HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Niet lullen, maar poetsen!

Posted on

De inmiddels 61-jarige Anne van Dijk, eigenaar van de Schiedamse schoonheidssalon Tip to Toe, werkt al meer dan veertig jaar in de beauty, maar is nog net zo bevlogen en toegewijd als toen ze in de jaren tachtig begon. Het vak is haar op het lijf geschreven. ‘Ik ben een dankbaar mens. Naast mijn geweldige gezin, lééf ik voor mijn werk. Ik geniet van het ondernemerschap!’

Al ruim veertig jaar in het vak. Voelt dat voor jou ook zo, Anne?
‘Allesbehalve. Ik was laatst op een training en pas na een tijdje besefte ik: ‘Kak, ik ben hier de oudste.’ Zo vóelt het vaak helemaal niet. Eén van de trainers zei toen ook dat mijn passie voor het vak ervan afspat. Dat kan ik alleen maar beamen!’

Hoe is jouw reis binnen de beautybranche verlopen?
‘Onwijs afwisselend en leerzaam. Toen ik op mijn achttiende de opleiding bij Adry Hermans in Rotterdam ­in mijn periode ging je ofwel naar Adry Hermans ofwel naar Lya Goosmann­ had afgerond, heb ik de eerste vijfentwintig jaar bij verschillende parfumeries, drogisterijen, schoonheidssalons én een saunacomplex gewerkt. Ik heb me als schoonheidsspecialist verder ontwikkeld, vele vak gerelateerde trainingen gevolgd en heb met name in de parfumeries commerciële vaardigheden opgedaan. Het was enorm boeiend om bij al deze verschillende bedrijven een kijkje in de keuken te krijgen en voor een langere tijd mee te draaien in diverse teams. Het heeft me veel gebracht: fijne contacten en wijsheid. Ik profiteer nog van alle kennis die ik heb opgedaan. Ik maakte na die vijfentwintig jaar een klein uitstapje naar een andere wereld: de motorwereld. Ik rijd zelf ook motor en ik dacht: als ik een crème kan verkopen, dan ook motorkleding, als je je maar in het product verdiept. Na twee jaar kwam ik, bij toeval, in aanraking met de voormalige eigenaar van Tip To Toe. Ze was op zoek naar een schoonheidsspecialist die voor een paar dagen per week een ruimte wilde huren. Zo rolde ik eigenlijk van het een in het ander.’

Tip to toe

Uiteindelijk heb je de zaak overgenomen. Hoe is dit verlopen?
‘Al vrij snel had ik een eigen klantenkring opgebouwd. Ik was erg enthousiast en vond het werken als ondernemer veel leuker dan ik ooit had kunnen bedenken. Ik besefte dat ik de toko ook zelfstandig kon draaien. Na zo’n vijf jaar heb ik de zaak van de vorige eigenaar met wederzijds goedkeuren overgenomen; dit is inmiddels dertien jaar geleden. Destijds werkte ik nog met personeel, maar in 2019 heb ik de knoop definitief doorgehakt om zonder personeel verder te gaan. Ik verhuur nu alleen nog een ruimte aan een pedicure en dat is een ontiegelijk leuk mens. Gelukkig hebben we de covidperiode overleefd. Dit hebben we volledig te danken aan onze vaste klanten. Ik spreek dit regelmatig naar hen uit; ik waardeer hun vertrouwen in ons. Aan hun reactie merk ik dat zij dit de normaalste zaak van de wereld vinden, maar ik ben me er heel erg van bewust dat we het getroffen hebben om iedere dag ons werk met zulke fijne klanten en met zoveel plezier uit te mogen oefenen.’

Die terugkerende klanten heb je óók te danken aan je ondernemerschap en hoe je als mens bent. Wat maakt jouw salon en je werkwijze uniek?
‘Bij mij moet de klant niets! Toen ik vroeger in de parfumerie werkte, deden we dat op provisiebasis. Tijdens het inwerken van het masker, móesten we de klant het hele riedeltje uitleggen en alle producten ­van reiniging tot nachtverzorging­ tentoonstellen, keer op keer. Het wierp zeker z’n vruchten af. We verkochten goed! Maar het is niet míjn manier. Natuurlijk is de verkoop van producten een belangrijk onderdeel van de omzet, maar ik geef liever op een natuurlijke, oprechte en ongedwongen manier advies. Als mensen liever geen producten kopen, is dat ook prima en zijn ze net zo welkom. Waaraan ik veel meer waarde hecht, is elkaar met respect behandelen en een stukje menselijkheid! Ik ben heel menslievend, word er blij van om het anderen naar hun zin te maken. Mijn klanten voelen dit. Ze delen hun verhaal, we lachen en huilen. Ik vind het belangrijk dat ze zich op hun gemak bij mij voelen en dat er ruimte is voor een kopje thee als iemand dit nodig heeft. De gemoedelijke sfeer en de fijne energie in dit pand dragen eraan bij dat onze klanten zich welkom voelen.’

Zijn dit de lessen die je uit je jeugd hebt meegenomen?
‘Absoluut. Het denken aan je medemens, en het lief zijn voor een ander heb ik ongemerkt vanuit huis meegekregen. Mijn ouders zagen ook altijd het goede in mensen. Mijn moeder was kleuterleidster en mijn vader had een eigen meubelzaak. Het hard werken zit blijkbaar in mijn genen. De niet­lullen­maar­poetsen­mentaliteit heb ik ongetwijfeld van hen overgenomen.’

Tip to toe

Per toeval ben je het ondernemerschap ingerold. Wat maakt het ondernemen an sich zo leuk?
‘De vrijheid die ik ervaar. Ondanks dat ik misschien wel harder dan ooit werk, voelt dit gek genoeg niet zo. Ik vind het heerlijk om mijn eigen koers te varen! Mijn hart en ziel zitten in dit bedrijf. In dit vak zijn er uiteenlopende, interessante opleidingen te volgen. Zo ben ik inmiddels orthomoleculair schoonheidsspecialist en heb diverse cursussen op psychisch vlak afgerond. De opleidingen waren stuk voor stuk verhelderend. Het is fijn dat ik zelf de keuze kan maken om deze cursussen te volgen en te integreren in mijn bedrijf.’

Wat is de keerzijde aan het ondernemerschap?
Lachend en zuchtend: ‘Belasting afdragen. Sommige mensen zeggen: wat lekker om een eigen zaak te hebben. En dat is ook zo, maar ze vergeten voor het gemak wat er allemaal bij komt kijken. Als je voor een baas werkt, heb je geen idee wat je als ondernemer zelf allemaal moet regelen, op financieel en op ondernemersvlak. Als je een eigen zaak hebt, is de consequentie dat je er vierentwintig uur per dag mee bezig bent, ook op vrije momenten. De lessen die ik daarnaast heb geleerd, is dat ik niet zo goed ben in ‘baas’ spelen. Ik ben te veel bezig met het anderen naar hun zin maken, ten koste van mezelf. Die zakelijke instelling op dat gebied mis ik. En het stelde me vaak teleur dat de meiden uit mijn team niet dezelfde instelling hadden als ik. Ze hadden zeker hart voor de zaak, maar tot een bepaalde hoogte. Mijn verwachtingsmanagement moest ik echt bijschaven.’

Wie zijn jullie klanten?
‘We hebben een heel breed publiek. Mensen die leven van een uitkering en twee keer per jaar onze salon bezoeken tot mensen die ruim in hun jasje zitten en iedere vier tot zes weken langskomen, en van jong tot oud.’

Hoe zorg je ervoor dat klanten blij en tevreden blijven?
‘We bieden in de eerste plaats goede service. In sommige gevallen bellen we de klant na om te vragen hoe het met de huid gaat na een bepaalde behandeling of om na te gaan of alles duidelijk is rondom het gebruik van de producten. We tonen oprechte interesse en zijn integer. Wat in de behandelkamers besproken wordt, blijft daar ook. Daarnaast voeren we met nieuwe klanten een intakegesprek en achterhalen we niet alleen de wensen van de klant, maar vragen we hen ook wat ze van ons verwachten. Zo hebben we een goed beeld van iemands verwachtingen en kunnen we realistisch advies geven.’

Webecos - tip to toe

Je werkt met meerdere merken, waaronder Webecos. Wat vind je zo fijn aan dit merk?
‘De vorige eigenaar werkte al met Webecos en ze had veel trouwe klanten die de producten afnamen. Ik vond Webecos direct een leuk en betaalbaar merk met fijne behandelingen. Ik ben langzaamaan gaan uitbreiden met andere merken uit verschillende segmenten en die combinatie werkt nog steeds heel erg goed. Het vult elkaar mooi aan.’

Waarom past het merk Webecos zo goed binnen jouw salon?
‘Het is een no nonsense merk. Daar houd ik van. What you see is what you get. Dat is echt het handelsmerk van Webecos. Daarnaast is het clean en dat past helemaal in deze tijd. Ik heb vele klanten die de producten naar dikke tevredenheid gebruiken en daar ook niet van willen afwijken.’

Hoe ervaar je de samenwerking met Corrective Cosmetics?
‘Het is een ontzettend fijn bedrijf, met leerzame trainingen. De ondersteuning is fantastisch en het personeel altijd vriendelijk. Ik vind het leuk dat ze overal voor openstaan, ook voor nieuwe ideeën van ons als schoonheidsspecialisten. Ze zijn benaderbaar en menselijk. Ik ben trots op onze jarenlange samenwerking!’

Wat zijn jouw toekomstdromen op zakelijk en persoonlijk vlak?
‘Ik hoop in de nabije toekomst een hele leuke opvolger te vinden, iemand met passie voor haar vak. Dat is mijn droom! Het lijkt me fijn om mijn klanten met een gerust hart te kunnen overdragen aan een bekwame schoonheidsspecialist. Daarnaast wil ik graag jongere schoonheidsspecialisten wegwijs maken in het vak, bijvoorbeeld als gastspreker op een school. En dan niet op een belerende of coachende manier, maar om die generatie praktische handvatten mee te geven. Op persoonlijk vlak ben ik een gelukkig mens. Ik ben getrouwd met een lieve man die altijd klaarstaat om te helpen, ook in mijn bedrijf. We hebben samen hele fijne kinderen en we zijn dol op onze vijf kleinkinderen. Ik vind het fantastisch om oma te zijn. Kinderen zijn zo puur. Ik tel mijn zegeningen!’

Van Passie tot Professie – In samenwerking met Corrective Cosmetics
In deze editie stelde Esther Bode-Scholte vragen aan: Anne van Dijk Fotografie: Esther Bode-Scholte


Bekijk meer artikelen uit de rubriek Van Passie tot Professie

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Het geheim van jeugdige vitaliteit? Het zit in je cellen.
Niet lullen, maar poetsen!

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord