Nieuw onderzoek van Dove onthult dat meer dan acht op de tien kinderen in Europa worden blootgesteld aan toxische beautycontent op sociale media. Als gevolg hiervan heeft dit negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van zeven op de tien kinderen. Meer dan 9 op de 10 specialisten in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren zeggen dat sociale media tot een een geestelijke gezondheidscrisis onder jongeren leidt. Om het bewustzijn hierover te vergroten en om te inspireren om sociale media veiliger te maken, lanceerde Dove vorige week, als onderdeel van The Self-Esteem Project waar ook de lesprogramma’s onder vallen, een nieuwe campagne. In de film ‘Beautiful’, die centraal staat in de campagne ‘The Cost of Beauty’, wordt op schokkende wijze duidelijk hoe het leven van jonge mensen eruitziet, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Daarnaast zet Dove zich met Mental Health Europe in voor nieuwe richtlijnen die voor veiligere sociale media moeten zorgen en de geestelijke gezondheid van jongeren beschermen.
Bekijk hier de campagnefilm ‘Beautiful’ als onderdeel van ‘The Cost of Beauty’.
Uit onderzoek van Dove blijkt:
- Bijna de helft van de Nederlandse meisjes van 10 tot 17 jaar brengen meer tijd door op sociale media dan in het echt met vrienden.
- Een op de drie zegt dat sociale media de eerste plaats is waar ze beauty-advies zoeken (32%).
- 59% van de meisjes die influencers volgen, doen dit om inspiratie op te doen voor hoe ze eruit moeten zien. Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs 67%.
- Een derde van de meisjes met een laag zelfbeeld zou hun uiterlijk willen veranderen om er uit te zien zoals de influencers die ze volgen (32%).
- Ruim een kwart bewerkt foto’s van zichelf voor sociale media (27%). Dat aantal loopt op tot twee op de vijf meisjes met een laag zelfbeeld (43%).
- Een op de vijf meisjes is door sociale media minder gaan eten (19%). Voor meisjes met een laag zelfbeeld is dat zelfs een op de drie (32%).
- Drie op de tien meisjes van 10 tot 17 jaar hebben een procedure ondergaan om hun uiterlijk aan te passen, bijvoorbeeld wimperextensions, tanden witter laten maken of gezichtshaar laten harsen (30%).
- Twee op de vijf hadden meer informatie willen hebben over hoe ze onrealistische schoonheidsidealen op sociale media kunnen vermijden of ermee omgaan (39%).
- Zeven op de tien meisjes zouden graag willen dat hun ouders met hen praten over hoe ze met beautycontent op sociale media moeten omgaan (73%).
Sinds 2004 vergroot Dove het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde onder jongeren via het Dove Self-Esteem Project, dat tot op heden wereldwijd meer dan 94 miljoen jongeren heeft bereikt. Door middel van campagnes als #DetoxYourFeed, Reverse Selfie/Selfie Talk en meer recentelijk #TurnYourBack to digital distortion, zet Dove zich in om de schadelijke praktijken van sociale media – die onbereikbare schoonheidsidealen in stand houden – aan de kaak te stellen. De huidige toename van psychische problemen onder jongeren die verband houden met sociale media is echter alarmerend en vraagt om meer actie.
Alessandro Manfredi, Chief Marketing Officer van Dove: “Hoewel bepaalde aspecten van sociale media de creativiteit en verbondenheid van jonge mensen kunnen bevorderen, heeft onderzoek aangetoond dat online toxische beautycontent de geestelijke gezondheid van onze jongeren schaadt. Als er geen echte verandering komt, zal dat ten koste gaan van het welzijn van jongeren. We hebben de verantwoordelijkheid om actie te nemen en een positievere omgeving op sociale media te creëren, waardoor de geestelijke gezondheid van jongeren wordt beschermd.”
Nieuwe campagne
Om het bewustzijn te vergroten en collectieve actie te inspireren om sociale media veiliger te maken, brengt Dove een nieuwe film uit: Beautiful. De film biedt op het nummer You Are So Beautiful door singer/songwriter Self Esteem, een kijkje in het leven van jonge mensen zoals Mary, die tegenwoordig volwassen worden met sociale media. Van het overwinnen van depressies tot lichaamsdysmorfie, zien we uit eerste hand de tol die toxische beautycontent eist van hun welzijn. Daarnaast streeft Dove samen met Mental Health Europe (MHE) middels een petitie naar wetswijzigingen die de geestelijke gezondheid van kinderen op sociale media helpen beschermen. Door middel van belangenbehartiging en bewustwordingsacties dringen Dove en MHE aan op het prioriteren van wetgeving op nationaal niveau in de hele Europese Unie.
#KidsOnlineSafety #LetsChangeBeauty
Nieuw onderzoek Dove
Het online onderzoek werd uitgevoerd door Edelman DXI, een wereldwijd, multidisciplinair onderzoeks-, analyse- en gegevensadviesbureau, in Duitsland, Italië, Portugal en Frankrijk in maart 2023 onder 2.736 meisjes en jongens van 10 tot 17 jaar, 2.036 ouders en 207 specialisten in de geestelijke gezondheidszorg voor jongeren (totale steekproefomvang van 4.979 respondenten).
In Nederland vond online onderzoek plaats in juli en augustus 2022 onder meisjes (10-17 jaar) en moeders van meisjes van 10-17 jaar, onder 545 moeders en 493 meisjes (totale steekproefomvang van 1.038 respondenten).
Wat vind jij?