HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

8 vragen aan Ralph van Houts

Over ondernemen en zijn visie op de beautybranche

Ralf van Houts draait al heel wat jaren mee in de cosmeticabranche. Hij startte zijn professionele carrière in de buitendienst bij MB Cosmetics, het bedrijf van moeder Mirella Bisschops. Sinds 2016 bewandelt hij zijn eigen pad en zo’n zes jaar geleden werd hij eigenaar van DÉCAAR NEDERLAND. Hoe staat hij in het ondernemerschap en wat is zijn visie op de beautybranche?
Tekst: Birgitta van der Linden, BLUSHtxt

Een snelle jongen, een knappe verschijning en altijd vrolijk. Ralf is voor de meesten in de branche geen onbekende en hij gaat wel eens over de tong. De mensen die hem echt kennen beschrijven hem als iemand met het hart op de goede plaats en eerlijk. Wie is Ralf als ondernemer en hoe kijkt hij zelf aan tegen de branche waarin hij al zijn hele leven – deels vanaf de zijlijn – meeloopt?

Waarom ben je gaan ondernemen in de beautybranche?
Ralf: “Het is me met de paplepel ingegoten. Als jongetje van zes was ik al druk in de weer met het verkopen van potloden, snoep, eigenlijk van alles wel. Mijn moeder, Mirella, had een schoonheidssalon aan huis. Ik zag hoe haar klanten met huidproblemen onzeker binnenkwamen en blij en zelfverzekerd de salon weer verlieten. Het raakte me; mijn passie voor beauty was geboren. Mirella werkte onder meer met producten van Mikos en kreeg daarom regelmatig bezoek van Bert Seters. Mooi pak, mooie auto: dat wilde ik als jonge jongen ook. Die combinatie van beauty en sales trok me. Mijn moeder had in die tijd een Beautyfarm met zes cabines. Ik zag haar struggelen als single moeder van twee kinderen. Ze werkte elke dag van 09.00 tot 21.00 uur en daarna was ze in het weekend nog druk met haar administratie en marketing. Dat triggerde iets in mij. Hoe mooi zou het zijn als ze hierbij hulp kreeg van haar leveranciers, zodat zij zich volledig kon wijden aan haar ambacht. En dat is exact wat ik nu met DÉCAAR probeer te doen: de schoonheidsspecialist zo goed mogelijk ondersteunen met kwalitatief goede producten, trainingen en een partnerprogramma. Zo kunnen zij doen wat ze het allerliefste doen: zich bezighouden met de huid en ervoor zorgen dat klanten zelfverzekerd en blij de salon verlaten.”

Mooi pak, mooie auto: dat wilde ik als jonge jongen ook. Die
combinatie van beauty en sales trok me.

Ralf van Houts

Beschrijf de ideale schoonheidsspecialist?
Ralf: “De ideale schoonheidsspecialist neemt haar vak serieus en staat voor wat ze doet. Ze begrijpt dat een huidanalyse altijd de eerste stap is en dat huidverbetering is gebaseerd op een samenwerking. Ze besteedt aandacht aan de intake, waarin ze niet alleen de wensen en behoeften van de klant in kaart brengt, maar ook duidelijk maakt wat zij zelf van de klant wenst. Het thuisgebruik van de producten is daar een essentieel onderdeel van. Ze is oprecht geïnteresseerd en kan door de klant echt te leren kennen anticiperen en adviseren in de aanpak van A tot Z. De ideale schoonheidsspecialist heeft passie voor haar vak, blijft haar kennis updaten omdat kennis macht is en gaat met haar tijd mee, bijvoorbeeld met een online agenda op haar website. Professionaliteit zit overigens in de persoon, niet in de locatie. Een professionele schoonheidsspecialist – of dat nu een man of vrouw is – heeft niet per se een extern pand of vijf cabines. Mijn moeder begon ook klein en heeft een prachtig beauty imperium opgebouwd.”

Hoe belangrijk is het voor jou als ondernemer om aardig gevonden te worden?
Ralf: “Ik vind het belangrijker om als mens aardig gevonden te worden; dat mensen een goed gevoel bij me hebben. Het is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend om iemand hartelijk te verwelkomen of te complimenteren. Net als de schoonheidsspecialist doet in haar salon, wil ik anderen zelf ook graag een goed gevoel geven, meer zelfvertrouwen. Als iemand zichzelf durft te zijn, pakt dit altijd positief uit. Als ondernemer hoef ik niet per se aardig gevonden te worden. Ik heb inmiddels wel geleerd lastige keuzes te maken en soms vinden mensen je dan niet zo aardig. Ik hecht zelf veel waarde aan authenticiteit en respect en leef zo veel mogelijk volgens: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.”

Ik hecht zelf veel waarde aan authenticiteit en respect en leef
zo veel mogelijk volgens: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet
dat ook de ander niet.

Ralph van Houts

Hoe belangrijk is het om integer te zijn en vast te houden aan normen en waarden in het ondernemen?
Ralf: “Dat is heel erg belangrijk en gebeurt wat mij betreft te weinig in de branche. Ga staan voor je principes en wees integer. Dare to be yourself. Onthoud waar je vandaan komt. Ik zie in de branche veel bedrijven en merken die klein begonnen, steeds groter groeiden en uiteindelijk multichannel verkopen. Niet eerlijk richting de schoonheidsspecialist die ze groot heeft gemaakt. Voor mij is het belangrijk om te blijven ondernemen met een Moeder Teresa-hart. Daarbij houd ik altijd in gedachten: what’s in it voor de schoonheidsspecialist? We doen het met elkaar, altijd met respect en door te ondernemen vanuit het hart, niet alleen vanuit het hoofd.”

Hoe denk je over de beautybranche?
Ralf: “Ik heb de branche altijd gezien vanuit het perspectief van ons familiebedrijf. Iedereen kende iedereen en de branche ging van redelijk onprofessioneel naar een steeds hoger niveau. Andere branches zagen dat je in de beauty goed kon verdienen en dat zorgde voor veel cowboys. De branche is nu veranderd. Bedrijven die dure apparatuur aansmeren aan schoonheidsspecialisten die verkocht worden met slechts één dag training; bizarre ontwikkelingen. Ik vind het jammer dat de wetgeving niet goed geregeld is: het beroep van schoonheidsspecialist is een vrij beroep en termen voor apparatuur liggen niet vast. Die cowboys krijgen zodoende steeds meer voet aan de grond en maken het moeilijker voor professionele schoonheidsspecialisten om door de bomen het bos te zien. We proberen hierin een verschil te maken door te ondernemen vanuit het hart en onze klanten, de professionele schoonheidsspecialisten, te beschermen.”

Geloof je in de toekomst van de beurzen en hoe zie je die voor je?
Ralf: “Ja. Ik zie zeker de toegevoegde waarde in van beurzen. Zelf ga ik elk jaar onder meer naar de beurzen in Las Vegas, Düsseldorf en Barcelona. Het is belangrijk mijn gezicht te laten zien, met andere leveranciers te praten en mijn netwerk te onderhouden. Bovendien is het een ideale manier om mijn hobby, cityhoppen, te combineren met mijn werk. Mijn levensmotto is dan ook: Het nuttige met het aangename combineren.”

Ik heb twee inspiratiebronnen in de branche:
Monica van Ee en Marcel Tuerlings.
Ze zijn succesvol door keuzes te maken en die lijnrecht te volgen, wat iemand anders daar ook van vindt.

Ralph van Houts

Hoe belangrijk zijn samenwerkingen in de branche met collega’s van andere merken?
Ralf: “Ik ben een teamplayer en juich samenwerkingen alleen maar toe, maar samenwerkingen met collega’s van andere merken zijn niet belangrijk. Ik heb DÉCAAR met mijn team opgebouwd, zonder externe samenwerkingen. Dat gezegd hebbende zou ik het wel fijn vinden om met gelijkgestemden te kunnen sparren en klankborden. Met collega’s in de beautybranche is dat lastig; het blijven toch concullega’s. Gelukkig heb ik een heel fijn team met wie ik dat kan. Ook met de mannen van Bellezzi heb ik een fijne samenwerking. Overigens vind ik een goede samenwerking met mijn fabrikant erg belangrijk. Ik ga zo’n vier keer per jaar naar Cyprus om de fabriek te bezoeken.”

Heb je inspiratiebronnen in de branche?
Ralf: “Ik heb er twee: Monica van Ee van hannah en Marcel Tuerlings van Dermatuer. Monica is inspirerend, ze hamert net als ik op het belang van een huidanalyse. Ze is professioneel, eerlijk en neemt geen blad voor de mond. Ik vind het knap wat Marcel Tuerlings heeft opgebouwd. Zowel Monica als Marcel zijn anders dan de rest. Ze zijn succesvol door keuzes te maken en die lijnrecht te volgen, wat iemand anders daar ook van vindt. Daar heb ik respect voor.”

www.decaar.nl

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


De layering techniek van bdr®

De layering techniek van bdr®

Posted on

De huid ontdoet zich elke dag van zo’n miljoen dode huidcellen. Verschillende ...

Waarom is bdr uniek in microneedling?

Waarom is bdr uniek in microneedling?

Posted on

Je hebt uiteraard al vaker gehoord over het concept microneedling, aangezien het ...

Blog Linda Dool: Effectief NEE zeggen voor een goede balans

Blog Linda Dool: Effectief NEE zeggen voor een goede balans

Posted on

Als beauty ondernemer komen wij het regelmatig tegen. De klant gaat jouw ...

Net verschenen Massage Magazine 1 | 2024

Net verschenen Massage Magazine 1 | 2024

Posted on

De eerste editie van 2024 is net verschenen. We beginnen dit jaar ...

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
Huidscan Event: meten is weten!
8 vragen aan Ralph van Houts