Iris Callaars staat sinds 2000 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit was ook het jaar waarin zij slaagde voor haar opleiding tot schoonheidsspecialiste. “Ik ben een doener en ging dus meteen aan de slag. Ik ben mijn salon begonnen vanuit mijn slaapkamer, toen verhuisd naar een garage en inmiddels gevestigd in een bedrijfspand.” Stilzitten daar doet Iris niet aan, niet tijdens de financiële crisis in 2008 en ook niet tijdens deze lockdown. Lees snel verder en ontdek wat Iris allemaal tijdens deze lockdown doet!
In 2007 startte ik een nieuw concept, een all-in-one concept met huidverbetering, nagels, voeten en waxen onder één dak. Maar helaas kwam in 2008 de financiële crisis. De paniek sloeg toe kan ik je wel vertellen. Ik had nog nooit een crisis meegemaakt en wist niet wat ik moest verwachten.
De crisis bleek me geen windeieren te leggen. Dat kwam niet vanzelf, ik heb veel promoties op locatie gedaan om DSTRESS op de kaart te zetten. We groeide in de loop der jaren naar 5 medewerksters. Niet slecht dus! Maar dat kwam mede doordat ik heel klantgericht en creatief ging denken. Niet achter de deur blijven zitten maar naar buiten en ons laten zien.
Dat kan nu niet in verband met Corona. Nu mogen we de deur niet uit maar Social Media is wel vergelijkbaar. Je kunt je nu laten zien door middel van filmpjes, foto’s en LIVE te gaan. Op deze manier krijgt de klant ook feeling met jou en je bedrijf.
Tijdens de eerste lockdown kreeg ik geen paniekaanval wat ik in 2008 wel kreeg. Ik had geleerd dat paniek niks oplevert maar je juist naar beneden haalt. Heb het team bij elkaar geroepen en gezegd welke acties we moesten ondernemen om in beeld te blijven. En dat werkte goed. Wij waren in beeld en toen we weer open mochten was het bij ons booming. We konden de drukte niet aan.
En deze ronde doen we niet anders. We zijn in beeld, hebben contact met de klant, verzinnen leuke acties en hebben lol met het team ondanks deze crisis. Wij hebben in de maand januari beter verkocht dan in 2019. Het loont zich dus.
Mijn tip voor alle schoonheidsspecialiste is zorg dat je actief bent op social media. Zorg dat je zichtbaar bent. Ga niet bij de pakken neerzitten maar laat je creativiteit werken. Niet denken maar doen is mijn motto!
Wat vind jij?