HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS- EN MASSAGEBRANCHE.

Marktdata.nl: Minder diëten én opvallend weinig op ‘gezonde leefstijl’ gezocht via Google

Voor veel Nederlanders is een nieuw jaar het moment om goede voornemens waar te maken. Ieder jaar staat afvallen stevig op de eerste plaats van de lijst met goede voornemens. Ook dit jaar weer, maar ondanks de coronakilo’s neemt de interesse in afvallen en diëten relatief af. Het afgelopen jaar nam de populariteit van het Alizonne dieet het sterkst toe. Het Sirtfood dieet is na de hype van vorig jaar nu op zijn retour.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over goede voornemens in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar (november 2017 t/m oktober 2021) in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte (of problemen) men heeft. Het zoekvolume kan niet naar exacte cijfers over verkoopaantallen e.d. worden vertaald maar levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte.

Online zoekverkeer goede voornemens
Het nieuwe jaar komt er aan. Voor veel mensen is eind december het moment om terug te kijken op het oude jaar en goede voornemens te maken voor het nieuwe jaar. Circa driekwart van de Nederlanders heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. De populairste voornemens zijn al jaren meer sporten en bewegen, je minder druk maken en afvallen en gezonder eten. Voor u als drogist de uitdaging om met deze voornemens in de eerste maanden van het jaar meer omzet te genereren.

Waarom alleen de eerste maanden van het jaar? Uit diverse onderzoeken blijkt dat ongeveer vier op de vijf consumenten de belangrijkste goede voornemens zeker of waarschijnlijk wel vol denkt te kunnen houden. Maar in de praktijk lukt het maar een kwart van deze Nederlanders hun goede voornemens het hele jaar vol te houden. Met als gevolg dat de meeste mensen ieder jaar weer hetzelfde lijstje met voornemens heeft. Dat het veranderen van gewoontes moeilijk is blijkt wel uit deze cijfers.

De afgelopen jaren hadden veel Nederlanders een of meer van de volgende voornemens: je leven ordenen, anderen helpen, iets nieuws leren, schulden afbetalen, minder alcohol drinken, relaxter leven, stoppen met roken, beter omgaan met geld, meer tijd vrijmaken voor familie en vrienden en afvallen. Ieder jaar staat met stip op nummer 1 het goede voornemen om af te vallen. Of het nou is om de extra kilo’s van de feestdagen of de corona-kilo’s kwijt te raken of dat er al langer het plan was om af te vallen: hoe dan ook grijpen veel mensen na de feestdagen de kans om hun leefstijl te verbeteren door meer te bewegen en gezonder te eten. Bij het bestuderen van het online zoekvolume van de Google zoekmachine blijkt dat er veruit het meest wordt gezocht naar afvallen en diëten.

Overgewicht
Bij overgewicht en obesitas (ernstig overgewicht) is er te veel overtollig vet in het lichaam opgeslagen. Overgewicht en obesitas ontstaan als de hoeveelheid energie die iemand binnenkrijgt via eten en drinken voor een langere tijd hoger is dan het lichaam verbruikt (verbrandt). De belangrijkste oorzaken zijn volgens het Voedingscentrum te vinden in te veel eten of snoepen (bijvoorbeeld door stress of tijdens de zwangerschap), te veel suikerhoudende dranken drinken, zoals frisdrank en sap, te veel alcohol drinken en te weinig bewegen. Vaak zit het in de leefstijl van iemand ingebakken en is dit lastig te veranderen. Mensen met overgewicht lopen meer gezondheidsrisico’s dan mensen met een gezond gewicht. Zij hebben ook vaker een ongezondere leefstijl (roken, drinken, niet bewegen). Naarmate het overgewicht ernstiger is, ontstaan er meer en ernstigere gezondheidsproblemen. Sinds 1981 is het aantal volwassen Nederlanders met overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) ruim anderhalf keer zo groot geworden. Meer mannen dan vrouwen hebben overgewicht, maar meer vrouwen hebben ernstig overgewicht. Het percentage mensen met overgewicht neemt toe met de leeftijd. Ook blijkt dat overgewicht vaker voorkomt bij mensen met een lager opleidingsniveau.

Zoekperiode
In welke maanden van het jaar wordt er het meest naar afvallen gezocht? Het zoekverkeer van afvallen gerelateerde zoekopdrachten is per maand geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht naar afvallen, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Het zoekvolume naar afvallen kent in de maand januari een piek en ligt in die maand met 10,7 procent ruim boven het gemiddelde. Ook vlak voor de zomervakantie, in de maanden mei en juni, is afvallen populair. In de twee laatste maanden van het jaar wordt er juist relatief weinig gezocht naar afvallen en gerelateerde onderwerpen. De maand december vertegenwoordigt slechts zes procent van het jaarlijkse zoekvolume.

Corona
Sinds de corona pandemie worden veel mensen geconfronteerd met gewichtstoename. Een bekend woord dat is ontstaan gedurende de corona pandemie is het woord coronakilo’s. In hoeverre zien we in het online zoekvolume dat er sinds de corona crisis kilo’s bij zijn gekomen en dat men zich hier druk over maakt? Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten met het woord “afvallen” in de zoekopdracht en met het woord “dieet”. Daaruit blijkt dat er in het begin van de corona crisis meer werd gezocht naar afvallen maar dat het zoekvolume van diëten juist steeds minder sterk groeide. Sinds de zomer van 2021 neemt het zoekvolume van diëten zelfs af. Dat is zeer bijzonder omdat van vrijwel alle thema’s het zoekvolume jaarlijks groeit als gevolg van de digitalisering van de samenleving. Inmiddels nadert de ontwikkeling van het zoekvolume van afvallen ook de nullijn.


voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten op het gebied van afvallen

Een mogelijke verklaring voor de beneden gemiddelde groei van het zoekvolume naar afvallen gerelateerde onderwerpen is het toegenomen thuiswerken en het afgenomen aantal sociale contacten sinds de corona pandemie. Je wordt toch minder gezien dus voelt het minder urgent. Daarnaast lijkt de moedeloosheid toe te slaan in de samenleving. Steeds meer mensen klagen over het ontbreken van perspectief.

Terwijl de zoekwoorden “afvallen” en “dieet” over de afgelopen vier jaar gemiddeld ruim een kwart miljoen keer per maand worden ingevoerd in de zoekmachine van Google, wordt er opvallend weinig gezocht naar een gezondere leefstijl, meer sporten, bewegen of wandelen. Men focust zich duidelijk op symptoombestrijding.

Snel en makkelijk afvallen
Uit een nadere analyse van de veel gebruikte zoekwoorden blijkt dat veel mensen die willen afvallen zoeken naar een snelle en makkelijke afvalmethode. Zo wordt er per maand ruim 36.000 keer gezocht op de zoekterm “snel afvallen”. Ook zijn pillen en shakes populair. Afslankpillen worden meer dan 11.000 keer per maand online gezocht via de zoekmachine en shakes zijn goed voor ruim 17.000 maandelijkse zoekopdrachten. Daarnaast zijn “crash dieet” en “makkelijk afvallen” veel gebruikte zoektermen. De meeste zoekopdrachten qua afvallen zijn gericht op het verminderen van het buikvet.

Trends en ontwikkelingen in het zoekvolume naar specifieke voeding
Naar welke voedingsstoffen wordt er het meest gezocht op het gebied van afvallen? Bij deze analyse zijn de meest voorkomende voedingsstoffen/voedsel in zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar meegenomen in de analyse. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Specifieke diëten zijn hier buiten beschouwing gelaten en worden verderop behandeld. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een bepaald woord is in onderstaand figuur een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het woord voorkomt.


gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

Het meest gezochte woord in de zoekopdrachten qua voeding is koolhydraatarm. Maandelijks werd er in de afgelopen vier jaar 67.000 keer een zoekopdracht uitgevoerd met de term “koolhydraatarm” in de zoekopdracht op het gebied van afvallen. Daarnaast wordt er frequent gezocht met de woorden fruit, gember, eiwitrijk, plantaardig en groente.

2021
Welke ontwikkelingen zien we in het zoekgedrag met de meest gebruikte specifieke voeding in het jaar 2021 (t/m oktober)? Deze analyse geeft inzicht in de ontwikkeling van de populariteit van de belangrijkste zoekwoorden. Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in de eerste tien maanden van 2021 ten opzichte van dezelfde periode in het jaar 2020 van de verschillende specifieke voeding.


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten eerste tien maanden 2021 t.o.v. 2020

In de eerste tien maanden van het jaar 2021 zien we een relatief sterke toename van de belangstelling in vezelarme voeding. Ook het zoekvolume van glutenvrije voeding is in de eerste tien maanden van 2021 toegenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Alle andere specifieke voeding in relatie tot afvallen wordt dit jaar minder vaak gezocht dan in het voorgaande jaar. Met name plantaardige voeding en groente kennen een sterke daling van het zoekvolume.

Top-10 meest gezochte diëten
Er zijn verschillende dieetvormen op de markt en zoals gebruikelijk zijn er in de afslank- en dieetmarkt extreme trends, waarbij een bepaalde dieetvorm razend populair is en een “wondermiddel” lijkt te zijn, waarna de desbetreffende dieetvorm al weer snel aan populariteit verliest. In veel gevallen wordt er een populaire persoonlijke bekendheid gekoppeld aan een dieet om het snel te kunnen promoten. Op basis van het zoekvolume naar de verschillende dieetvormen komen we tot een top-10 van meest gezochte diëten over de eerste tien maanden van 2021. Dus de top-10 van meest populaire diëten.


Top-10 meest gezochte diëten 2021 t/m oktober

De top-10 van meest gezochte diëten wordt aangevoerd door het Keto dieet. Het Keto dieet staat sinds 2019 op de eerste plaats van meest gezochte dieetvormen. Dit dieet kenmerkt zich door het eten van weinig koolhydraten en relatief veel vetten. Het Alizonne dieet staat op de tweede plaats met ruim 20.000 maandelijkse zoekopdrachten. De top-3 wordt gecompleteerd door het Fodmap dieet. Het Fodmap dieet kan helpen bij een prikkelbare darm (PDS).


procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten eerste tien maanden 2021 t.o.v. 2020

In het jaar 2020 was het Sirtfood dieet de top-10 binnen gekomen op de vierde plaats, en was daarmee de snelste stijger van het voorgaande jaar. Maar het was een zeer tijdelijke hype; afvallen met kurkuma, groene thee, rode wijn en chocola! Het dieet waar Adele maar liefst 20 kilo mee is afgevallen. Het lopende jaar 2021 lijkt het jaar te worden van de Alizonne dieet. Het Alizonne dieet is een dieet waarbij je voeding, supplementen, bindweefselmassages en ultrasone therapie combineert. Aangezien dit dieet ook uit therapie bestaat, wordt het vaak ook de Alizonne Therapie genoemd. Het Alizonne dieet is eerder een onderdeel van de therapie dan andersom. En ook bij de populariteit van dit dieet speelt een bekende persoonlijkheid een grote rol. Edsilia Rombley, de zangeres van de Ladies of Soul, is er mee in totaal 19 kilo afgevallen. Ze was geïnspireerd door het succes van haar schoonzus Trijntje Oosterhuis met de Alizonne Therapie.

Naast de in de top-10 genoemde diëten zijn er twee noemenswaardige ontwikkelingen die net buiten de top-10 vallen. Het carnivoor dieet, dat vorig jaar snel groeide qua populariteit, is al weer op zijn retour en noteert dit jaar een krimp van 43 procent. Het histamine dieet, gericht op mensen met een histamine intolerantie, kent dit jaar een gestage groei van 16 procent. Dit dieet kent, anders dan de hype-diëten, een jaarlijkse gestage groei.

Abonneer en mis niets

Meld je aan met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates.

Wat vind jij?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nog geen reacties.

Vorige
Care Cosmetics neemt het Belgische Consulta over
Marktdata.nl: Minder diëten én opvallend weinig op ‘gezonde leefstijl’ gezocht via Google

Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

Van welke magazines wil je nieuws ontvangen?

  
 

Ik heb de voorwaarden gelezen en ga ermee akkoord