HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, KAPPERS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

Leren van vakgenoten: Sandra de Vries

Sandra de Vries is 29 jaar en eigenaresse van Schoonheidssalon Sandra de Vries. Sandra heeft 8 jaar geleden, na haar studie, haar salon geopend. Lees snel verder en ontdek wat Sandra tijdens de eerste lockdown heeft gedaan en wat ze nu doet en hoe zij de toekomst van de beautybranche ziet.

Wat heb jij tijdens de eerste lockdown gedaan? En wat ga je tijdens deze lockdown doen?
Tijdens de eerste lockdown heb ik de salon een nieuw kleurtje gegeven, heb ik mijn administratie op orde gemaakt, veel trainingen/webinars gevolgd en mijn website helemaal aangepast. Maar wat me het meest heeft bezig gehouden is het contact houden/maken met mijn klanten via social media. Dit laatste is ook mijn voornaamste focus voor deze periode. Daarnaast lijkt het wel of ik een parttime bezorgster ben geworden, haha, want ik breng veel van mijn verkoopproducten zelf langs bij mijn klanten.

Wat doe je om in contact te blijven met je klanten/potentiële klanten?
Sowieso heb ik al mijn klanten gebeld die in de agenda stonden om ze persoonlijk af te bellen en eventueel de afspraak al te verplaatsen. Het is dan toch fijn dat je ze nog even kan spreken en ze op die manier persoonlijk fijne feestdagen kan wensen. Ook heb ik kerstpresentjes rondgebracht voor mijn vaste klanten die ik helaas in december niet meer kon zien. Daarnaast ben ik sinds de eerste lockdown super actief op Instagram en deel ik ook veel vanaf de achtergrond (maar ook persoonlijk), aangezien we nu niet op de voorgrond kunnen werken.

Hoe probeer jij nog omzet te binnen te halen?
Voor de feestdagen was dat nog goed te doen: ik heb gelukkig nog veel producten en cadeaubonnen kunnen verkopen. Voor nu vind ik het heel moeilijk. Hier en daar verkoop ik nog wel eens een product, maar storm loopt het helaas niet. Ik vind het ook vervelend om constant reclame te maken voor de verkoop van mijn producten. Ben bang dat ze dan gillend gek van me worden.

Wat ga je doen als blijkt dat dit langer gaat duren dan 19 januari?
Oeh, daar had ik nog geen eens over nagedacht! Nu ik zo naar de feestdagen heb gekeken en er een mutatie van het coronavirus is, ben ik een beetje bang dat het langer kan gaan duren. Ik heb mezelf afgelopen weekend even vrij gegeven en ga vanaf 5 januari weer vol aan de bak. En ik denk dan vooral met het adviseren en informeren van mijn klanten. Ik post nu ook wel zeker 3x in de week, maar wil mijn klanten wel laten weten dat ik er nog ben. Daarnaast wil ik graag een keer doelen gaan stellen voor mezelf. Dat doe ik normaal eerlijk gezegd ook niet. En kijken hoe ik mezelf eventueel dit jaar nog verder kan ontwikkelen en met wat.

Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom? En hoe lang ben je al in de branche actief?
Ik startte mijn salon 8 jaar geleden, eigenlijk zodra ik klaar was met mijn studie. Het idee was om voornamelijk bekende te behandelen om op deze manier mijn vak te blijven onderhouden. Ik was er namelijk nog niet van overtuigd dat ik dit vak ‘voor de rest van mijn leven’ wilde uitvoeren en wilde misschien nog gaan studeren, maar wat, dat wist ik nog niet. Vandaar ook mijn niet zo originele naam van mijn salon. Inmiddels is iedereen eraan gewend dus wilde ik het ook niet meer veranderen. Maar toch geloof ik dat een naam met een persoonlijk tintje ook wel iets heeft. En misschien als ik ooit de behoefte heb om iets groters te beginnen dat ik dan wel mijn naam zal veranderen.

Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
Ik heb de opleiding Uiterlijke Verzorging gevolgd op het Mondriaan in Den Haag. Daarnaast heb ik trainingen gevolgd bij SPA Salonnepro, Webecos, CND, Browtycoon, Perfect Eyelash, Mrs Lashlift en Oh My Lash. Uiteindelijk doe ik niet heel veel meer met de meeste van deze certificaten. Momenteel ben ik mezelf vooral aan het verdiepen in huidverbetering, hierdoor ben ik sinds kort ook overgestapt naar een nieuw merk.

Werk je alleen of met een team?
Ik werk alleen, alleen heb ik mij hier niet naar gedragen als ik kijk naar de afgelopen jaren. Tijdens de eerste lockdown volgde ik een marketingtraining en kwam ik erachter dat ik te veel dingen deed die mij meer energie kostte dan het energie gaf, dus ik gedroeg me eigenlijk alsof ik voor een baas werk. Deze training had dus wel even mijn ogen geopend dat ik echt volledig mijn eigen keuzes mag maken en mag doen wat ik zelf wil en zelf leuk vind.

Werk je vanuit huis of heb je een bedrijfspand?
Ik heb een salon vanuit huis. Eigenlijk het huis van mijn ouders. Toen ik 8 jaar geleden mijn salon startte, woonde ik daar ook nog en was mijn slaapkamer opgesplitst in 2 delen. Het ene deel was mijn slaapkamer en het andere deel mijn salon. Heel bizar eigenlijk als ik er zo aan terugdenk. Inmiddels is mijn (oude) slaapkamer al 5 jaar volledig een eigen salon omdat ik ging samenwonen met mijn vriend.

Ik werk momenteel fulltime in mijn salon, maar tot de eerste lockdown werkte ik ook nog 1 ochtendje in de week in de horeca. In 2016 besloot ik om mij volledig te gaan storten op mijn salon, maar dat heb ik 2 weken volgehouden omdat ik de horeca toch wel heel snel begon te missen. Daarom ben ik weer gaan solliciteren bij een lunchroom waar ik tot maart 2020 nog actief ben geweest. Nu, vanwege de corona, is er natuurlijk weinig horecawerk. Daarom heb ik toch besloten om de horeca achter me te laten en me volledig te focussen op mijn salon, waar juist in deze tijd de aandacht naartoe moet gaan.

Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
Ik ben vooral druk met gezichtsbehandelingen en dat is eigenlijk vanaf het begin ook wel zo geweest, ondanks dat ik in de beginfase van mijn salon juist zoveel mogelijk wilde aanbieden. De afgelopen periode ben ik erachter gekomen dat juist de focus op bepaalde specifieke behandelingen beter werkt dat een groot, maar niet gespecificeerd, aanbod.

Ik denk dat de meeste klanten toch wel komen voor de ontspanning: ik krijg altijd heel veel complimenten over mijn massage die ik geef tijdens een gezichtsbehandeling. Daarnaast merk ik dat steeds meer mensen komen voor een lichaamsmassage of ze boeken deze in combinatie met een gezichtsbehandeling. Sinds een half jaar heb ik namelijk ook een echte wellnessbank zodat mensen zich echt helemaal kunnen overgeven als ze bij mij op de stoel liggen. Ben er zo blij mee en mijn klanten ook!

Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’ / het hebben van een eigen salon?
Moeilijke vraag… Ik denk dat ik tot aan de eerste lockdown eigenlijk geen idee had wat ondernemen nou eigenlijk was. Ik dacht: “Zolang je je passie uitvoert, ben je vanzelf een ondernemer”.  Tijdens de eerlijke lockdown heb ik een marketingtraining gevolgd voor ondernemers in de beautybranche; deze training op verschillende vlakken veel inzichten gegeven. Voorheen had ik niet goed de grip op mijn eigen agenda. Hierdoor waren mijn tijden niet goed afgebakend en maakte ik soms werkweken van 50+. Ik had altijd het gevoel dat ik mezelf moest aanpassen aan de wensen van de klant, maar vraag en aanbod heeft natuurlijk twee kanten. Nu ben ik de avonden en de weekenden vrij en werk ik ‘gewoon’ fulltime doordeweeks. Ondanks deze grote beslissing ben ik zelfs geen enkele klant kwijt geraakt. Heerlijk om mijn eigen tijd in te delen!

Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
Veel trainingen volgen en blijven verdiepen in alles wat de beauty markt mij te bieden heeft. Al vind ik het kiezen van trainingen altijd erg lastig, want wat kies je? Er is zoveel dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie en dat vind ik toch altijd wel het moeilijkste aan alleen werken: alles altijd alleen bepalen.

Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Ik ben sinds kort overgestapt naar SPA Salonnepro en dit is echt de beste stap die ik ooit heb genomen! Zelf heb ik ontzettend veel last van mijn huid (eczeem) dus dan is het ideaal om jezelf als proefpersoon te gebruiken wanneer je opzoek bent naar (verkoop)producten, en dit merk werkt echt fantastisch! Mijn klanten zijn er ook echt over te spreken en iedereen smeert fanatiek de producten. Met mijn vorige merk deed ik eigenlijk niet aan verkoop en dan blijkt wel dat je eigenlijk niet 100% achter het product staat. Nooit gedacht dat verkopen op deze manier zo makkelijk kon zijn. Het gaat eigenlijk vanzelf als je zelf enthousiast bent.

Daarnaast werk ik met de producten van Mrs Lashlift voor de wimperlift en daar ben ik ook echt helemaal verslaafd aan. Ik vind de behandeling in het algemeen sowieso echt te gek en dat je direct zo’n mooi resultaat ziet… Wauw!

Wat maakt jouw salon uniek?
Ik denk vooral de connectie die ik maak met mijn klanten door te zijn wie ik ben. Ik vermoed dat klanten voor mij kiezen voor de ontspanning, een luisterend oor en de geruime tijd die ik neem voor mijn klanten.

Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen?
Heel in het begin heb ik geflyerd, maar dat werkte bij mij in de buurt gewoon niet. Nu ben ik vooral veel op Social Media actief, via vriendinnenbonnen, maar ook cadeaubonnen, mond-tot-mondreclame en via mijn website krijg ik de laatste tijd veel nieuwe klanten. Dus het is tof om te zien dat ik toch goed zichtbaar en vindbaar ben online.

Waarom komt een klant weer terug bij jullie? Natuurlijk omdat de resultaten goed zijn, maar doen jullie nog iets specifieks om bestaande klanten steeds weer te laten terugkeren?
Eerlijk gezegd doe ik niet iets specifieks, misschien de interesse die ik altijd heb in mijn klanten. Eigenlijk komt het zelden voor dat ik geen klik heb met mij klanten en dat komt waarschijnlijk omdat ik op mijn social media en mijn website al zo’n persoonlijke kant van mezelf laat zien.

Sinds kort is het wel zo dat klanten bij mij punten kunnen sparen. Bij een bepaalde hoeveelheid aan punten krijgen ze dan een leuke korting op een behandeling.

Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment hun afspraak annuleren?
Ik vind dit altijd moeilijk. Ik wil eigenlijk graag ‘streng’ zijn, maar zo ben ik gewoon niet. Klanten die te laat komen waarbij ik echt geen tijd voor uitloop heb, moet ik vertellen dat het wel van hun eigen tijd afgaat. Heb ik tijd voor uitloop, dan is het toch vaak zo leuk om ze weer in de stoel te hebben dat ik ‘per ongeluk’ toch de tijd vol maak van de behandeling.

Klanten die op het laatste moment hun afspraak afzeggen laat ik vaak voor wat het is wanneer het een vaste klant is. Ik heb liever dat ze weer terug komen. Gebeurt het te vaak, dan zijn het meestal geen vaste klanten. Dan kan ik gelukkig wel wat strenger zijn en plan ik ze niet meer in. Die tijd besteed ik liever aan mensen die mij wel waarderen.


Wat betekent social media voor jouw salon?
Ik vind social media op persoonlijk vlak echt vreselijk, het is zo verslavend! Op werkgebied vind ik het fantastisch maar ook heel moeilijk. Facebook doe ik tegenwoordig niet zo veel meer mee, ik zit nu voornamelijk nog op Instagram. Door hier veel op te posten houd ik zoveel mogelijk interactie met mijn klanten. Dit is vaak niet eens alleen maar zakelijk, zo deel ik het bijvoorbeeld ook als ik een Big Mac ga eten 😉. Ik denk dat dit de band met je klanten oprechter maakt. Je wilt geen bedrijf volgen, maar een persoon. En zo houd je de connectie vast, door ze te laten zien wie het gezicht van/achter het bedrijf is. Uiteindelijk ben ik ervan overtuigd dat dat ze overhaalt om een afspraak bij jou te maken, omdat ze het gevoel hebben dat ze je al kennen.

Wat is de laatste training/opleiding die je hebt gevolgd en wat is het belangrijkste dat je daar geleerd hebt?
De laatste training die ik heb gevolgd is de Bio Peel (kruidenpeeling) via SPA Salonnepro. Nu ben ik ook nog bezig met een training van Tom Sebastian, een soort training om met je co-collega’s te sparren en samen door deze moeilijke tijd te komen.

Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
Ach jeetje.. Echt een grote blunder heb ik volgens mij nog niet echt meegemaakt. Ik heb wel eens iemand haar bovenlip open geharst, dat was in het begin, maar dat zie ik niet als een grote blunder. Een grote blunder vind ik toch altijd wel wanneer je een dubbele afspraak hebt ingepland en dit is me toch wel al zeker 2x overkomen. Zo gênant als dan twee personen voor je deur staan. Ik had toen ook nog geen online agenda’s waarbij klanten bevestigingsmails en afspraakherinneringen kregen.

Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière? 
Hoe gek het in deze periode ook klinkt, ik denk dat ik nu wel op mijn hoogtepunt zit. Misschien niet als ik kijk naar de toekomst, maar wel als ik kijk naar het heden. Ik heb zo’n mooie klantenkring opgebouwd, klanten hebben mij door dik en dun gesteund en zelfs tussen de eerste en deze lockdown heb ik veel meer nieuwe (terugkerende) klanten gekregen. Dus het is jammer dat corona om de hoek kwam kijken, maar misschien heeft dit juist ook weer gebracht waar ik nu sta.

Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Zie je onzekerheden? Zo ja welke? En welke kansen zie jij nog?
Ja.. Moeilijk om te zeggen. De beautybranche is natuurlijk echt een contactberoep, maar ik ben ervan overtuigd dat een mens deze contacten nodig heeft. Ik hoop niet dat wij een beroep zijn dat ooit niet meer zou mogen, ik zou me dit niet eens kunnen voorstellen. Maar toevallig zat ik er al een tijdje over na te denken om iets van huidtherapie of dermatologie te gaan doen, maar dan wel om dit te kunnen gebruiken in de salon, tegelijkertijd verbreedt het volgen van zo’n studie natuurlijk wel je carrièremogelijkheden.

Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen met betrekking tot jouw salon/ondernemen in de beautybranche?
Dat je je niet te veel moet focussen op veel verschillende behandelingen, maar ergens je specialiteit van maakt. Ik dacht altijd dat als ik alles zou aanbieden (gezicht, wimpers, wenkbrauwen, nagels) de klanten dan vanzelf wel zouden komen, maar inmiddels ben ik tot het inzicht gekomen dat je beter over één ding alles kan weten dan over alles een beetje: het hebben van een specialisme werkt.

Is er nog iets anders wat je met vakcollega’s zou willen delen? Of wil je hen wellicht een vraag stellen om tips te krijgen over een bepaald onderwerp?
Blijf jezelf, laat jezelf zien. Leer je klanten kennen en zij jou. Jij bent belangrijk, jij bent het gezicht, jij bent de specialist. Deel je kennis en geef ze de informatie waardoor ze alleen nog maar voor jou willen kiezen.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

     
 

   

Vorige
Skin balancer gel by Neoderma
Leren van vakgenoten: Sandra de Vries