Mei staat in het teken van de Nationale Huidkankermaand. ANBOS, de brancheorganisatie voor gediplomeerde schoonheidsspecialisten, grijpt deze maand aan om consumenten én professionals extra bewust te maken van de risico’s van zonschade. Onder het motto ‘Beter te vroeg dan te laat’ wordt in een landelijke campagne aandacht gevraagd voor preventie van huidkanker en vroegtijdige huidveroudering.
Huidkanker: de cijfers liegen niet
Huidkanker is met bijna 80.000 nieuwe gevallen per jaar de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Volgens het Huidfonds krijgt inmiddels één op de vijf Nederlanders ermee te maken — en dat aantal stijgt. “Schrikbarende cijfers,” aldus ANBOS-directeur Mayke Blokland. “We weten al lang dat overmatige blootstelling aan zonlicht een belangrijke oorzaak is van huidkanker én huidveroudering. Maar er is nog te weinig aandacht voor goede begeleiding na huidbehandelingen.”
Huidkanker is met bijna 80.000 nieuwe diagnoses per jaar* de meest voorkomende kanker in Nederland. Inmiddels krijgt 1 op de 5 mensen huidkanker en we zijn hard op weg naar een situatie waarbij dit 1 op de 4 is (*cijfers Huidfonds 2024).
“Schrikbarende cijfers”, aldus Mayke Blokland, directeur van ANBOS. “Het is inmiddels alom bekend dat zonbeschadiging een belangrijke veroorzaker is van huidkanker, maar ook de huidveroudering wordt sneller in gang gezet. Tegen huidveroudering proberen we ons allemaal te verzetten maar daarom is het juist belangrijk de adviezen tegen zonschade serieus te nemen. Voorkomen is beter dan genezen. Let ook goed op dat je niet juist extra risico loopt. Huidverbetering is hot, veel consumenten vinden online allerlei producten en gaan zelf aan de slag. Maar de huid kan na een behandeling met apparatuur of na het gebruik van een product ook extra gevoelig zijn voor de zon en juist sneller verbranden. Laat je daarom goed adviseren wat bij je past en waar je voor of na een behandeling op moet letten.”
Toolkit voor salons en consumenten
Om salons te ondersteunen en consumenten te informeren, biedt ANBOS een uitgebreide toolkit aan, speciaal ontwikkeld voor deze maand. Deze bestaat uit:
- Social media: Elke week in mei een kant-en-klare animatie, ook beschikbaar voor schoonheidssalons om zelf te gebruiken.
- Nieuwsflits: Wekelijkse nieuwsitems vol informatie, tips en adviezen rondom huidbescherming.
- Voorbeeld flyer: We bieden een volledig opgemaakte flyer die salon kunnen gebruiken. De flyer komt beschikbaar op de ANBOS-website.
- SPF-adviesformulier: Een handig formulier dat schoonheidsspecialisten kunnen gebruiken om klanten persoonlijk advies te geven over zonbescherming. Dit formulier komt beschikbaar op de ANBOS-website.
- FAQ-pagina: Op de website van ANBOS wordt een uitgebreide FAQ gepubliceerd met antwoorden op veelgestelde vragen over zonbescherming en huidverzorging.
Met deze campagne zet ANBOS zich samen met haar leden in voor een grotere bewustwording van de schadelijke effecten van de zon. Want een gezonde huid begint bij goede voorlichting. Neem bovenal de basisadviezen serieus, weer de zon op momenten met hoge zonkracht, kleed je goed en smeer onbedekte huid goed in.
Wat vind jij?