehaald?
“Voor mijn salon benodigdheden ben ik verschillende beauty beurzen af geweest. Dit is de ideale plek om benodigdheden uit te proberen, te vergelijken en te kopen. Qua inrichting heb ik vooral gekeken naar de trends van het moment. Verschillende meubelen komen daarom ook vanuit de bekende woonwinkels.” 

Met welke merken werk je?
“Ik werk met twee verschillende merken in de salon. Ik werk met het merk ‘Casmara’ voor alle gelaatsbehandelingen. Het fijne aan Casmara is dat ze hoge concentraties werkstoffen in hun producten hebben verwerkt. Na slechts één behandeling is er al resultaat zichtbaar, wat natuurlijk ook fijn is voor de klant. Aangezien ik ook veel jongeren heb met huidproblemen (zoals acne) heb ik daarom speciaal het merk ‘Salonnepro;  erbij aangeschaft. Dit merk heeft voor in de salon hele mooie behandelingen zoals een bio-peeling en fruitzuurpeelingen. Dit werkt perfect voor acne. Daarnaast bieden zij betaalbare thuisproducten aan met ingrediënten welke wetenschappelijk bewezen effectief zijn bij acne. Ik ben zelf super enthousiast over deze twee prachtige merken.”  

Via welke media (online en offline) maak je reclame voor jouw salon en op welke manier? 
“Ik vind Instagram een heel mooi marketing platform waarmee veel content gemaakt kan worden. Ik probeer me dus enorm veel te richten op Social Media. Ik wil graag mijn kennis delen en ben daarom ook “online” huidspecialist. Iedereen kan vragen opsturen. Bijvoorbeeld vragen over verzorgingsproducten die mensen zelf gebruiken, over bepaalde ingrediënten of over de invloed van voeding op de huid. Ik help graag met mijn advies en ik merk dat mensen dit erg waarderen. Mijn zichtbaarheid op Social Media zorgt ervoor dat bestaande en toekomstige klanten mij gemakkelijk weten te vinden. Daarnaast maak ik op Social Media gebruik van winacties om klanten te trekken. Buiten Social Media om maak ik ook gebruik van folders en visitekaartjes om meer publiciteit te krijgen.”  

Loop je nog tegen dingen aan als starter waarvan je vindt dat het duidelijker moet of kan bij verschillende instanties (leveranciers/brancheorganisaties)? 
“Als startende ondernemer loop je soms tegen bepaalde dingen aan. Een voorbeeld hiervan is de langere/ uitgestelde levertijd van producten tijdens deze corona periode. Het is dan belangrijk om creatief te zoeken naar een oplossing en de positieve kant te blijven inzien. Van deze tegenslagen leer ik en blijf ik groeien.”   

Ben je ingeschreven bij ANBOS?  
“Ik ben op dit moment nog niet ingeschreven bij het ANBOS, maar ik houd dit zeker in mijn hoofd voor later.” 

Ga jij je inschrijven in het SKIN Register?
“Dit is voor mij nog wel een twijfel aangezien ik nu niet fulltime werk in mijn salon. Hier wil ik nog wel over nadenken voor in de toekomst.” 

Hoe heb jij je prijzen bepaald voor de behandelingen?
“Ik heb mijn prijzen zelf bedacht. Ik heb daarbij rekening gehouden met prijzen van co-collega’s in mijn directe omgeving en inkoop/verkoop prijzen van leveranciers.”  

Waar haal jij je vakinformatie vandaan?   
“Ik ben eigenlijk altijd bezig met mijn beroep. Als ik niet werk, zit ik met mijn neus in de boeken, magazines of blogs over skin care. En vergeet dan natuurlijk niet alle extra cursussen, want er is nog zoveel te leren over dit prachtige vak.” 

Wat zijn je toekomstplannen met de salon?
“Ik ben erg trots op het feit dat ik dit op een leeftijd van 22 jaar al bereikt heb. Ik ben nog jong en ontzettend ambitieus en leergierig. Ik probeer me te verdiepen in elke trend en probeer op elk gebied bij te blijven met de nieuwste technieken en theorieën. Ik ben nog lang niet uitgeleerd en heb nog een prachtige lange weg voor me die door de jaren heen steeds meer vorm gaat krijgen. Over tien jaar hoop ik volledig werkzaam te kunnen zijn in mijn eigen salon. Ik zou ook graag zien dat mijn salon in een groter bedrijfspand is gevestigd met een vaste klantenkring.”  

Tips:  
“Geef nooit op! Ik geloof er echt in dat als je ergens hard voor werkt, je je doel zult bereiken.  
Kom uit je comfort zone, want hiermee maak je stappen.  
Wees creatief en vergeet niet te genieten van je werk!”

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Previous
Wetenschap: Acne door minder GATA6-eiwit in de huid
Starters in de beautybranche: Elena Knobbout – Divino