SNEAK PEAK!! In de juli editie van jouw vakmagazine staat een interessant openingsartikel. We geven je alvast een voorproefje! Clean beauty… Het is de zoveelste term in beautyland die iets suggereert. Is het pure marketing of dekt het écht de lading? Wat clean beauty nu precies inhoudt, onderzoeken we in dit artikel. Aan het woord komen Dr. Francis P.K. Wu en Drs. Marlijn van Straaten, CEO bij het merk dr. Hauschka. Tekst: Esther Bode-Scholte
Clean beauty klinkt goed! Zeker in een tijd waarin duurzaamheid belangrijker lijkt dan ooit en we steeds bewuster zijn van wat we op onze huid smeren. We willen geen ‘troep’ in onze cosmetica én in ons milieu, dus als een merk zich profileert met de term Clean Beauty, dan willen we daar meer van weten! Zeker voor schoonheidsspecialisten is het interessant om te snappen wat die term nu precies inhoudt en hoe zij hun klanten zo goed mogelijk uitleg hierover kunnen geven. Het is een hot topic. Mede dankzij de beautybloggers en influencers die massaal aan de haal gaan met deze relatief nieuwe term. Niemand is vies van schoon. En dus slaat het aan. Maar hoe clean is clean beauty nu eigenlijk? Bestaat niet elk product in the end uit chemicaliën? Want ‘goed beschouwd is zelfs water een chemicalie’, stelt dr. Jetske Ultee in een blog. Gebruikt elke leverancier die zegt clean te zijn, duurzame verpakkingen? Mag je de term dan zomaar inzetten zonder dat er controle op is?
Wat is Clean Beauty
Om maar meteen duidelijkheid te verschaffen over de term Clean Beauty, wat zégt het te doen? Daar blijkt dus niet zo eenvoudig een antwoord op te zijn. De term is namelijk nergens goed gedefinieerd. Dr. Wu, gespecialiseerd in dermatologie, zegt hierover: ‘Het klopt dat het nog vrij onduidelijk is. Clean Beauty betekent voor mij: zuivere ingrediënten met een bepaalde werking. Hiermee doel ik op ingrediënten met een biologisch effect op de huid, bijvoorbeeld vitamine E: de natuurlijke vitamine E heeft een betere werkzaamheid op de huid dan de synthetische variant. Ook ingrediënten die niet controversieel, hormoon verstorend of schadelijk zijn, zoals bijvoorbeeld BPA, ftalaat, triclosan. Clean beauty huidverzorging zou je kunnen omschrijven als: duurzame ingrediënten die een bio-identieke huidfunctie hebben die de huid verbeteren, hydrateren én beschermen zonder schadelijke gevolgen voor het lichaam.’ De dermatoloog heeft een eigen Clean Beauty skincare lijn, Iconic Elements.
In een Amerikaans rapport van Apprinova – Future of Clean Report 2021 – Formative Industry Trends & Expert Insights on Clean Beauty- definiëren ze Clean Beauty als volgt: ‘Het gaat verder dan de minimale veiligheidsoverwegingen en het belichaamt vier principes die consumenten eisen: duurzaamheid, veiligheid, transparantie en prestatie.’ Uit het rapport blijkt dat de schoonheidsindustrie de mogelijkheid heeft om wereldwijd een grotere positieve impact te hebben dan elke andere industrie. De industrie is een groot veroorzaker van CO2 uitstoot en plastic afval, zo is in het stuk terug te vinden. Maar technologie en formuleringsverbeteringen betekenen dat we niet langer de planeet, de prestaties of de kosten in gevaar hoeven te brengen, maar kunnen streven naar een milieuvriendelijkere toekomst, zo luidt het oordeel. Om dit te bewerkstelligen, zo stelt het rapport, ligt het aan de cosmetische chemici, supply chain managers, marketeers en brancheanalisten om deze belofte waar te maken. Eén van de cosmeticamerken die hieraan al een bijdrage leverde voordat het een trend werd, is Dr. Hauschka. CEO Van Straaten legt uit dat Clean Beauty gaat over de impact van ingrediënten op mens én milieu. ‘Hiervoor zetten we ons al sinds 1967 in. Clean Beauty staat bij Dr. Hauschka voor een betrouwbaar product met een transparante ingrediëntenlijst. Maar onze clean list gaat eigenlijk nog een stapje verder. Zo zijn de ingrediënten honderd procent natuurlijk, ze zijn vrij van synthetische kleur- en geurstoffen en bevatten geen conserveringsmiddelen, minerale oliën, parabenen en siliconen. Ook hebben we nooit op dieren getest. We willen dus niet alleen effect hebben op een betere maatschappij, op mens en milieu, maar het gaat bij Dr. Hauschka ook om de zuiverheid en effectiviteit van de ingrediënten. Het productieproces speelt hierin een belangrijke rol. We volgen het ritme van de natuur en alles wordt met liefde en met de hand gecomponeerd. De componenten hierin zijn: donker en licht, warmte en kou en beweging en rust. Dat maakt het zo uniek.’
Zo zie je… hier heb je al drie verschillende ideeen over de term Clean Beauty. En in het vakmagazine lees je er nog veel meer over: greenwashing, natuurlijk versus synthetisch, niet clean dan toxisch? Kortom het verder lezen waard!! Mis het niet! Ben jij nog geen abonnee? Klik dan snel hier: www.beauty-pro.nl/abonnementen
Wat vind jij?