De eerste lockdown zorgde ervoor dat we creatiever gingen ondernemen. Nieuwe (online) ideeën zijn ontstaan en iedereen heeft hard AAN zijn of haar salon én zichzelf gewerkt. Creativiteit en doorzettingsvermogen waren nodig en zijn nu nog steeds nodig. Dat ondernemers in de beautybranche creatief zijn en doorzettingsvermogen hebben, is wel gebleken! Ook tijdens deze tweede lockdown. Maar tips van vakgenoten zijn natuurlijk altijd welkom. We kunnen van elkaar leren en elkaar inspireren. Daarom hebben wij beautyprofessionals gevraagd hun verhaal en tips met jullie te delen. Wat zijn hun ervaringen? Hoe blijven zij in contact met hun klanten? Hoe genereren zij nog zoveel mogelijk omzet? En op welke manier werken zij aan zichzelf en hun bedrijf? Amanda Vermeulen van Erna’s Beauty trapt af.
Daar gaan we weer! Dat was het eerste wat ik dacht toen maandagavond het officiële bericht werd uitgezonden: vijf weken in lockdown. De zondag voor deze aankondiging van premier Rutte waren er natuurlijk al een aantal geruchten. Toen heb ik nog even aan struisvogelpolitiek gedaan.
Opleiding
Zestien jaar geleden haalde ik mijn diploma voor schoonheidsspecialiste. Sindsdien is er geen jaar voorbijgegaan waarin ik geen studie, cursus of workshop heb gevolgd. Ik vind ook echt oprecht dat ik het leukste vak van iedereen heb! Op dit moment zit ik in het tweede leerjaar van de deeltijdopleiding voor huidtherapeut aan de Haagse Hogeschool. Een hele mooie aanvulling op alle kennis die ik in de loop van de jaren heb vergaard. Met deze opleiding wil ik de charmes van de schoonheidsspecialiste combineren met de kennis van de huidtherapeut. De theorie is net even iets diepgaander dan wat in de niveau 4-opleidingen gegeven wordt. Het klinisch redeneren staat voorop, maar heeft zeker veel overeenkomsten. Overigens is het enige deeltijd aan deze opleiding de tijd die je op school doorbrengt, want het neemt gemiddeld zo’n 20 uur van je week in beslag en soms echt nog veel meer.
Maandag
Tijdens de praktijkles van afgelopen maandag kwam de NU.nl-melding. Ik denk dat 80% van de dames (en 1 heer) een eigen zaak runt of in dienst is van. Vele anderen werken in het ziekenhuis of doen zelfs beide. Niemand had natuurlijk nog de concentratie om zich op het zwachtelen te focussen waar we op dat moment mee bezig waren. Hoe de praktijktoets van 18 januari eruit gaat zien, moeten we maar even afwachten. In de auto onderweg naar huis heb ik mijn moeder Erna gebeld. Met haar samen run ik onze schoonheidssalon Erna’s Beauty. Wat gaan we doen? “Ik ga maar aan het werk”, zei ik tegen haar. Zij was op dat moment al druk bezig. Eigenlijk had ik ‘s middags les, maar vanwege corona zijn de theorielessen online en worden deze opgenomen, dus kan je die ook op een later moment terugkijken. We hebben tot 22.00 uur gewerkt, zodat klanten die in een kuur zaten nog behandeld waren voor de lockdown echt begon.
Erna’s Beauty
Erna’s Beauty is gevestigd in Nieuw-Vennep en we hebben drie medewerksters in dienst. Jolijn als allround schoonheidsspecialiste, Tess als allround schoonheidsspecialiste en pedicure en Lianne als medisch pedicure. Mijn moeder is hoofdzakelijk aan het werk als medisch pedicure, maar is ook schoonheidsspecialiste. Ikzelf ben allround schoonheidsspecialiste en pedicure. Pedicure doe ik op dit moment weinig. Huidverbetering is mijn passie en daar hou ik mij – naast alle randzaken, zoals social media en administratie – dan ook voornamelijk mee bezig. We doen allemaal ook nagelbehandelingen, gelpolish en IBX. Doordat Lianne en Erna medisch pedicure zijn, mogen zij de medisch noodzakelijke pedicurebehandelingen blijven doen.
Plannen
Ik hou van plannen, dat is ook wel handig. Naast de opleiding en de drukke salon heb ik een man en drie jonge kinderen (Senn van 6, Jill van 5 en Mexx van 3). Ik ben niet zo goed in niets doen, maar op dit soort momenten draait mijn hoofd overuren. Van de vorige lockdown heb ik een aantal dingen geleerd. De zaken die toen goed liepen hebben we nu direct weer opgepakt. Zo nemen we alleen contact op met de klanten die advies nodig hebben bij het uitstellen van hun behandeling. De overige lezen in de nieuwsbrief dat hun afspraak wordt verzet zodra er meer duidelijkheid is over een heropening. De nieuwe afspraken verzetten we dan naar eenzelfde dag en tijd. Kan de klant niet, dan kunnen ze terugmailen en kijken we naar een nieuwe optie. Dit werkte de vorige keer ook prima.
Ik heb voor de aankomende dagen lijstjes gemaakt met wat er moet gebeuren. Aangezien het einde van het jaar is, konden we alvast beginnen met balansen en schoonmaken. Dat reinigen doen we tegenwoordig de hele dag door, maar dan nu nog maar een keertje extra goed. Lianne en Erna zijn Tess gaan trainen op gespecialiseerde behandelingen voor de pedicure. En na de kerst ga ik met Tess en Jolijn zitten op afstand om weer even de puntjes op de i te zetten qua kennis.
Social media
Nieuwsbrieven, Instagram en Facebook zorgen ervoor dat je gezien wordt en opvalt. Doe het net even anders. Maak het niet te moeilijk of te lang. Blijf boeiend. Overlaad mensen niet met jou, want dan worden ze je zat. Hou het persoonlijk. Het posten van alleen maar producten is vaak niet interessant. Wel wanneer je vertelt wat het oplost en wat je eraan hebt.
Afgelopen woensdag hebben we een leuk filmpje geplaatst met onze eigen persconferentie. Even iets geks en anders, dat maakt het allemaal wat luchtiger. Sowieso doe ik alles wat ik doe vanuit het hart, maar met no-nonsense. Hier een daar een grapje met een knipoog, daar hou ik van en dat is wie ik ben. Ik denk dat het voor nu heel belangrijk is dat we onszelf in beeld houden bij de consument. Door de lockdown is de beste methode online. Onze persoonlijke touch moeten we nu over zien te dragen op een andere creatieve manier.
Sinds kort helpt Aimee Smit mij met alle social-media-sizzles. Ik kan iedereen aanraden iemand te zoeken die hierin gespecialiseerd is. Hiervoor deed ik veel zelf. Dat doe ik nog steeds wel, maar een stuk minder. Zo schrijf ik iedere 3 tot 6 maanden een nieuw eigen beautymagazine. Hierin geef ik tips en tricks., vertel ik over nieuwe behandelingen en schrijf ik een stukje dat past bij de tijd van het jaar. Zo hebben we in november onze 10e editie gelanceerd. Klanten kunnen deze meenemen/ophalen in onze salon en online lezen. M’n teksten worden gecontroleerd en Aimee helpt mij dan met de finishing touch. Zij maakt een nieuwsbrief (Erna’s Beauty Bulletin) en post het magazine op Facebook en Instagram. Aimee regelt alle post die op Instagram en Facebook komen. Ik doe de Story’s en wanneer ik iets leuks of extra’s heb, regel ik even dat het ertussen past en zorgt Aimee weer dat het klopt!
Succes, lieve beautycollega’s! Laat zien welke kennis je in huis hebt, dan rent iedereen straks weer hard naar je terug.
Liefs, Amanda Vermeulen
Erna’s Beauty
Wat vind jij?