HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Heidi Olijerhoek: “Corona? Werk aan de winkel en salon!”

De eerste lockdown, maart 2020… veel ondernemers herinneren zich het gevoel van onmacht en ongeloof toen de deuren van hun bedrijf voor onbepaalde tijd dicht moesten. Blinde paniek toen alle 5 de deuren dicht moesten van onze filialen. Dat je alles weg ziet glijden waar je al die jaren aan hebt gebouwd: bizar!! Wat waren we blij toen we na enkele weken weer aan de slag konden en bleek dat we de toestroom van loyale en blije klanten nauwelijks aankonden.
Tekst: Heidi Olijerhoek, eigenaresse Babassu & Babassu Brands

Diep verdriet
Toen werd het 15 december: een tweede lockdown, vlak voor de feestdagen, de belangrijkste verkoopperiode van het jaar! Bonzend hart, kort lontje en de stress nam weer de overhand. Alsof er nog niet genoeg shit was, werd mijn lieve moedertje de 17e ziek. Corona! Zij is inmiddels overleden aan dat kl**e-virus. Dan is je wereld ineens heel klein en is alles wat telt mijn liefde voor haar en een onbeschrijflijk diep verdriet.

Focus op wat wél kan
En nu, of ik nu wil of niet, pakken we de draad weer op. Wat ik tijdens die eerste lockdown wel heb geleerd is dat het geen enkele zin heeft om je druk te maken over zaken die je toch niet kunt beïnvloeden. Om te overleven, is het belangrijk dat je focust op wat je wél in de hand hebt. Op de korte termijn telt alleen de vraag: welke omzet kunnen we nog wel maken en op welke kosten kunnen we besparen. Elke euro is er 1!!

Persoonlijk advies en bezorging
In ons geval is het essentieel om je team ‘aan boord’ te houden en er voor te zorgen dat zij betrokken blijven. Helder te zijn over hoe we er voor staan en hoe zij een bijdrage kunnen leveren in deze bittere tijden. Onze filialen zijn gesloten, dus werkt een groot deel van ons team mee met het verwerken van de webshop. Zij nemen thuis plaats achter de chat van onze website en geven advies op afstand. Of zij bezorgen persoonlijk de pakketjes rondom de locaties waar onze filialen gevestigd zijn.

Nu hoor ik een aantal van jullie al denken: Babassu heeft makkelijk praten met hun webshop. Maar ook zonder, kun je nog van alles doen om de verkoop te laten doorlopen in deze periode. Informeer je klanten dat zij via de mail een bestelling bij je kunnen plaatsen, stuur een tikkie of betaallinkje en lever het pakketje persoonlijk af. Zo behoud je de band met je klanten: hier wordt vaak zo leuk en dankbaar op gereageerd!

Ook hebben wij onze specialistes gevraagd om telefonisch contact op te nemen met hun vaste klanten en ze te adviseren over de beste thuis-routine en producten voor hun huid. Je zult versteld staan hoe klanten dit persoonlijke contact waarderen en hoeveel verkoop dit oplevert!

Verbeteren en onderscheiden
Als je alles hebt op- en aangepakt wat je nu kunt doen om toch omzet te genereren, kun je je gaan richten op langere termijn. Al die zaken waar je normaal gesproken niet aan toe komt door de hectiek van alledag. Waarom zou je je tijd niet optimaal benutten?

Samen met mijn uitzonderlijk zelfstandige, pro-actief en fijne team onderzoeken we waar onze zwaktes en sterktes liggen. Waarin we ons nog kunnen verbeteren en onderscheiden. We investeren in ons bedrijf en in elkaar. Bijvoorbeeld door meerdere keren per week online trainingen te organiseren, uiteenlopend van producttrainingen door leveranciers, vakkennis en verkoopvaardigheden. We sparren met elkaar, bekijken behandelvideo’s en bespreken hoe we onze protocollen nóg effectiever kunnen maken.

Beter en sterker uit de crisis
Er is zoveel wat normaal gesproken blijft liggen en je nu op kunt pakken. Op MOET pakken!

Maak eens een analyse van je bedrijfsresultaten. Hoe haal je meer rendement uit je behandelingen? Wat kun je doen om de bijverkoop te stimuleren? Waarom haal je maar 20% van de omzet uit verkoop en hoe kun je hier 30% of zelfs 50% van maken? Klopt je mix van merken?

Heb je nog geen webshop, ga hier dan mee aan de slag. Babassu is er 10 jaar geleden mee gestart en inmiddels levert deze een belangrijke bijdrage aan ons bedrijf. Ook al word je nooit zo groot als de concurrentie, creëer in ieder geval een online loket waar je klanten terecht kunnen. Juist nu zie je hoe belangrijk dat is.

Nog geen nieuwsbrief? Zorg dat deze er komt! Een goede database is goud waard. Wekelijks versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten met een leuk en afwisselend aanbod. Uiteraard inspelend op het seizoen, behoeftes en omstandigheden. Dus nu met de focus op vanuit huis werken en de nadruk op hydratatie, feelgood producten zoals bad & bodycare, handverzorging en fijne cadeautjes om een ander mee te verrassen. Link uiteraard door naar je webshop of e-mailadres, zodat er direct verkoop uit voortkomt.

Ook via social media kun je een groot deel van je klanten benaderen en een heel nieuwe doelgroep aanboren. Laat zien wat je te bieden hebt, kom met zinvolle beauty-tips en bied online workshops of tutorials aan. Communiceer deze bijvoorbeeld via je nieuwsbrief, zodat de klant zich hiervoor kan inschrijven.

Genoeg te doen dus. Werk aan de winkel en salon. In plaats van je extreem druk maken over zaken die je nu helaas niet kunt beïnvloeden, kun je je beter focussen op zaken die je nu wel kunt verbeteren. Blijf investeren en vernieuwen, zodat je bedrijf beter en sterker uit deze Corona-crisis komt.

Over Babassu
Babassu werd in 1998 opgericht door Heidi als city-spa. In 2007 verhuisden ze naar de huidige locatie aan de Nieuwe Rijn 60 in Leiden om te starten met een nieuw concept: de combinatie van een city-spa met een niche-parfumerie. In de salons wordt met hoogwaardige en resultaatgerichte behandelingen en producten gewerkt aan huidverbetering en ontspanning. In de winkel bieden zij niet alleen bijzondere producten van exclusieve merken, maar willen ze zich ook onderscheiden door hun persoonlijke en professionele benadering op maat. Met succes, want in 2011 openden zij een tweede vestiging aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam, begin 2014 gevolgd door een Babassu in Wassenaar en eind 2017 door een Babassu in Den Haag.

Babassu Brands
Babassu Brands legt zich toe op het vinden en distribueren van bijzondere merken met een hoge kwaliteit, rijke geschiedenis en/of een bijzonder verhaal. Babassu Brands werd in 2012 opgericht als zusterbedrijf van Babassu. “Doordat wij zelf ook retailers zijn met beauty stores/spa’s in Amsterdam, Den Haag, Leiden en Wassenaar, kennen wij de markt en de wensen van de consument. Onze ambitie is méér te zijn dan alleen een leverancier. Door te investeren in trainingen, promoties en ondersteuning willen wij salons en (zelfstandige) retailers de mogelijkheid bieden zich te onderscheiden van de concurrentie en het verschil te maken voor de klant. Met de juiste merken, producten, behandelingen, kennis en service.” Voor meer informatie: www.babassubrands.com



Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Medik8 introduceert Crystal Retinal™ 20: het sterkste retinal product
Heidi Olijerhoek: “Corona? Werk aan de winkel en salon!”