Het inzetten van een huidanalyse-apparaat, dat op nauwkeurige wijze de huidconditie meet, kan een mooie toevoeging zijn op het verhaal van de beautyprofessional. Zij beoordeelt de huid met het blote oog en het apparaat visualiseert het. Steeds meer huidexperts zien de meerwaarde in van een dergelijk apparaat. Maar waar begin je de zoektocht en wat zijn de verschillen tussen de diverse apparaten op de markt? In dit artikel komen vier verschillende leveranciers aan het woord met elk hun eigen visie.
SNEAK PEAK! Dit artikel is geschreven door Esther Bode-Scholte en wordt gepubliceerd in de aankomende editie van jouw vakmagazine De Beauty Professional. Lees hier alvast een voorproefje!
Met huidanalyseapparatuur meet je de huidconditie van een klant. Afhankelijk van het apparaat kun je bijvoorbeeld analyseren hoe het is gesteld met het vocht- of vetgehalte, de hoeveelheid sebum, het aantal dode huidcellen, de elasticiteit en de textuur van de huid, de grootte van de poriën, de melanine- en rimpelvorming, de temperatuur, het transepidermaal waterverlies en de zuurgraad. De meeste apparatuur zetten deze resultaten om in een visueel beeld, middels foto’s en grafieken. Bij bepaalde huidanalysesystemen kan de schoonheidsspecialist zelfs zijn of haar producten in de software verwerken, zodat er een heel gericht productadvies uitrolt. De klant ontvangt een duidelijk en gespecificeerd beeld van zijn of haar huid. Het is een handige tool om je verhaal als beautyprofessional kracht bij te zetten, om vertrouwen te wekken, om je expertisestatus te verhogen, om de klant te overtuigen, soms zelfs te confronteren, om nieuwe klanten naar je salon te trekken, om meer verkoop te genereren en om een nog betere service te bieden.
Aanbod van apparatuur
Er zijn talloze huidanalyseapparaten op de markt te vinden; van een ‘simpele’ vochtmeter tot een geavanceerd systeem dat de eerder genoemde huidcondities aan het licht brengt. Waar moet je nu precies op letten als schoonheidsspecialist? Vier leveranciers van gerenommeerde apparaten maken je wegwijs.
Lorette van ’t Hoff van Absolu Beauté raadt de huidexpert aan om goed bij zichzelf te rade te gaan wát ze precies in de huid zichtbaar wil maken. Als dit helder is, start volgens haar het onderzoek naar de diverse bestaande methodieken. ‘Vergeet hierbij niet te kijken naar de groothandel áchter het apparaat. Hoe klantvriendelijk zijn ze en tot hoe ver gaat hun service? Wel zo fijn als een apparaat na twintig jaar gerepareerd kan worden en niet dat je wordt afgescheept met ‘helaas, deze is uit de collectie’. Ook kan ik iedereen adviseren zich niet te laten verblinden door mooie marketingbeelden. De prijs-kwaliteitverhouding en het keurmerk is absoluut iets om naar te kijken in dit wereldje. We zien apparaten van rond de achtduizend euro op de markt, maar in de esthetische sector is dit helemaal niet realistisch. Voor deze prijzen ontwikkelen we apparatuur voor het medische veld.’ Tot slot, en dit vindt ze één van de belangrijkste punten, hamert ze erop dat schoonheidsspecialisten dienen te letten op de inhoud van de training bij het desbetreffende apparaat. ‘Het leveren van een apparaat en uitleg hierover geven is één, maar investeren in een studie van de huid is minstens zo belangrijk.
Mardge Pascaud van Pascaud Care vult hierop aan dat de kwaliteit van de metingen hetgeen moet zijn dat voorop staat bij de keuze van een huidanalyse-apparaat. ‘De Macsensor is een toestel dat óók wordt gebruikt voor wetenschappelijke dermatologische studies.’ Daarnaast vindt ze het raadzaam om bij de desbetreffende leverancier te vragen naar de betalingsmogelijkheden. ‘Bij ons is er voor elke salon een mogelijkheid om te starten met een huidanalyse-apparaat vanaf 995 euro. Voor uitgebreidere units bieden we interessante afbetalingsplannen waardoor de aanschaf bereikbaar wordt voor elke specialist.’
Jelle van den Broek, eigenaar van sQinno, merkt dat klanten nogal eens struggelen met de verwerking van de persoonsgegevens. ‘Onze klanten willen hun cliënten kunnen waarborgen dat hun gegevens veilig zijn verwerkt. “Onze klanten willen hun cliënten kunnen waarborgen dat hun gegevens veilig zijn verwerkt. Kwaliteit, privacy en veiligheid staan bij de OBSERV hoog in het vaandel. Onze fabrikant is dan ook druk bezig met de ontwikkeling van een veilige Cloudomgeving. We verwachten dat we dit ergens in 2021 kunnen aanbieden.”
Henk van Hout, directeur Bowie Medical, ziet ook voordelen van het opslaan in de Cloud. “Wij werken samen met een paar grote bedrijven en zij zijn heel vooruitstrevend en actief met de nieuwste ontwikkelingen. Er ontstaat een modus van miljoenen metingen, een megadata aan informatie, op basis van plaatjes. Dus niet op basis van persoonsgegevens of herkenbare gezichten. Dit leidt tot steeds nauwkeuriger software. Het vergroot de gemiddelde betrouwbaarheid van het apparaat.”
Wat vind jij?