Om de gekleurde huid en gerelateerde huidproblemen beter te begrijpen is het
belangrijk om zowel de fysiologische als de sociale en culturele aspecten te
beoordelen. De ervaring leert mij dat cliënten met een gekleurde huid zich
regelmatig onbegrepen voelen waardoor ze schoonheidssalons in de ergste
gevallen zelfs mijden. Hoe mooi zou het zijn als we dit met de juiste kennis en
benadering kunnen veranderen?
Hiervoor is het belangrijk om te beginnen bij het begin: De intake. Alle mensen,
ongeacht hun etniciteit, willen graag het gevoel hebben dat ze begrepen worden.
Dat iemand de juiste vragen stelt. Daarom is een goede anamnese van cruciaal
belang. Hoe kan je immers weten wat het probleem is als je niets weet over de
achtergrond van je cliënt? Voeding, eerdere behandelingen en mogelijke
intoleranties kunnen allemaal een rol spelen bij de huidklachten. Maar wanneer
het om een gekleurde huid gaat, kijk ik nog verder dan de standaard anamneses.
Zo is het bijvoorbeeld ook belangrijk om niet alleen rekening te houden met de
huidskleur, maar ook met andere kenmerken zoals huidstructuur, talgproductie,
gevoeligheid voor littekens, genetische achtergrond en ga zo maar door. Het
werkt daarom het beste om een combinatie van verschillende methodes te
gebruiken als basis voor het bepalen van een behandeltraject op maat.
Een methode die we allemaal kennen is de Fitzpatrick schaal. Deze classificeert
de huid op basis van hoe deze reageert op zonlicht en is voornamelijk ontwikkeld
voor het inschatten van het risico op zonnebrand en huidkanker en is dus niet
voor het bepalen van de etniciteit van je cliënt, zoals veel mensen denken. De
Fitzpatrick schaal zou je onder andere kunnen combineren met de Taylor
Hyperpigmentation Scale om gradaties van hyperpigmentatie te bepalen. Zo zijn
er nog veel meer systemen die unieke inzichten bieden om huidtypes te
categoriseren. Door deze systemen te bestuderen, krijgen we een beter begrip
van de complexiteit van huidclassificatie en het belang van een inclusieve
benadering die de diversiteit van huidtinten erkent en respecteert.
Focus je bij een intake daarom altijd op het stellen van de juiste vragen. Luister,
analyseer en begrijp de behoeften van de cliënt en zijn of haar huid. Zo kan jouw
intake echt verschil maken en je doelgroep vergroten.
Luenna Jane is de oprichter van Skin Studio MAE en een gepassioneerde huidspecialist. In haar columns in De Beauty Professional schrijft zij o.a. over de diversiteit in de huidzorg. www.luennajane.com
Wat vind jij?