Nog een paar dagen, dan is 2022 alweer voorbij. Wat was het genieten, weer kunnen werken met kerst. Hoe anders dan vorig jaar! Hoe we vorig jaar alleen nog maar uitkeken naar het einde van de lockdown kunnen we nu weer plannen te maken.
“Volgend jaar ga ik groeien”, is wat ik het meest hoor. Maar als ik dan vraag of daar een plan voor is blijft het stil. Het is denk ik de meest gemaakte fout van specialistes die willen groeien met de salon, om te blijven doen wat je altijd deed. Dat is de gemakkelijkste weg en daarom verleidelijk. Maar het gaat je niet helpen. Tenminste, niet als je écht wilt groeien.
Om te groeien zul je echt dingen anders moeten aanpakken, alleen al omdat de omstandigheden anders geworden zijn. We zitten in een periode van inflatie en de consument doet een stapje terug. Ze lijken langer te doen met hun producten, stappen over naar een voordeliger merk, zoeken online, kiezen een eenvoudigere behandeling of komen helemaal niet meer.
Zonder een helder plan blijf je waar je was of zal je een omzetdaling zien. Blijven doen wat je altijd deed en betere resultaten verwachten is jezelf voor de gek houden. Als je wilt groeien moet je echt dingen anders doen.
Als je gaat analyseren wat er allemaal niet goed gaat, schrik je soms. En dat begrijp ik. Maar het besef komt altijd voorafgaand aan een volgende stap. Wat je niet moet doen is je kop in het zand steken en afwachten. Wat je nodig hebt is een helder plan wat je groei gaat opleveren.
Het verschil tussen een huis en een wolkenkrabber zit hem voornamelijk in het fundament. Hierop kun je letterlijk bouwen. Een goed fundament is wat vaak ontbreekt of niet meer actueel is. En dat snap ik, er is veel veranderd.
Je bent een vakvrouw. Je verdient het om succes te hebben en hier een goede boterham aan te verdienen. Je bent ook ondernemer. Het voordeel is dat je het grootste gedeelte van ontwikkeling dus zelf in de hand hebt. Je bent zelf verantwoordelijk.
Laat geen groeikansen liggen. Om je hierbij te helpen heb ik een e-book gemaakt waarin ik de valkuilen heb beschreven. Dit geeft je alvast duidelijkheid wat je dus niet moet doen.
Alsjeblieft de link naar ‘De 7 meest gemaakte fouten waardoor groei in de salon achterblijft’.
https://partnersincreme.activehosted.com/f/38
Rest mij nog je een hele fijne jaarwisseling te wensen en een goed begin voor 2023.
Warme groet,
Partners in Crème
Aletta de Rooij
Veel schoonheidsspecialisten zijn een kei in hun vak, maar realiseren toch niet de gewenste groei.
Door het strategisch plan van Partners in Crème ontwikkelen zij zich als succesvol ondernemer met een financieel gezonde salon.
Wat vind jij?