Een bekende uitdaging uit onze branche is hoe je je bestaande klantenkring uit kunt breiden. “Wat doe je nu om nieuwe klanten te bereiken?”, vraag ik vaak wanneer ik een van mijn klanten erover spreek. Om nieuwe, potentiële klanten te bereiken, zijn er heel wat online mogelijkheden om promotie doen. Heb jij bijvoorbeeld wel eens overwogen om influencers in te zetten om nieuwe mensen te bereiken? Bij deze redelijk nieuwe vorm van reclame maken, zet je mensen die een flink aantal volgers hebben op hun sociale media in om je doelgroep te bereiken. Influencer marketing is voor onze branche enorm interessant en ik leg je uit waarom!
Sterke boodschap
Word jij er ook zo blij van wanneer je ziet dat een tevreden klant het resultaat van haar behandeling op haar Instagram plaatst en jou erin tagt? Je ziet op dat moment niet alleen een blije klant, maar ook een groot compliment voor jouw bedrijf, dat door haar vriendinnen gelezen wordt. Wie weet heb je het nog nooit zo bekeken, maar zo’n positieve klantenervaring is eigenlijk gewoon een hele mooie aanbeveling die zoveel keer effectiever werkt dan een advertentie. Als een vriendin van mij, mij een product of bedrijf aanraadt, geloof ik sneller dat het wat is, dan wanneer ik het in een advertentie van een magazine voorbij zie komen. Daardoor zal ik er sneller wat mee doen. Die vriendin heeft namelijk in mijn ogen een betrouwbare mening. En dat is precies waar de kracht van influencer marketing om de hoek komt kijken. Influencers voelen als één van ons en bouwen een connectie op met hun volgers. Door samen te werken met influencers die een goede match zijn met jouw bedrijf kan je met een sterke boodschap een nieuwe doelgroep bereiken!
Groot bereik
Veel ondernemers leggen deze optie al gauw naast zich neer, want ‘zo’n influencer campagne is toch enkel voor de grote bedrijven onder ons weggelegd?’ Think again! Je hoeft niet meteen duizend euro in een grote campagne te pompen. Er zijn veel verschillende soorten influencers waar je een samenwerking mee op kunt zetten om jouw bedrijf en behandelingen te promoten bij hun volgers. Afhankelijk van het bereik (lees: aantal volgers) zal de ene influencer meer binnen jouw mogelijkheden vallen dan de ander.
Zet influencers in voor jouw bedrijf
Er zijn heel wat verschillende soorten (grote en kleine) influencers en daardoor ook verschillende soorten samenwerkingen mogelijk. Staar je je daar dus vooral niet op blind. Wat kleinere, lokale influencers kunnen bijvoorbeeld erg interessant zijn voor jou. Grote kans dat onder hun volgers veel mensen uit de regio zitten. Delen zij een positieve ervaring van een behandeling bij jou, dan bereik je potentiële klanten met een waardevolle aanbeveling van iemand waar zij een connectie mee voelen. Ga dus eens op zoek naar een influencer die aansluit bij jouw bedrijf en zich in jouw regio bevindt. Vaak volg je diegene zelf ook al op Instagram. Laat maar komen die nieuwe klanten!
Wil jij ook groeien met je onderneming? Plan hier een vrijblijvend gesprek met mij in.
Wat vind jij?