Het nieuwe normaal heeft zoals iedereen al gemerkt ook invloed op de salon. Wereldwijd heeft business as usual een nieuwe betekenis gekregen in de beautybranche. Hoe ziet de salon eruit in het nieuwe jaar? StyleVision werpt een blik op de beautytrends in 2021.
Van (gedeeltelijke) lockdowns naar relatieve vrijheid tot weer een harde lockdown: 2020 was er eentje van aanpassen, doorzetten en ondernemerschap. Niet alleen in ons land, in Duitsland waren behandelingen zoals wenkbrauw- en wimperkleuringen tijdelijk verboden. In het Verenigd Koninkrijk moesten klanten hun sieraden en telefoon in een plastic tasje bij de balie van de salon achterlaten. En overal gold: zo min mogelijk aanraken, veel en vaak schoonmaken en een maximaal aantal mensen in je zaak.
Netflix & cut
Misschien begon je de eerste periode (na de eerste lockdown) met rood-witte linten om je stoelen, stickers op de grond en verbodsbordjes. De ruimte waar je klanten voorheen zaten te wachten op hun behandeling, krijgt in het nieuwe jaar een aangepaste functie en look. Wachtruimtes zijn geen plekken meer om in een boekje te bladeren of sociaal een praatje te maken. Het worden ruimtes waar de klant geïsoleerd op zijn of haar beurt wacht. In plaats van tijdschriften op de tafel, staat er een beeldscherm aan waarmee wachtenden – met mondkapje op – worden vermaakt. In de meer high end salons zoals in een vliegtuig: met ingeplugde wegwerpoordopjes. Die wachttijd wordt en is langer dan pre-corona, aangezien schoonmaken en verplichte breaks nog belangrijkere onderdelen worden van een behandeling.
9-5?
Sommige salons zullen langere dagen moeten maken om het minimum aantal klanten te kunnen zien dat ze nodig hebben om hun broek op te houden. Met de verplichte registraties voor bron- en contactonderzoek, de reinigingspauzes tussendoor, het verlies aan klanten en de energie die het kost om – nu met visor, mondmasker – klanten te wassen, knippen, kleuren en föhnen, wordt een werkdag een stuk intensiever. Dat föhnen kan overigens nog best een probleem worden, aangezien het gebruik van persoonlijke ventilatoren en föhns nu al in buitenlandse salons wordt ontmoedigd. Deze zouden het potentieel hebben om druppels of aerosolen in de lucht te verspreiden die het virus kunnen bevatten dat covid-19 veroorzaakt. Er zijn kappers die geen zin hebben in te veel extra maatregelen en een mondkapje op hun neus en extra schoonmaakmomenten voldoende vinden. Uit onderzoek dat ANKO in oktober heeft gepubliceerd blijkt echter dat je klanten jouw extra inspanningen wel degelijk op prijs stellen. Zo’n 60 procent van een panel dat bestond uit 400 consumenten let bij de keuze van een kapper op de coronamaatregelen die deze heeft genomen. Het werken op afspraak en het beperken van het aantal mensen in de salon wordt als belangrijkste maatregel gezien. Daarna volgen hygiënemaatregelen zoals schoonmaken, het verplichte handen wassen en/of desinfecteren. Een gezondheidscheck bij binnenkomst en het gebruik van mondkapjes staan op de derde plaats. De salon wordt naast een luxe óók een veilige haven waar klanten ongestoord gepamperd worden.
Less is more
Het zit eraan te komen dat er nog meer dan anders een schifting plaatsvindt: niet elke salon overleeft covid-19. Niet elke ondernemer in spe heeft het startkapitaal om een kapsalon anno 2021 te beginnen, en niet elke ondernemer wil er nog eentje starten gezien alle maatregelen die er nu genomen moeten worden. Naast de normale investeringen horen ook zaken als de ventilatie te kloppen en zijn permanentere hygiënemaatregelen geen luxe. Bij het post-corona schoonmaakrooster in het nieuwe jaar komen extra bestellingen zoals wegwerphandschoenen, mondkapjes, visors, schorten, hoezen en desinfectieproducten kijken. Ook de controle rondom wie je salon binnenkomt wordt een vaste waarde van een behandeling. Klanten via whatsapp een vragenlijstje rondom veel voorkomende coronaklachten laten afvinken en tekenen, een temperatuurcheck bij de deur. De kans op een mondkapjesplicht lijkt tijdens dit schrijven ook harde werkelijkheid. De salons die de pandemie overleven zullen iets bijzonders te bieden hebben: een one of a kind beleving, net dat beetje meer op het gebied van kwaliteit, service en look & feel. De consument zal kritischer worden en waarschijnlijk nog meer waard voor z’n geld willen.
Digitale focus
Volgens het internationale consultingbureau McKinsey & Company stijgt de digitale kant van de beautyindustrie nog harder dan vóór covid. Dat geldt ook voor de directe verkoop van social-mediaplatforms aan de consument. Consumenten gaven massaal aan dat de kans heel waarschijnlijk is dat hun online uitgaven zullen blijven toenemen. Het inzetten van digitale kanalen is dus belangrijker dan ooit. Door het inspireren van je klanten, bestaand en potentieel, maar 2021 is ook het jaar dat je de bijverkoop promoot en verkoopt op Facebook en Instagram. De beleving van je salon zal door de restricties een grotere plek krijgen op je onlinekanalen: gezelligheid zien je klanten meer dan ooit op Instagram Stories. Die filmpjes worden in de toekomst tevens een manier om je verkoop te stimuleren. Tutorials voor DIY-haar worden gekoppeld aan bijverkoop. Voor het echte werk komt je loyale klant naar de salon, maar tussen de bedrijven door wordt social media de plek bij uitstek voor klantbinding en verkoop. Die DIY-kant van haarverzorging zal ook een vlucht nemen. Onder andere door het verlies van banen gaat wereldwijd bespaard worden op uitgaven, aldus het onderzoek. In de Verenigde Staten werd een stijging van de verkoop van haarverf en tondeuses met respectievelijk 23 en 166 procent gezien in de eerste week van april 2020 ten opzichte van het jaar ervoor. De verkoop van haarkleuringsets voor thuis van het merk Madison Reed steeg vertienvoudigd van half maart tot half april van 2020. Als haarpro kun je daarop inspelen: hamer op de kwaliteit van haarkleuring door een professional, bied een passend assortiment dat jouw behandelingen versterkt, creëer touch up-momenten of handige trucs en kapsels met jouw producten en inspireer met jouw signature creaties.
Professionaliteit, creativiteit en vakmanschap worden belangrijker dan ooit in het nieuwe jaar. De pandemie lijkt er eentje van een lange adem te zijn, investeren in wat er nog wel allemaal mogelijk is lijkt dan ook geen overbodige zet.
Wat vind jij?