HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Interview Manu Swevers

Posted on

De beautybranche kent veel mooie karakters

Eind 2020 nam Manu Swevers, stiefzoon van oprichter Sammy Gharieni, het stokje over van Kurt Thomassen als General Manager van Gharieni Benelux. Sammy startte het bedrijf 31 jaar geleden, een jaar voordat Manu werd geboren. Voor Manu was het altijd de bedoeling dat hij in het familiebedrijf zou gaan werken. Toch besloot hij eerst zijn eigen vleugels uit te slaan. Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

Manu studeerde af als biomedisch ingenieur, startte een renovatiebedrijf in vastgoed en deed een opleiding in finance voordat hij eind 2020 bij Gharieni Benelux als General Manager aan de slag ging. De beautybranche heeft zijn hart gestolen, ook al had hij niet per se affiniteit met de branche toen hij als General Manager begon. Hoe kijkt Manu aan tegen de branche en welke ontwikkelingen ziet hij?

Gharieni is een internationaal opererend familiebedrijf. Hoe zijn de taken verdeeld?
Manu: “Gharieni Group heeft zo’n 240 werknemers in dienst en sommige van hen werken al 30 jaar bij ons. Zij voelen als familie en we zijn erg dankbaar voor zulke loyale mensen in ons familiebedrijf. Mijn stiefvader Sammy is al ruim 30 jaar CEO van Gharieni. Hij presenteert het bedrijf in het buitenland, is de creatieve kracht achter de innovaties en stuurt als ingenieur de R&D aan. Mijn schoonzus, Andrea Westerwoudt, is Export Manager van Bentlon. Mijn broer, Elias Gharieni, is verantwoordelijk voor de sales en procesoptimalisatie in Duitsland. Mijn moeder, Danielle Theunissen, doet de verkoop in België. Zelf opereer ik als General Manager Benelux, waarbij ik eveneens de procesoptimalisatie en sales aanstuur. Wereldwijd zijn we vertegenwoordigd in 120 landen.”

Heb jij als technische man altijd affiniteit gehad met de schoonheidsindustrie?
Manu: “Nee, ik had daar niet specifiek affiniteit mee, maar het is me wel met de paplepel ingegoten. Thuis was het bedrijf vaak onderdeel van gesprek aan de keukentafel en als student ben ik tussen mijn 15de en 22ste regelmatig mee geweest naar de vakbeurzen om te helpen. Inmiddels heeft de branche mijn hart gestolen. Ik zeg ook tegen iedereen die de mogelijkheid heeft in deze sector te werken, dat ze het absoluut moeten doen. Het is een mooie branche met klanten die graag zorgen, verzorgen en ontzorgen. Fijne, empathische mensen met mooie karakters. Niet te vergelijken met de bouw; daar lopen veel cowboys rond.”

Behandelingen zijn er niet alleen om een huid te verbeteren of bijvoorbeeld mooier te maken, het psychologische of therapeutische aspect is minstens zo belangrijk.

Manu

Welke tendensen zie je in de professionele beauty industrie?
Manu: “Vanuit mijn functie bij Gharieni zie ik dat er nood is aan apparaten en technieken waar geen handen voor nodig zijn. De zogenaamde touchless apparatuur, die functioneert op basis van een klassieke constructie maar telkens met toevoeging van technologische componenten, zoals bijvoorbeeld gebruik van vibraties, infrarood of binaural sound. Zelf zie ik ook dat de branche steeds minder gefragmenteerd is. Er zijn veel diverse behandelingen mogelijk binnen één instituut. Denk aan gezichtsbehandelingen, massages, pedicure, PMU enzovoorts. Informatie is makkelijker verkrijgbaar, scholing is voor iedereen binnen handbereik. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Mensen zijn druk en vinden het fijn als zij bij één salon terechtkunnen voor meerdere disciplines; een salon waar ze vertrouwd zijn en goede ervaringen hebben. Een andere tendens zie ik in de behandelingen. Die zijn er niet alleen om een huid te verbeteren of bijvoorbeeld mooier te maken, het psychologische of therapeutische aspect is minstens zo belangrijk.”

Wat is het verschil tussen zaken doen in Nederland en internationaal?
Manu: “Met de klanten uit Nederland heb ik met iedereen contact. Of het nu gaat om een krukje, een loeplamp of een groter project voor de complete inrichting van een salon. Zakendoen in Nederland is heel breed en varieert bij wijze van spreken van één euro tot 100.000 euro. Internationaal doen we vooral veel grotere projecten met onder meer de Hilton Group, de Chanel Group (LVMH) of bijvoorbeeld MSC Cruises. In de basis is de verkoop hetzelfde: al onze klanten hebben een bepaalde zorgzaamheid. Ik vind vooral de afwisseling tussen al die diversiteiten aan projecten erg leuk. In Nederland hebben we salons die al ruim 25 jaar klant zijn. Dat betekent dat we iets goed doen. Dat geeft veel voldoening. De menselijke kant van het zakendoen is voor mij overigens belangrijker dan geld verdienen. Als we alleen geld zouden willen verdienen dan zouden we misschien alleen nog maar grotere, internationale projecten doen. Maar dat is absoluut niet zo. Hier is het allemaal begonnen, bij de salons, en daar mogen we best bij stilstaan en daar zijn we heel dankbaar voor.”

Hoe denk je over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Manu: “Voor Gharieni is het heel belangrijk dat we ons steentje bijdragen. Dat proberen we zo goed mogelijk te doen. Er is nationaal en internationaal veel te doen over het klimaat, fossiele brandstoffen, het broeikaseffect. Mensen twijfelen of het allemaal wel waar is en of het echt zo erg is als wordt beweerd. Als iemand die wetenschappelijk is opgeleid, heb ik hier veel studies over gelezen. Het is waar en het is belangrijk dat we actie ondernemen. In het bedrijf hebben al onze panden zonnepanelen en we rijden in elektrische auto’s. Ook versturen we al onze zendingen CO2-neutraal. Los van het klimaat zijn we eveneens een inclusieve onderneming. In Duitsland bijvoorbeeld werken we samen met een organisatie met mensen met een beperking. Wij betrekken ze in het arbeidsproces, want ook al hebben ze een beperking, dat betekent niet dat ze niets kunnen of willen doen. In onze productie – wat vaak gerelateerd wordt aan mannen – werken ook veel vrouwen en onze bedrijfscultuur heeft altijd een open communicatie, waarbij er veel aandacht is voor het mentaal welzijn. Verder ontwerpen en produceren we zoveel mogelijk duurzame banken en stoelen. We zetten ons in die zin af tegen de Chinese wegwerpcultuur. Ook zijn we ons bewust van onze ecologische footprint en proberen we die zo klein mogelijk te houden.”

Gharieni staat op veel beurzen. Hoe passen beurzen in de marketingstrategie?
Manu: “We hebben veel mensen in dienst en we hebben daarom veel volume nodig qua verkopen om dat in balans te houden. Samen met onze exportpartners draaien we wereldwijd zeker zo’n 100 beurzen per jaar, los van grote internationale evenementen. Voor Gharieni Benelux zijn de beurzen in Utrecht en Brussel erg belangrijk. Ik kijk daar altijd weer enorm naar uit. Ik vind het leuk om drie dagen op de beurs te staan, klanten weer te zien, nieuwe klanten te verwelkomen en ze kennis te laten maken met ons assortiment en onze nieuwste producten. Ik vond het dan ook erg jammer dat de najaarsbeurs in Utrecht in 2023 niet doorging. Voor veel leveranciers is een beursdeelname een hele investering, niet alleen qua vierkante meters, maar ook de standbouw, het beursteam, overnachtingen et cetera. Daarnaast zien we ook dat e-commerce groeiende is, vooral de jeugd is daarmee bezig. Toch geloof ik in de toekomst van de fysieke beurzen. Het menselijke aspect, de interactie, dat heb je niet online. Wat ik overigens ook zeer goed vind in Utrecht is de focus op kennisoverdracht met workshops.”

Hoe verhouden Nederlandse wellness-bedrijven zich tegenover de internationale markt?
Manu: “Nederlanders zijn over het algemeen zeer vooruitstrevend en efficiënt. Hier is bijvoorbeeld al een markt voor onze touchless-concepten en het aanbod van Nederlandse schoonheids- en wellness-bedrijven is absoluut heel divers en breed. In Amerika is er bijvoorbeeld veel meer massa en wordt de vapozone nog steeds erg veel gebruikt, in tegenstelling tot in Nederland. Azië is weer compleet anders en focust meer op het holistische aspect. Persoonlijk vind ik zakendoen met Nederlanders heel fijn. Ze zijn recht voor z’n raap, zeggen wat ze vinden en blijven niet twijfelen.”

Utrecht en Brussel zijn belangrijke beurzen voor ons. Wat ik
zeer goed vind in Utrecht is de focus op kennisoverdracht
met workshops

Manu

Wat kenmerkt jullie ideale klant?
Manu: “De ideale klant bestaat per definitie niet. Ik draai het liever om: wij moeten het ideale bedrijf zijn dat kan voldoen aan de wensen van de klanten, in de breedste zin van het woord. Gharieni ontwikkelt en bouwt zelf, dus we kunnen aan vrijwel elke specifieke wens voldoen. Een bank met gerecycled hout, een bank uitgevoerd in marmer, een bank met Swarovski-steentjes: alles is mogelijk. Zodra een klant komt met een groots, specifiek of out-of-the-box-idee, is het aan ons de taak dat idee te verwezenlijken.”

Hoe ziet een behandelbank of -stoel van de toekomst eruit?
Manu: “Die is heel veelzijdig. Eén bank voor alle behandelingen, van het gelaat tot het lichaam, de voeten en de nagels. Daarnaast is het voor ons belangrijk de kosten, ondanks inflatie, zo laag mogelijk te houden en vooral bij de mainstream modellen zo efficiënt mogelijk te bouwen om de prijs voor de klant zo laag mogelijk te houden. Aan custom made banken hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje, maar we hebben ook een ruim aanbod aan standaard voorraadmodellen. Multifunctionaliteit, prijs en integratie van diverse technologieën zijn dus dé belangrijke factoren. Wat de toekomst ons ook gaat brengen, er zijn in ieder geval weer héél wat modellen die klaarstaan in de pipeline.”

www.gharieni.nl

Dit interview heeft u kunnen lezen in editie 3-2024. Gemist? Neem nu een abonnement en mis niks meer.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Maak (opnieuw) kennis met Dr. Spiller
Interview Manu Swevers

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord