In 2019 had niemand voorspeld dat 2020 er zo uit zou zien. We kunnen niet anders zeggen dan dat 2020 een jaar was als geen ander, maar tegelijkertijd is het ook een jaar geweest waarin we allemaal veel hebben geleerd. Daarom hebben wij beautyprofessionals gevraagd wat zij dit jaar hebben geleerd, wat hun goede voornemens zijn voor 2021 en hoe zij de toekomst van de branche zien. Iva Lauwers van D’iva schoonheidssalon trapt af.
2020
De huidige situatie met corona heeft mij geleerd te bewegen met wat het leven je geeft en dat ‘stil staan’ ook nieuwe inzichten geeft. Als ondernemer hoor ik vaak: ‘… lijkt me heerlijk om je eigen tijd in te delen en alles zelf te bepalen’. Ik denk dat vele schoonheidsspecialiste/ondernemers herkennen dat nee zeggen vaak lastig is en voor je het weet werk je daardoor klokje rond.
Tijdens een lockdown hebben we helaas geen andere keus anders dan ‘nee’ zeggen. De eerste lockdown gaf mij de ‘rust’ om naar mijn onderneming te kijken en beslissingen te nemen die ik al jaren uitstelde. Zo heb ik bijvoorbeeld besloten om te stopen met een aantal behandelingen met het risico dat er klanten zouden wegblijven, maar diezelfde ruimte gaf mij de mogelijkheid meer te focussen op waar ik naar toe wil met mijn bedrijf.
Mijn les? Aan je zaak werken is net zo belangrijk als in je zaak werken.
Goede voornemens voor 2021
Vaker een stap terug doen en proberen met een heldere blik naar mijn bedrijf te kijken, het ‘moeten’ even weg te halen en terug te gaan naar de basis.
Als ik hier geen tijd voor vrij maak komt het er niet van, dus mijn goede voornemen is een vaste dag in de 2/3 weken plannen om te ontwikkelen en dat ontwikkelen kan van alles zijn zelfontwikkeling, ondernemen of vakkennis.
Toekomst van de beautybranche
Ik denk dat we nu net zoals tijdens de eerste lockdown aan het laten zien zijn hoe krachtig we als ondernemers zijn, creatief en vol energie. Ik merk wel aan mezelf dat ik deze eerste dagen echt weer even moet schakelen en zie dat ook bij vriendin/collega’s uit het vak. Die kwetsbaarheid mag best gezien worden, dat zal je uiteindelijk ook meer verbinding met je klanten geven. En nog even voor al die collega’s die in hetzelfde schuitje zitten: YOU GOT THIS!
Wat vind jij?