Vorige week hebben jullie het verhaal kunnen lezen van Rianne Smits in de rubriek ‘Leren van vakgenoten’. Wij vroegen haar hoe zij de toekomst van de beautybranche ziet, maar ze stelde een tegenvraag: “Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe leveranciers de toekomst van de beautybranche zien…” Daar zijn wij natuurlijk achteraan gegaan. Lees hieronder de antwoorden van verschillende beautyleveranciers: Bowie Medical, Haparko Cosmetics, hannah, Care Cosmetics, Cosinta, Langmair Academy en Chi Essential Cosmetics. Belangrijk pijlers die aan bod komen over de toekomst: personal touch, professionalisering, winkelcentra, uniciteit, beleving, digitalisering, gepersonaliseerde huidverzorging, franchise, wellness, samenwerken, gezondheid en sustainability.
Henk van Hout – directeur Bowie Medical
“Als we kijken naar de toekomst van de beautybranche, dan moeten we eerst kijken naar de trends die we in het verleden hebben gezien en kijken naar de huidige trends in de branche. Als je over een langere periode kijkt, dan zie je dat er eigenlijk een trend is geweest van schoonheidsbehandelingen die gericht waren op beleving en ontspanning. Behandelingen werden vroeger veelal manueel gedaan. Het ging echt om genieten en verzorgen. Maar de laatste jaren is dat verschoven naar meer huidverbetering met apparatuur. Er is een trend geweest in medicalisering. Er wordt heel veel gebruikt gemaakt van apparatuur en de schoonheidsspecialisten zijn soms tegen het medische aan gaan werken. De ontwikkeling in technieken heeft dan ook een vlucht genomen. Dat zie je zeker terug in de apparatuur. En daardoor is ook die medicalisering ontstaan. Ik denk echter dat de medicalisering zijn bovengrens aan het bereiken is. De overheid is aan het ingrijpen en aan het kijken of sommige behandelingen niet voorbehouden moeten worden aan huidtherapeuten en esthetisch artsen. We weten niet hoe dit zal verlopen, maar ik denk zelf dat er ongetwijfeld toch behandelingen zullen zijn die de overheid toch toekent aan artsen. Maar ik zie dan een mooie toekomstvisie voor onze branche: een goede balans tussen beleving en medicalisering, dus huidverbetering met apparatuur. Ik denk dat men op zoek moet gaan naar een combinatie, een goed evenwicht tussen deze twee in de salon. De kracht ligt in de combinatie. Pure beleving is te weinig om mensen naar de salon te trekken, maar pure beleving in combinatie met professionele huidverbetering is de toekomst. En als we kijken naar beleving, dan kan onze branche ook nog professionaliseren: denk dan aan de inrichting, maar ook aan beeld, kleur en geluid in de salon. Dat is wel een ontwikkeling die ik zie. Dan is er nog ontwikkeling die ik zie als een kans voor onze branche. Je ziet in winkelcentra de retail verdwijnen. En in de leegstaande ruimtes in die winkelstraten kunnen schoonheidssalons zich vestigen. Salons die nu vanuit de bovenkamer in huis werken zouden zich kunnen verplaatsen naar het winkelcentrum. De salons hebben daar dan ook een veel breder aanbod: de alles-in-1 beautysalons, die alles bieden van haar tot make-up en gespecialiseerde behandelingen. Als laatste zien we een verschuiving naar gezonde schoonheid. Ik denk dat de toekomst daarin ligt, in plaats van in kunstmatige schoonheid. Je ziet nu al veel vegan, organisch, groen, natuur. En mensen gaan sustainability steeds belangrijker vinden.
Een ding is zeker, als beauty professional moet je je onderscheiden. Je eigen uniciteit hebben. De combinatie tussen het medische en beleving moet perfect zijn en er moet maatwerk geleverd worden voor de klant. Signature behandelingen… Zorg dat alle aspecten in jouw kloppen met elkaar. Van inrichting tot uitstraling en behandelingen. Het vergt een creatieve en innovatieve insteek, maar met een uniek concept met de goede balans ga je een goede toekomst tegemoet.”
Hester van Hattem – Haparko Cosmetics
“Wij zien de toekomst van onze branche positief tegemoet. De schoonheidsspecialist heeft bewezen inventief en veerkrachtig te zijn tijdens crisis. Wat zijn er veel goede initiatieven ontstaan en online zijn er veel stappen gemaakt. Dit is erg belangrijk geweest, want voor veel was social media toch wel een drempel. Maar nu heeft social media een belangrijke rol gespeeld in deze periode bij de verkoop van producten: we hadden er nu ook de tijd voor. Handig werd ingespeeld op Stay@home behandelingen en ook de verkoop van handcrème steeg in deze periode. Onze branche is er één van de persoonlijke contacten en nu dit niet mogelijk was, zijn we met z’n allen veel meer online trainingen gaan volgen. Na enige aarzeling, is dit toch met beiden handen aangegrepen, om even contact te hebben met collega’s en de tijd die er niet gewerkt mocht worden toch nuttig te besteden en de kennis te vergroten. Wij denken dat dit de toekomst wordt en zetten binnen Haparko Cosmetics buiten onze trainingen in onze trainingsruimte ook het ontwikkelen van online trainingen door. Natuurlijk blijven persoonlijke contactmomenten belangrijk en we hopen dan ook dat er snel een vaccin komt en we weer leuke evenementen kunnen organiseren. Wij verwachten dat onze branche de komende jaren verder zal groeien, omdat we in de moeilijke Corona crisis gedwongen zijn op een andere manier naar onze business te kijken en nieuwe businessmodellen hebben ontwikkeld. Wij zien de afgelopen maanden in ieder geval bij veel van onze relaties een positieve omzetstijging, omdat er toch andere inzichten zijn ontstaan. We zijn met elkaar sterker geworden en hebben laten zien dat we ondernemers zijn met daadkracht en doorzettingsvermogen. Er is in hele korte tijd met elkaar een behoorlijke stap naar verdere professionalisering gemaakt en dat gaat onze branche voelen!”
Marjanne Riemens, contentmanager Care Cosmetics:
“Toekomst van de beautybranche? Bij een vraag als deze ga ik helemaal los. Ik zie namelijk zoveel mogelijkheden voor een nog sterkere branche. Stel dat er naast individuele salons ketens komen, franchiseformules. Net als in de kapperswereld. Dan krijg je naar buiten toe meer een gezicht, een identiteit en dat maakt de branche sterker. Ketens zijn vaak goed in communicatie, hebben een prijsbeleid dat staat als een huis en een uitstraling die duidelijk is en de herkenbaarheid vergroot. Als ik aan vriendinnen vraag een kapper op te noemen weten ze er minstens vijf, bij schoonheidssalons stagneert de teller bij een of twee. Naast profilering, denk ik ook dat we als professionele beautybranche in de toekomst meer bewijs moeten leveren dat behandelingen bij de beautyprofessional helpen aan doelen zoals ‘better aging’ of een betere huidconditie of een frissere, jongere uitstraling. Met manuele behandelingen, maar ook met apparatuur en uiteraard met producten voor thuis. Kijk, een botoxprikje kan je gewoon in je lunchpauze halen. Serieus bezig zijn met je huidconditie vergt tijd. Je hebt niet meteen na 1 behandeling het gewenste resultaat, en tja als de klant dan thuis alleen een pot Nivea op de wastafel heeft staan schiet het helemaal niet op… Overtuig de klant van het effect van behandelingen en de discipline voor een beautyritueel thuis. Resultaat is dan een feit en geen toevalligheid. Elke maand een huid die iets sterker en mooier is, daar doe je het toch voor? Uiteraard met metingen, want de klant wil progressie zien. Als je geen bewijs levert, is de keerzijde dat consumenten zich laten verleiden door het snelle effect van botox en de vaak mooie voor- en nafoto’s op de reclame uitingen. Door social media en alle oneliners die de huidige consument ventileert, zou ik (nog) meer tijd in opleidingen te steken. Niet alleen qua merk, maar ook in communicatie en marketing. Schoonheidsspecialisten weten zoveel, maar hoe breng je dit goed over aan klanten en aan prospects? Wat doe je met kritische vragen van een klant? Of over werkstoffen? Of over certificeringen? Zorg vooral dat je bijblijft op het gebied van moderne communicatiemiddelen. Straks hebben we altijd en overal bereik (5G) de overload aan apps blijft doorgaan, insta updates, nieuwe sociale networks, het is belangrijk te blijven monitoren op welke platforms jouw klanten en toekomstige klanten zich bewegen. Ooit hoorde ik op een lezing dat elk bedrijf tegenwoordig een technisch bedrijf is. De groei in digitalisering en automatisering stopt nooit meer. Wel eens gedacht over een robot in jouw salon ? Vind je dat eng, of wil je wel een robot die stofzuigt, schoonmaakt, administratie doet, en misschien wel direct een huidmeting bij jouw klant uitvoert. Denk niet dit is een ver van mijn bed show. VR-brillen doen al hun intrede in de beautybranche en ik denk dat deze techniek – in combinatie met meditatie – alleen maar meer mensen triggert. Een uitgerust gevoel, dat wil toch iedereen? Ik zie ook een ontwikkeling in maatwerk. Bijvoorbeeld een DNA test; gepersonaliseerde huidverzorging die aangeeft hoe je vroegtijdige veroudering kan vertragen. Dit soort trajecten gaan een vlucht maken. Last but not least; samenwerkingen. Soms denk ik: een grote modewinkel die half leeg staat, waarom geen schoonheidsstudio erin? Of een grote ruimte waar 10 cabines staan en waar een zzp’er een stoel huurt? Samen reclame maken, zelf jouw klantenkring opbouwen. Of een pop up store. Er zijn zoveel lege panden. Waarom niet een half jaar een winkelpand met grote etalage? Laat jezelf zien. Er zijn zoveel kansen. ‘Zorg voor skills die jou ondersteunen en stel je op als DE expert voor het monitoren van de huid. Vraag een goede prijs, zorg voor resultaat. Dan bind je klanten voor het leven‘.”
Drs. Ton Beljon – Chi Natural Life
“De toekomst van de beautybranche? De beautybranche heeft de toekomst! Beauty en wellness zullen altijd een grote rol blijven spelen in het dagelijkse leven van mensen. Leven is zien en gezien worden dus mensen willen er goed, succesvol en verzorgd uit zien. Een belangrijke trend die verder zal doorzetten is dat huidverzorging en huidverbetering ook altijd ingebed moeten zijn in een stuk wellness en ontspanning. Ontspanning is immers minstens zo belangrijk voor de huid omdat alleen dan de huid werkelijk kan herstellen en zelfs verbeteren. Mensen worden wel steeds kritischer in hun keuzes en stellen veel vragen. Dit geldt onder andere voor voeding, maar óók voor je huidvoeding. Waar komt het vandaan? Waarom zit nog steeds zoveel in plastic verpakt? Wanneer zijn die micro- en nanoplastics nu werkelijk verdwenen uit alle producten? Is natuurlijke huidverzorging dan toch beter voor je huid? Wat zijn duurzame grondstoffen? Wanneer betaal je een eerlijke prijs? Natuurlijke huidverzorging, duurzaam geproduceerd is nu trend, maar zal de toekomst van de beautybranche blijvend van richting veranderen.”
Monica van Ee – directeur hannah
‘De behoefte aan een personal touch‘. Ongelofelijk blij zijn wij voor de branche dat de handen weer op de huid mogen om het prachtige vak uit te oefenen. Met veel liefde en empathie wordt aan de huid weer een flinke boost gegeven, waardoor deze er opnieuw stralend uit gaat zien. Onze huidcoaches hebben altijd al (persoonlijke) hygiëne en preventie hoog in het vaandel staan en werken volgens een strak protocol, want de gezondheid en veiligheid van de klant en de huidcoach heeft de hoogste prioriteit. Ambachtelijke huidverbetering met een mooi verzorgde huid waar beweging inzit, waarmee je boos, blij, verrast en ontroert kunt kijken. Dat is en blijft het credo van hannah en in deze tijd van crisis zou dat wel eens een heel belangrijke visie kunnen blijken. Zolang we nog geen oplossingen hebben voor Covid-19 is aanraking veel minder vanzelfsprekend. ‘Social distancing’ maakt dat men minder of misschien zelfs helemaal niet wordt aangeraakt. Onze natuurlijke behoefte om aangeraakt te worden, al vanaf baby tot op hoge leeftijd, wordt op dit moment totaal niet bevredigd. We missen de warmte, steun, verbondenheid, troost, ontspanning en energie. Het is dan ook niet raar dat de huidige sociale afstand effect heeft op het hele welzijn. De manuele massage, en in het bijzonder de hannah bindweefselmassage, is dé tool waar de klant behoefte aan heeft. Zorgzaamheid, creativiteit en vakkennis heb je nodig om met glans en glorie deze bijzondere tijden te (over)winnen. Onder het motto ‘zorgen moet je doen én niet maken’ hopen wij dat eenieder haar empathie gebruikt om anderen te helpen, want daar staan wij bekend om!”
Rebecca Langmair – Langmair Academy / Langmair PMU Keurmerk
“Door Corona heeft deze branche een behoorlijk klap gekregen en zullen enkele bedrijven het ook niet hebben gered. Echter staat de ontwikkeling niet stil. Je ziet dat er steeds meer geavanceerdere apparatuur op de markt komt die ingezet wordt voor huidverjonging of huidverbetering. Om die reden zie je een steeds grotere verschuiving: van de basisopleidingen die men heeft genoten naar opleidingen met een hoger niveau en specialisaties en daarbij behorende kwalificaties en keurmerken. De branche professionaliseert steeds meer. En dat is ook hard nodig als je ziet wat voor verantwoordelijkheden men draagt als ze bezig zijn met bijvoorbeeld Permanente Make-Up, Dermapen, Plasmalite, Lasers enzovoort. Er is een grote behoefte aan eenduidigheid over behandelcodes en erkenning bij verzekeraars. Door de juiste scholingen te vinden kun je je blijvend onderscheiden van de ‘zogenaamde professionals’. Hier moeten brancheorganisaties zich wat mij betreft nog harder voor maken. De schoonheidsspecialist van 15 jaar geleden is niet meer te vergelijken met wat ze tegenwoordig moet kunnen. Ik hoop daarom dat de HBO huidspecialisten en niveau-4 schoonheidsspecialisten beter een front gaan vormen en samenwerken om zo de veiligheid van de consument beter te waarborgen.”
Peter Luijkx – directeur Cosinta
“Het economisch landschap in Nederland is in de ijzeren greep van COVID-19 terecht gekomen. Mensen zijn zich nu blijvend bewust van mogelijk besmettingsgevaar, hetgeen betekent dat wij hier in onze branche een antwoord op moeten hebben. Naast de standaard hygiëne maatregelen heeft Cosinta een Flex Protect Screen op de markt gebracht die specialist en klant een extra bescherming geven. Alle behandelingen kunnen er mee worden uitgevoerd. Ook onze branche ontkomt niet aan een verdergaande en versnelde digitaliseringsslag. Cosinta helpt haar relaties mee met websites/webshops/digitale agenda’s met afrekensystematiek en online ondersteuning in de ruimste zin des woords. Wij denken op deze wijze een bijdrage te leveren aan een gezonde toekomst voor de schoonheidsspecialisten! Want de branche blijft een beleveniseconomie voor mannen en vrouwen en daar blijft ook in deze tijd behoefte aan!”
Wat vind jij?