HÉT KENNIS- EN INSPIRATIEPLATFORM VOOR ALLE PROFESSIONALS UIT DE SCHOONHEIDS-, NAGEL- EN MASSAGEBRANCHE.

NCV-Jaarverslag 2021: Het belang van online zal alleen maar verder toenemen

Posted on

Bij de marktontwikkelingen van producten voor de persoonlijke verzorging is terug te zien dat 2021 nog steeds een coronajaar was. We hadden nog te maken met maatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en in december (de belangrijke kerstverkoopperiode), het thuiswerken en het mondkapje. Hierdoor zien we dat mensen hun gedrag, wellicht blijvend, veranderd hebben. Toch laten de meeste deelmarkten in 2021 weer een positieve ontwikkeling en dus herstel zien. Met name in de loop van 2021 zien we dan ook dat er weer meer decoratieve cosmetica en geuren worden gekocht. De deelmarkten die dalen (bijvoorbeeld zeep) blijven op een hoger niveau dan in 2019.


NCV-directeur Ronald van Welie ”Hygiëne en er gezondheid zijn enorm belangrijk voor de consument. Producten die bijdragen aan het welzijn worden om die reden aangeschaft. In 2021 bedragen de totale consumptieve bestedingen aan producten voor de persoonlijke verzorging, gebaseerd op gegevens van NielsenIQ en GfK Netherlands € 2,9 miljard en dat de totaalmarkt van cosmetica hiermee een lichte groei versus 2020 laat zien. Per hoofd van de bevolking een besteding van ongeveer € 166,- per jaar.”

Over de kappers- en schoonheidsbranche zegt de NCV in haar jaarverslag

Kapper en schoonheidsspecialist **
In 2021 hebben de contactberoepen zoals de kapper, de schoonheidsspecialist en de nagelstylist weer te maken gekregen met lockdowns en dus verplichte sluitingen als gevolg van de maatregelen in verband met
de coronapandemie. Er waren lockdowns van 15 december 2020 tot 3 maart 2021 en vanaf 10 december 2021.
De financiële steun van de overheid was in veel gevallen onvoldoende. De leveranciers van deze beroepen zijn in nauw contact gebleven met hun klanten en hebben hen bijgestaan waar mogelijk. De NCV heeft, vooral in die periode, contact gehouden met de ANKO en de ANBOS. Veel mensen hebben hun kapper en schoonheidsspecialist gemist en toen het weer mogelijk was werden er meteen veel afspraken gemaakt. Volgens het CBS is de omzettoename in 2021 voor kappers en schoonheidsverzorging 8,5%.

Schoonheidsspecialist
De schoonheidsspecialist en de nagelstylist hebben een slechte start van het jaar gehad. De onzekerheid
over de pandemie bracht veel zorgen. Met name de eenmanszaken zijn hard geraakt. Omdat velen een partner hadden, kwamen zij niet in aanmerking voor steun vanuit de overheid. Waardoor zij maar moesten zien financieel te redden. Andere onzekerheden, zoals “wanneer kan ik mijn vak weer uitoefenen, hoe help ik mijn klanten”, maakte het voor velen ook emotioneel moeilijk. Het was niet altijd makkelijk positief te blijven en te ondernemen door alle onduidelijkheden. De gemiste omzet kan niet meer worden ingehaald. Toen het weer kon kwamen de klanten gelukkig weer en zijn de schoonheidsspecialisten weer vol passie hun vak gaan uitoefenen. Productverkoop is een essentieel onderdeel om de behandeling thuis te kunnen voortzetten en resultaat te behalen. Tevens is het een belangrijk onderdeel van de omzet voor de schoonheidsspecialist een reden dat zij ervoor gezorgd hebben dat de producten vaak ook online aangeboden werden.

Verwachting
Het is het extra moeilijk een inschatting te geven over de ontwikkelingen voor het jaar 2022. De oorlog in Oekraïne, de inflatie en het gebrek aan consumentenvertrouwen maakt het moeilijk om in te schatten wat er zal gebeuren. Uiteraard zal de consument naar winkels toe blijven gaan. Winkelgebieden zullen aantrekkelijk moeten zijn. En om de concurrentie met online aan te kunnen, zullen winkels zich met een mooi assortiment aan kwalitatief goede producten en enthousiast en goed personeel moeten onderscheiden. Winkels die cosmetica verkopen zijn gericht op het ervaren en ontdekken van nieuwe producten en het geven van persoonlijk advies. Hierdoor zullen consumenten altijd verleid worden mooie producten te proberen. Ditzelfde geldt voor de kapper en de schoonheidsspecialist. Deze vakmensen adviseren de klant over de behandeling en de producten die daarbij thuis gebruikt kunnen worden om het beste resultaat te krijgen/te behouden. In de gehele branche is echter wel sprake van een tekort aan goed opgeleid personeel. Mede door corona en de spanningen, die dit met zich mee bracht, hebben sommige stylisten gekozen voor een andere beroep. Omdat consumenten van alle leeftijden nu weten hoe eenvoudig online en te gaan werken, zal het belang van online overal en dus ook voor de kapper en schoonheidsspecialist alleen maar verder toenemen. Daarnaast worden kwalitatieve in-salon services belangrijker. Deze behandelingen leveren niet alleen een belangrijkere bijdrage aan de goede zorg voor het haar maar ook de manier waarop de stylist zijn/haar expertise kan laten zien en last but not least de omzetontwikkeling van de kapper.

  • deze gegevens zijn gebaseerd op cijfers van
    NielsenIQ (totale geldomzet), GfK Netherlands,
    CBS en ABN-AMRO stand van retail maart 2022
    ** deze gegevens zijn gebaseerd op CBS, ANKO
    en ANBOS


Cosmetica in de winkels
De omzet in de meer traditionele kanalen (supermarkt, drogisterij, parfumerie) stagneert. Er is minder traffic in de winkels en er was sprake van een verschuiving naar online. De coronamaatregelen hebben invloed gehad op het onlineshopgedrag, de stijging van onlinebestedingen is duidelijk en cruciaal voor de omzetontwikkeling. Er zijn veel onlinespelers bijgekomen en veel spelers hebben hun onlinemogelijkheden verbeterd en uitgebreid. Voor cosmetica geldt dat er een online omzetgroei is van 15,9%. In alle deelmarkten, op zeep na, is er een positieve omzetontwikkeling via online. Er uit springen zonnecosmetica (39,7%), en mond- (33,7%) en haarverzorging (31,8%).

Duurzaamheid
Duurzaamheid /natuurlijk zijn thema’s die ook in de cosmetica-industrie niet meer weg te denken zijn. Er wordt in toenemende mate gezocht naar een merk dat past bij de eigen normen en waarden. Het aandeel van de merken die zich hierop richt neemt toe.

Het jaarverslag is hieronder te downloaden.

Wat vind jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Nog geen reacties.


Ik wil me graag aanmelden voor de E-mail nieuwsbrief

MIJN INTERESSE

  
 

   

Vorige
BLOG: Het belang van goede educatie bij jouw leverancier
NCV-Jaarverslag 2021: Het belang van online zal alleen maar verder toenemen