HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Green & Clean II by Suzanne Falasco

Hallo huidprofessional!

In mijn vorige column heb ik jullie beloofd om dieper te duiken in de toekomst rondom groene & cleane skincare. Wij vanuit Department of Cosmetics hebben dit als basis, maar wat houdt dat nou eigenlijk in, Green & Clean?

Eerst een stapje terug in de tijd. Vroeger was een product óf chemisch, óf natuurlijk. Natuurlijk wil zeggen dat het alleen plantaardige ingrediënten bevat, dus
“groen” zoals het nu vaak genoemd wordt. Het nadeel van groene ingrediënten was dat deze in de meeste gevallen niet in staat waren om je huid te verbeteren.
De chemische ingrediënten, zeker cosmeceuticals, waren vaak wel in staat om je huid te verbeteren. Helaas hadden die vaak een traumatisch effect voor de huid, gaven flinke downtime en zorgden voor schade op lange termijn.

Terug naar vandaag. De vraag naar groene & schone cosmetica is enorm. Voordat we dieper duiken in ‘groen’ en ‘schoon’, merken wij nog iets op. Een skincare merk is het verlengstuk van je huid, en gaat verder dan de huid alleen. Het draait steeds meer om bewustwording, een moment voor jezelf wanneer je je crème aanbrengt, maar ook een bewustwording van de mens én planeet. Neem je rust, geniet van een wandeling in de natuur. En bovenal de vraag, als we groene skincare gebruiken, hoe kunnen we de impact op de aarde dan zo klein en clean mogelijk houden?

Groene cosmetica draait nog steeds om plantaardige ingrediënten. Het voordeel van plantaardige ingrediënten is dat we kunnen putten uit duizenden jaren ervaring, maar dan in een modern jasje. We kunnen een plantaardig ingrediënt zo gebruiken, zodat alleen het actieve gedeelte in een product zit. Hierdoor is, zelfs met het meest actieve ingrediënt, de werking optimaal én perfect voor de huid te verdragen!

Clean is geen beschermde naam, er is geen exacte definitie voor en dat kan verwarrend zijn. Clean beauty wordt geassocieerd met producten die niet schadelijk zijn
of juist groen. Zoals je vast begrijpt wordt het, vaak ook vanuit marketing of reclamedoeleinden, onterecht gebruikt door de toenemende vraag naar cleane producten.

Want cleane producten draaien – vanuit onze basis zoals een product opgebouwd hoort te zijn – om producten die vrij zijn van schadelijke, irriterende ingrediënten. Het liefst zo puur en groen mogelijk. Naast je leverancier vertelt vooral de INCI lijst of een product wel of niet clean en groen is. Vraag dus altijd extra informatie over een product als je iets nieuws zoekt! Welke ingrediënten je graag wilt gebruiken en welke vermijden? Laten we daar volgende maand dieper induiken

Liefs, Suzanne

Suzanne Falasco, eigenaresse Department of Cosmetics, is een columnist van De Beauty Professional. Maandelijks kan je haar column in het magazine lezen.

Deze column stond in De Beauty Professional editie 9-2023. Gemist? 

Meer van Suzanne lezen? Kijk hieronder

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Blog Linda Dool: Effectief NEE zeggen voor een goede balans
Green & Clean II by Suzanne Falasco

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord